نماد آخرین خبر

آیا میتسوبیشی گالانت هنوز ارزش خرید دارد؟

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ اگر به سال‌هاي ابتدايي دهه نود ميلادي يا دهه هفتاد خورشيدي بازگرديم، شاهد طلوع آفتاب تابان خودروهاي ژاپني در بازار خودرو جهان خواهيم بود. در اين دوره خودروهايي همچون ميتسوبيشي گالانت، ميتسوبيشي لنسر، تويوتا کرولا، تويوتا کريسيدا و هوندا آکورد به ستاره‌هاي پرفروش بازار خودرو تبديل شدند و همزمان رقباي آمريکايي و اروپايي خود را به چالش کشيدند.

گالانت سوسماري و گالانت عينکي
خوشبختانه در آن سال‌ها واردات خودرو به کشورمان در مقاطعي امکان پذير بود و مشتريان ايراني از نعمت وجود سدان‌هاي باکيفيت و کم استهلاک ژاپني برخوردار شدند. يکي از اين خودروها ميتسوبيشي گالانت بود که در دو نسل وارد بازار کشورمان شد. نسل ششم اين خودرو که در فاصله سال‌هاي 1987 تا 1994 به توليد مي‌رسيد، در تيراژ نسبتا بالايي وارد کشور شد و از فعالان بازار خودرو لقب گالانت سوسماري را دريافت کرد. اين خودرو در برخي بازارها با نام دوج 2000 نيز به فروش مي‌رسيد که نشان از تسلط کامل ژاپني‌ها بر بازار خودرو جهان در اوايل دهه نود دارد.

تاکنون ده نسل از ميتسوبيشي گالانت به توليد رسيده است که ما تاکنون ميزبان نسل‌هاي ششم و هفتم اين خودرو بوده‌ايم. البته از نسل‌هاي ديگر گالانت نيز نمونه‌هاي معدودي وارد بازار کشورمان شد که اکنون در بازار قابل مشاهده هستند.


نسل هفتم ميتسوبيشي گالانت نيز در فاصله سال‌هاي 1992 تا 1998 به توليد رسيد و در تعداد اندکي وارد بازار کشورمان شد. اين خودرو در بين اهالي بازار به گالانت عينکي شهرت دارد. از اين نسل به بعد گالانت از نقش سدان ميان رده خارج شد و اندک اندک شباهت‌هاي ميان گالانت و ميتسوبيشي لنسر که سدان کوچک سبد محصولات ميتسوبيشي بود، افزايش يافت.

ظاهري باوقار اما نه چندان گيرا
با نگاهي به ظاهر ميتسوبيشي گالانت، مي‌توان وقار و متانت را در طراحي اين خودرو مشاهده کرد هرچند با توجه به گذشت سه دهه از آغاز توليد ميتسوبيشي گالانت، امروزه ديگر نمي‌توان اين چهره را جذاب و گيرا دانست. طراحي ظاهري ميتسوبيشي گالانت همرده ديگر خودروهاي آن دوران همچون تويوتا کريسيدا يا سدان‌هاي اروپايي همانند پژو 405 ارزيابي مي‌شود. البته وقار و متانت ظاهر ميتسوبيشي گالانت همچنان براي افرادي که طراحي‌هاي کلاسيک را مي‌پسندند، جذابيت دارد.

کابين ميتسوبيشي گالانت نيز نکته جديدي را براي بينندگان در بر ندارد، چرا که توليد طولاني مدت خودروهايي همچون پرايد و پژو 405، چشم ايرانيان را به ظاهر کابين‌هاي دهه نودي عادت داده است. بنابراين انتظار مي‌رود تا مشتريان پس از خريد ميتسوبيشي گالانت، اقدام به نصب مانيتور يا تغيير غربيلک فرمان کنند. البته اين مساله موجب افزايش ميتسوبيشي گالانت‌هاي دستکاري شده در سطح بازار شده و ارزش خريد اين خودرو را تا حدي زير سوال برده است.

آيا خريد ميتسوبيشي گالانت منطقي است؟
سال‌ها از توقف توليد و توقف واردات ميتسوبيشي گالانت به کشورمان مي‌گذرد و شکي نيست که اکنون يافتن قطعات يدکي نو براي چنين خودرويي چندان ساده نخواهد بود. با اين وجود به لطف واردات گسترده گالانت سوسماري به کشور، قطعات يدکي دست دوم يا استوک ميتسوبيشي گالانت به وفور در بازار موجود هستند.

براي مثال سرسيلندر نسبتا نو ميتسوبيشي گالانت با موتور 1800 سي سي، اکنون با قيمتي در حدود دو و نيم ميليون تومان قابل خريداري است که هم رده سرسيلندر نو پژو 405 قيمت‌گذاري مي‌شود. يا براي نمونه فيلتر هواي نو ميتسوبيشي گالانت با قيمتي در حدود 150 هزار تومان براي فروش گذاشته شده که نسبت به فيلتر هواي خودروهاي معمول بازار تفاوت قابل توجهي را نشان مي‌دهد.


ميتسوبيشي گالانت سوسماري را از نظر نحوه دسترسي به قطعات يدکي مي‌توان به پژو 405 با موتور 2000 سي سي اشاره کرد. دسترسي به قطعات اين خودرو در شهرهاي بزرگ امکان پذير است اما در شهرهاي کوچک شايد نتوانيد به راحتي گالانت سوسماري خود را تعمير کنيد. البته بايد توجه داشت که خودروهاي ژاپني به پر استهلاکي خودروهاي فرانسوي نيستند و در کوتاه مدت به تعميرات نياز پيدا نخواهند کرد.

با چه بودجه‌اي مي‌توان براي خريد گالانت سوسماري اقدام کرد؟
گالانت سوسماري در چند تيپ وارد بازار کشورمان شد که از جمله آن‌ها مي‌توان به تيپ GLS، GLX و سوپر سالن اشاره کرد. اکنون با بودجه‌اي در حدود 50 ميليون تومان قادر به خريد ميتسوبيشي گالانت هستيد.

با افزايش سطح بودجه به هشتاد ميليون تومان، نمونه‌هاي نسبتا سالم از گالانت سوسماري قابل دسترسي هستند که به خوبي نگهداري شده‌اند و ادوات برقي آن‌ها کار مي‌کند. اکثر نمونه‌هاي قابل قبول از گالانت در همين محدوده قيمتي قرار دارند و به ندرت قيمتي بيش از صد ميليون تومان براي خريد گالانت مطالبه مي‌شود، مگر آن‌که با خودرويي خاص روبرو باشيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره