برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پیش‌فروش خودروسازی‌ها با وجود خودرو‌های معوقه!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
پیش‌فروش خودروسازی‌ها با وجود خودرو‌های معوقه!
باشگاه خبرنگاران/ مدتي است که قطعه‌سازان با مشکل واردات قطعات اوليه مواجه شده‌اند اما از سويي ديگر شرکت‌هاي خودروسازي پيش‌فروش خود را آغاز کرده‌اند. "نمي توانيم قطعه وارد کنيم" اين خبري بود که دبير انجمن قطعه سازان داد. براي توليد خودرو قطعه موضوعي حياتي است، قطعاتي که عموما از ساير کشورها به خصوص چين وارد و روي خودروها سوار مي شوند. اما مدتي است که واردات قطعات خودرو با سدي به نام کرونا مواجه شده است. سدي که نه تنها روي ملاقات مردم اثر مي گذارد بلکه آسايش آنها را هم مختل کرده است. شيوع اين بيماري خطرناک در چين منجر به قطع واردات قطعات خودرو شده و همين موضوع نگراني خودروسازان را به دنبال داشته است. از سويي مسئولان مربوطه از نبود قطعات خودرو صحبت مي کنند و از سويي ديگر همان شرکت هاي خودروسازي اقدام به پيش فروش خودروها کرده اند. پيش فروش خودروهاي شرکت ايران خودرو و سايپا مدتي است که شروع شده و ادامه دارد و به طور معمول هر چند وقت يکبار اطلاعيه اي درباره پيش فروش خودروهاي از اين شرکت به گوش مي رسد. اما سوال اساسي اين جاست که اگر واردات قطعات اوليه با مشکل رو به رو شده و امکان واردات آنها فراهم نيست پس اين شرکت چگونه از پيش فروش صحبت مي کند؟ توقف موقت تجارت با چين مازيار بيگلو دبير انجمن قطعه سازان ايران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از انتشار ويروس کرونا ارتباط برقرار کردن با چين براي خريد و فروش کالا به مشکل بر خورد چرا که تا قبل از اين برخي قطعات را از چين وارد مي‌کرديم و اکنون نمي‌توانيم مواد را تامين کنيم. او بيان کرد: اکنون نه تنها راه هوايي بلکه راه‌هاي زميني براي خريد کالا از چين امکان پذير نيست. اگر اين گونه پيش برويم در تامين قطعات خودروها با مشکلات جدي برخورد خواهيم کرد. بيگلو تشريح کرد: پس از تحريم‌ها ديگر نمي توانستيم از کشورهاي ديگر قطعات را تامين کنيم و تنها مي توانستيم براي تکميل کردن خودروهاي ناقص به سراغ چين برويم. هم اکنون تنها براي تکميل کردن خودروهاي ناقص از موجودي انبار‌ها استفاده مي‌کنيم و اين موجودي تنها تا عيد جوابگوست و بعد از عيد به طور قطع به مشکل بر خواهيم خورد. دبير انجمن قطعه سازان ايران افزود: مشکلي که وجود دارد هيچ راهکاري براي تامين قطعات بعد از شب عيد نداريم. اکنون هيچ موادي از اين کشور وارد کشور نمي شود. او افزود: اين نکته قابل ذکر است که درست است که تحريم ها باعث شد در بسياري از موارد پيشرفت چشمگيري داشته باشيم اما در مواردي مانند بالا که ذکر شد باعث مشکلاتي هم شده است. دبير انجمن قطعه‌سازان بيان کرد: از خدا مي‌خواهيم که تحريم‌ها ادامه داشته باشد، زيرا اين موضوع به تقويت توليد داخل کمک کرده است. برخي شرکت‌هاي قطعه‌ساز با تعديل نيروي کار روبه‌رو بودند که امروز بخشي از آن‌ها به کار برگشته‌اند و مشغول به کار شده‌اند. بيگلو درباره افزايش قيمت خودرو، گفت: جامعه ظرفيت افزايش قيمت خودرو در امسال را ندارد، قيمت مواد اوليه عقلاني نيست و بايد با قيمت تمام شده اين مواد به ما داده شود تا هزينه‌هاي توليد منطقي شود. هر زمان قيمت خودرو افزايش يافته، نارضايتي مردم از کيفيت بيشتر شده است. افزايش توان توليدي در پي تحويل خودروهاي معوقه با اين حال فرشاد مقيمي مديرعامل ايران خودرو در خصوص تحويل خودروهاي معوق در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، با بيان اينکه تعهدات جديد خودروسازان مبني بر پيش فروش‌هاي صورت گرفته امسال نيز به طور قطع به موقع انجام مي‌شود، گفت: خودروسازان موظف هستند خودروهاي معوق را تا پايان سال بسازند و تحويل مشتريان دهند بر اين اساس ايران خودرو تمام فعاليتش را افزايش داده است و حتي در روزهاي تعطيل آماده تحويل خودروها به مشتريان است. به گفته مقيمي، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگيرانه‌اي نيز براي خودروسازان در نظر گرفته که بر مبناي آن يکي از تکاليف تعيين شده براي خودروسازان اين است که توليد را از سطح يک ميليون و ١٠٠ هزار دستگاه فراتر ببرند که جزئيات آن پس از نهايي شدن اعلام خواهد شد. او درباره تأمين قطعات لازم براي افزايش توليد خودرو، گفت: عمده تمرکز خودروسازان در حوزه تأمين قطعه، بر قطعات توليد داخلي است و بر اين اساس، واردات قطعاتي که داخلي سازي مي‌شوند، ممنوع خواهد شد از اين رو نگراني از بابت تامين قطعه وجود ندارد و ما تمام تمرکزمان بر داخلي سازي تمام قطعات است تا نيازمان به قطعات وارداتي صفر شود. تمام اين صحبت ها نياز به حمايت دولت و مسئولان دارد و بايد برنامه سختگيرانه توليد از سوي خودروسازان پياده سازي شود. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند چنانچه خودروسازان به اين برنامه سختگيرانه توليد پايبند نباشند، ديگر نبايد اجازه پيش فروش خودرو به آنها داد و به تناسبي که افزايش توليد داشته باشند، مي‌توانند خودرو در بازار پيش فروش کنند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره