دنياي خودرو/ يکي از موضوعاتي که اين روزها بسيار موردتوجه قرار گرفته، فرآيند ترخيص و شمارهگذاري خودروهاي وارداتي لوکس است. بههميندليل در فضاي مجازي شاهد درج خبرهاي جعلي درخصوص واردات پنهان خودروهاي لوکس هستيم. طي يکسالونيم گذشته حتي يک دستگاه خودرو هم ثبتسفارش نشده است.
خودرو يک کالاي مصرفي است که تاثير مستقيمي بر زندگي افراد دارد، ازهمينرو طي سالهاي گذشته موردتوجه قرار گرفته و جزئي از زندگي خانوادهها شده است. اما تغييرات اقتصادي يکسال گذشته و همچنين مشکلات ناشي از آن باعث شد اين کالاي مصرفي به کالايي سرمايهاي تبديل شود.
بههميندليل بسياري از مردم براي جلوگيري از کاهش ارزش دارايي خود، به خريد خودرو روآوردهاند. همچنين تحريمهاي بينالمللي و محدوديتهاي داخلي نظير ممنوعيت واردات خودرو سبب شده است حساسيت مردم نسبتبه اين بخش از صنعت دوچندان و نگاهها به سمت اتفاقات و تحولات صنعت و بازار خودرو متمرکز شود.
يکي از موضوعاتي که اين روزها بسيار موردتوجه قرار گرفته، فرآيند ترخيص و شمارهگذاري خودروهاي وارداتي لوکس است. بههميندليل در فضاي مجازي شاهد درج خبرهاي جعلي درخصوص واردات پنهان خودروهاي لوکس هستيم. طي يکسالونيم گذشته حتي يک دستگاه خودرو هم ثبتسفارش نشده است.
اما با آغاز فرآيند ترخيص خودروهاي مانده در گمرکات کشور، شاهد شمارهگذاري و تحويل برخي از آنها به مشتريان هستيم.
از ديگر موضوعاتي که اين روزها به سوژهاي داغ در فضاي مجازي تبديل شده، ورود يک دستگاه فراري 458 ايتاليايي و دريافت پلاک ملي است. البته اين منابع جعلي، با بيان ممنوعيت واردات خودرو در شرايط فعلي، قصد دارند وجود رانت و دستهاي پشتپرده براي واردات خودروهاي لوکس و کمياب را در گزارشاتشان القا کنند. حواشي ايجادشده درخصوص اين سوپراسپرت ايتاليايي باعث شد پليس راهور ناجا نيز توضيحاتي را درباره تردد اين خودرو با پلاک ملي ارائه کند. سرهنگ عيناله جهاني در اينباره گفت: «مدتي قبل تصاويري از يک خودرو فراري با پلاک ملي در ايران منتشر شد. با بررسيهاي بهعملآمده، فراري موردنظر با مجوز رسمي از مبادي قانوني در سال91 وارد کشور و براساس تاييديههاي قانوني شمارهگذاري شده است.»
وي با بيان اينکه اين خودرو از سال 91 تاکنون چهار نوبت تغيير مالکيت داشته است، ادامه داد: «پلاک مندرج در تصاوير نيز مربوط به مالک قبلي خودرو است که آن را از سال ۱۳۹۴ در اختيار دارد.» ميتوان گفت منشأ اصلي بروز اين شايعات، عدم استفاده از اين خودرو توسط مالکان قبلي و استفاده عادي توسط مالک فعلي است زيرا تا پيش از اين مالکان قبلي اين خودرو به ندرت از آن استفاده ميکردند بههميندليل کمتر در خيابانها مشاهده شده اما چندماهي است مالک جديد فراري 458 ايتاليايي پلاک ملي کشور، از آن استفاده بيشتري داشته و بارها در شهرهاي شمالي کشور و خيابانهاي پايتخت مشاهده شده است. همچنين بهتازگي تصاويري از اين خودرو در اينستاگرام منتشر شده است که نشان ميدهد مالک جديد آن تصميم به تعويض رينگهاي اين خودرو با آخرين نمونه مدل 2019 گرفته است.
تنها فراري 458 پلاکملي در کشور
فراري458 ايتاليا موردنظر مدل 2012 بوده که از سري توليدات سفارشي اين کمپاني بهشمار ميرود. گفته ميشود مالک اين خودرو در سال90 اقدام به خريداري اين خودرو از شخص ديگري در فرانسه کرد و تمهيدات واردات آن به کشور فراهم شد و بهاينترتيب سرانجام در سال 91 شاهد ورود نخستين فراري 458 به کشور بوديم. البته براي نخستينبار شاهد نمايش اين خودرو در يک تيزر تبليغاتي در رسانهملي بوديم که سروصداي بسياري نيز ايجاد کرد.
درواقع اين خودرو را ميتوان جنجاليترين خودرو کشور دانست که از همان ابتدا حواشي متعددي را به همراه داشته، البته يک دستگاه ديگر از اين خودرو در منطقه آزاد ارس و داراي پلاک منطقه آزاد است و امکان تردد در خاک اصلي کشور را ندارد.
بازار