نباید از خودروسازان توقع کیفیت داشت/ افزایش قیمتهای جدید نیز کمکی به خودروسازان نمیکند
ميزان/ دبير انجمن خودروسازان با بيان اينکه افزايش قيمتهاي جديد کمکي به خودروسازان نميکند، گفت: زماني که خودروساز با زيان توليد ميکند چرا بايد توقع کيفيت داشت.
احمد نعمت بخش اظهار کرد: با استانداردهايي که سازمان ملي استاندارد تدوين کرده توليد خودروي ارزان قيمت شدني نيست و با اين استانداردها خودرويي کمتر از ۸ هزار دلار در دنيا نميتوان پيدا کرد.
دبير انجمن خودروسازان افزود: توليد خودروي ارزان قيمت فقط زماني ممکن است که استانداردها کاهش پيدا کند که سلامتي مردم به خطر ميافتد.
وي گفت: از طرفي سازمان محيط زيست نيز به دليل مسائل زيست محيطي موافقت نخواهد کرد و توليد اين خودرو امکان پذير نيست.
نعمت بخش درباره تفاوت قيمت خودروهاي جايگزين پرايد بيان کرد: مقصر کاهش قدرت خريد مردم خودروسازان نيستند، طي چند سال گذشته هيچ کالايي کمتر از خودرو رشد نکرده است.
دبير انجمن خودروسازان با بيان اينکه قيمت مواد اوليه خودرو طي يک سال گذشته ۸۰ درصد افزايش يافته است، بيان کرد: اين در حالي است که شوراي رقابت مجوز افزايش ۲۳ درصدي قيمت را صادر کرده به همين دليل خودروسازان در حال زيان هستند.
وي خاطرنشان کرد: حتي با افزايش قيمت جديد، قيمت کارخانهاي پژو پارس ۱۰۵ ميليون تومان است در حالي که در بازار با قيمت ۲۰۸ ميليون تومان به فروش ميرسد.
نعمت بخش با بيان اينکه افزايش قيمتهاي جديد نيز کمکي به خودروسازان نميکند، تصريح کرد: درصد افزايش قيمتي که به خودروسازان داده ميشود به هيچ عنوان با درصد افزايش قيمت مواد اوليه قابل مقايسه نيست.
دبير انجمن خودروسازان با بيان اينکه قيمت کالايي که دو نرخي باشد منشا رانت و فساد است، تاکيد کرد: براي حل مشکل يا بايد اجازه داده شود خودرو در حاشيه بازار به فروش برسد و يا در بورس عرضه شود.
وي گفت: زماني که قيمت تک نرخي شود فساد از بين ميرود و ديگر نيازي به قرعه کشي نيست مردم براي خريد هجوم نميآورند و خودروسازان هم از زيان خارج مي شوند.
نعمت بخش با بيان اينکه زماني که خودروساز با زيان توليد ميکند چرا بايد توقع کيفيت داشت، تاکيد کرد: اگر خودروساز به سوددهي برسد دولت نيز ميتواند ماليات و عوارض خود را دريافت کند و اگر بيشتر از حق خود دريافت کردند حاضر هستند مابه التفاوت را به خزانه برگرداند.