نماد آخرین خبر

ردگیری خودرو با کمک پلاک‌

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
ردگیری خودرو با کمک پلاک‌

دنياي اقتصاد/ پليس آمريکا طرح ردگيري خودروها با کمک پلاک را در سطح ملي به اجرا در مي‌آورد. کمپاني سازنده عنوان مي‌کند که شبکه‌اي از پلاک‌ها ايجاد کرده و در اختيار پليس قرار داده که مي‌تواند در هر لحظه بگويد کدام پلاک کجا است و مسير حرکت آن را مشخص سازد.
تا به حال فقط ۷۰۰ شهر از شهرهاي آمريکا در اين شبکه قابل‌ردگيري بودند، اما حالا ديگر در کل کشور آمريکا قابل‌ردگيري خواهد بود. پلاک‌خوان‌ها وسيله بسيار قدرتمند رديابي به حساب مي‌آيند، اما در عين حال بزرگ‌ترين دغدغه براي نقض حريم خصوصي مردم هم هستند. اسناد به دست آمده از «اتحاديه آزادي‌هاي مدني آمريکا» در ماه مارس ۲۰۱۹ نشان داده است که آژانس‌هاي زير نظر گمرک و مهاجرت از اين فناوري‌ها براي ردگيري حرکات شهروندان استفاده کرده‌اند و به بانک اطلاعاتي ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون فايل که ماهانه ايجاد مي‌شود،‌ دسترسي دارند.

پلاک‌خوان‌ها مثل فناوري‌هاي تشخيص چهره براي خودروها به حساب مي‌آيند. دوربين‌ها کد روي پلاک‌ها را به راحتي اسکن مي‌کنند و در کامپيوتر شبکه ذکر شده مکان را با دقت بالا در فايلي کوچک (log) حفظ مي‌کنند. به همان اندازه‌اي که فناوري‌هاي تشخيص چهره دچار اشتباه مي‌شوند، پلاک‌خوان‌ها هم اشتباه مي‌کنند. براي همين گزارش‌هايي وجود دارد که پليس خودرويي را به اشتباه سرقت شده تشخيص داده يا خودروي سرقت شده را شناسايي نکرده است. براي مثال پليس در شهر آئورا، خودروي يک خانواده سياه‌پوست را که کودکان زير ۶ سال در آن بودند به‌عنوان خودروي سرقتي تشخيص داده و تفنگ به روي خانواده کشيد.

البته اين فناوري مزاياي زيادي هم دارد. براي مثال اگر فردي خودروي خود را در پارکينگ ديگران بگذارد به راحتي با يک تماس با پليس مي‌توان مشکل را رفع کرد. در عين حال به‌طور قطع و يقين افراد ثروتمند راه‌هايي براي سوءاستفاده از اين فناوري پيدا مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره