برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رقابت مانع از افزایش قیمت باطری در سال 99 خواهد شد

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
رقابت مانع از افزایش قیمت باطری در سال 99 خواهد شد
پرشين خودرو/ بازار باطري در سال 98 با هيچ کمبودي مواجه نبود اما تلاطمات ارزي آمپر قيمت انواع باطري را در واپسين ماههاي سال 15 درصد بالا کشيد و پيش بيني مي شود در سال جاري با جهش توليد و سبقت ميزان عرضه از تقاضا، قيمت ها شيب نزولي در پيش گرفته و بازار رقابت مانع از افزايش قيمت باطري در سال 99 شود. سال گذشته اخبار مربوط به تقاضاي داخل و افزايش قيمت در تمامي بخش‌ها به خصوص لوازم و قطعات مرتبط با خودرو از موضوعات مطرح در رسانه ها بود. در ماههايي که بازار قطعات يدکي خودرو با التهاب و نوسانات قيمتي زيادي همراه است و رشد چند برابري قيمت بسياري از اين اقلام به خصوص تاير و روغن موتور فشار زيادي را به خريداران و مشتريان وارد کرده است، بازار باطري خودرو نيز از اين قافله عقب نماند و اين افزايش قيمت، در حد بالايي گريبان گير اين قطعه را نيز گرفت. باطري که يکي اقلام ضروري در خودرو است از ابتداي سال گدشته و پس از رشد قيمت مواد اوليه و افزايش هزينه توليد جهش قيمتي نزديک به 30 درصد را تجربه کرد اما اين جريان پس از بازگشت آرامش به بازار ارز و افزايش توليد و گرم شدن بازار رقابت به ناچار شيب نزولي به خود گرفت اما در نهايت در ماههاي پاياني سال 98 با آغاز مجدد تحولات بازار ارز و فشار ناشي از رشد نرخ دلار بر هزينه توليد، برخي انواع باطري ها افزايش 15 درصدي قيمت را به ثبت رساندند. اين اتفاق در حالي رقم خورد که به گفته رئيس اتحاديه صنف سازندگان و فروشندگان باطري در کشور در سال گذشته بيش از تقاضاي بازار داخل باطري در کشور توليد شد چنانچه بخشي از توليدات سال گذشت همچنان در انبار کارخانجات موجود است. تقي علي اکبري با اشاره به ثبت رکورد توليد باطري سازان در سال گذشته تصريح کرد: با رشد توليدي که در سال گذشته صورت گرفت پيش بيني مي شود در سال جاري نيز با غلبه بر مشکلات توليد باطري سازان آمار سال 98 را بشکند . وي همچنين با توجه به تبعات شيوع ويروس کرونا بر جريان توليد باطري سازان در سال 99 گفت: سال گذشته مشکل خاصي براي توليد و تامين نياز بازار باطري در کشور وجود نداشت و توليد در اين بخش مازاد بر تقاضا رقم خورد و در سال جديد نيز اگر چه شيوع ويروس کرونا برخي بخش هاي توليدي و صنعتي را متاثر کرده اما تاکنون اين بحران تاثير چنداني بر فعاليت باطري سازان نداشته است و با رعايت اصول بهداشتي پيش بيني مي شود روند توليد در اين صنعت با جهش همراه شود. وي افزود: اليته ابتداي سال 99 شيوع اين بيماري تا حدودي موجب کندي توليد شده است اما با توجه به توليد مازاد بر تقاضا در سال گذشته، انتظار مي رود در سه ماه اول امسال با مشکلي به لحاظ تامين نياز بازار مواجه نباشيم. اين مقام مسئول در اتحاديه باطري فروشان در ادامه با توجه به پيک مصرف باطري در سه ماهه دوم سال، به برخي از موانع توليد طي 2 ماه آتي پرداخت و خاطر نشان کرد: در سال گذشته با افزايش نرخ ارز، در تامين بخشي از مواد اوليه وارداتي موانع و مشکلاتي ايجاد شد اما در سال جديد با افزايش ضريب تقاضا در ماههاي آتي و تمهيدات مسئولان پيش بيني مي شود نياز توليدکنندگان در اين بخش برطرف شود. علي اکبري همچنين به تاثير نوسانات نرخ ارز بر قيمت تمام شده باطري اشاره کرد و گفت: از آنجا که بخشي از مواد اوليه توليد باطري در کشور از طريق واردات تأمين مي‌شود به تبع نوسان نرخ ارز، قيمت نهايي باطري را دستخوش تغيير مي‌کند به طوري که اين رشد نرخ ارز هم اکنون 10 تا 15 درصد قيمت برخي از انواع باطري را افزايش داده است. به گفته وي در صورتي که در سال جديد توليد باطري سازان با رشدي بيش از سال گذشته همراه شود و همزمان نرخ ارز با ثبات قيمت روبرو شود ايجاد بازار رقابت مانع از افزايش قيمت باطري در داخل خواهد شد. وي در پايان به سهم وارد کنندگان از بازار باطري در داخل اشاره و تصريح کرد: در حال حاضر واردات رسمي باطري خودرو براي واردکنندگان مقرون به صرفه نيست به همين منظور واردات باطري با کاهش چشم گيري روبرو شده و آنچه که در بازار تحت عنوان باتري خارجي موجود است از طريق قاچاق وارد شده است.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره