اقتصاد آنلاين/ محدوديت عرضه خودروسازان و تداوم رشد قيمت کارخانه هاي خودروساز، قيمت خودرو را در بازار دوباره صعودي کرد. در اين بازار، قيمت پرايد به ۸۳ميليون تومان و پژو پارس به ۱۷۹ميليون تومان رسيده است.
پس از آنکه وعده هاي وزارت صنعت براي مديريت بازار خودرو به نتيجه نرسيد و شيوه هايي مانند فروش خودرو با روش قرعه کشي و برخورد با برخي پارکينگ هاي احتکار خودرو نيز نتوانست قيمت‌هاي بازار را به تعادل برساند، حالا رشد 3 ماه يک بار قيمت کارخانه اي خودروها عاملي براي ادامه روند صعودي قيمت ها در بازار شده است.

به گفته مهدي صادقي نيارکي، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت، تغييرات قيمت نهاده‌هاي توليد هر 3 ماه يک بار و با اثربخشي تورم بخشي بانک مرکزي بررسي شده و اجازه تعيين قيمت‌هاي جديد به خودروسازان داده شده است.

به اين ترتيب خودروسازان اجازه دارند هر 3 ماه يک بار قيمت محصولاتشان را افزايش دهند و همين موضوع با وجود پايين بودن تيراژ توليد نسبت به تقاضاي بازار، به طور دائم در طول سال رشد قيمت خودرو را در بازار نيز به همراه دارد. اين مجوز در حالي به خودروسازان داده شده که چنين روالي براي قيمت گذاري ديگر کالاهاي صنعتي کشور وضع نشده است. در اين شرايط مشخص نيست دليل اين دست و دل بازي دولت براي رشد مداوم قيمت خودروسازان چيست؟ در اين زمينه بازوي کمکي رشد نرخ کارخانه اي خودروها نيز شوراي رقابت است که با بازنگري در مولفه هاي تعيين قيمت خودرو مجوز رشد قيمت را به خودروسازان ارائه مي کند. اين شورا در حالي دستورالعمل و فرمول قيمت گذاري خودروسازان را مشخص مي کند که اصولاً هيچ اطلاع رساني دقيق و به موقعي در اين مورد به مردم انجام نمي دهد و مشخص نيست قيمت فروش خودروسازان تا چه حد منطبق بر دستورات شوراي رقابت است. سازمان حمايت نيز به عنوان نهاد ناظر بر قيمت گذاري کالاها، از اعلام قيمت خودرو خودداري کرده و هيچ نرخي بر روي سامانه 124 نيز براي خودروها وجود ندارد. 

در جديدترين اظهار نظر مسئولان شوراي رقابت، ديروز اعلام شد که دستورالعمل قيمت گذاري محصولات ايران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتيک،  دنا توربوشارژ اتوماتيک، دنا توربوشارژ دستي، پژو 207 پانوراما دستي و سورن پلاس تعيين شده است. بر اين اساس، قيمت اظهاريه شرکت‌ ايران ‌خودرو در مورد محصولاتش پس از تاييد بازرسي و حسابرسي قانوني شرکت و بدون احتساب هزينه هاي مالي غير مرتبط به همراه حداکثر 5 درصد براي هزينه‌هاي مالي مرتبط با کسر ضريب بهره‌وري 2.5 درصدي و با لحاظ کردن ضريب صفر براي متغير کيفيت به همراه سود حداکثر 7 درصدي تعيين خواهد شد.

در کنار افزايش قيمت هر سه ماه يکباري که خودروسازان مي گيرند، عدم قيمت گذاري يک‌باره همه خودروها نيز عاملي براي وارد شدن تکانه قيمتي به بازار خودرو است، زيرا خودروهاي توليدي يکبار از محل افزايش قيمت کارخانه اي بالا مي رود و يکبار نيز از محل اثر رواني رشد قيمت خودروهاي ديگري که در مرحله بعد قيمت گذاري مي شوند، متأثر مي شوند.

محدوديت عرضه، قيمت ها را بالا برد
سعيد موتمني رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در خصوص دليل رشد دوباره قيمت خودرو در بازار گفت: پس از دو هفته آرامش دربازار خودروهاي داخلي، از روز گذشته دوباره روند صعودي قيمت ها آغاز شده است.
وي ادامه داد: طي دو هفته گذشته، بازار خودروهاي داخلي آرام بود و افزايش قيمت جديدي نداشتيم، هرچند در مورد قيمت خودروهاي مونتاژي شاهد افزايش قيمت 20 تا 30 ميليون توماني بوديم اما طي دو روز اخير دوباره باز بازار خودروهاي داخلي روند صعودي گرفته و قيمت اکثر خودروها يک تا 3 ميليون تومان افزايش يافته است.

موتمني محدوديت عرضه خودروسازان را عامل اصلي افزايش قيمت خودرو عنوان کرد و گفت: در شرايطي که تقاضا براي خريد خودرو همچنان بالا است، کمبود عرضه خودروسازان باعث رشد قيمت ها در بازار شده است.

 جزئيات قيمت جديد خودروها
بررسي بازار خودرو نشان مي دهد قيمت هر دستگاه سمند ال ايکس به ۱۴۹ ميليون تومان رسيده و هر دستگاه سمند سورن با قيمت ۱۹۱ ميليون تومان عرضه مي شود. همچنين قيمت پژو 405 به ۱۴۸ ميليون تومان، پژو پارس TU5 به ۲۱۵ ميليون تومان، پژو پارس به ۱۷۹ ميليون تومان، پژو 206 تيپ ۲ به ۱۶۷ ميليون تومان و پژو 206 تيپ 5 به ۲۰۳ ميليون تومان رسيده است.

در عين حال، هر دستگاه پژو 206 صندوق دار مدل V8 با قيمت ۱۹۶ميليون تومان، رانا با قيمت ۱۶۸ ميليون تومان، هايما S7 با قيمت ۶۰۲ ميليون تومان، پژو 207 آي دستي با قيمت ۲۳۶ ميليون تومان و پژو 207 آي اتوماتيک با قيمت ۳۱۷ ميليون تومان به مشتريان عرضه مي شود.

 همچنين قيمت دنا در بازار به ۲۲۲ ميليون تومان رسيده و هر دستگاه دنا پلاس نيز با قيمت ۲۶۵ ميليون تومان قابل معامله است.
در مورد محصولات سايپا نيز بايد به قيمت 95 ميليون توماني سايپا X111 ، قيمت 83 ميليون توماني سايپا 131 و قيمت 84 ميليون توماني سايپا 132 در بازار اشاره کرد. در عين حال، تيبا 2 با قيمت ۱۱۱ ميليون تومان، تيبا صندوق دار با قيمت ۹۶ ميليون تومان، ساينا با قيمت ۱۱۲ ميليون تومان و کوئيک با قيمت ۱۲۶ ميليون تومان در بازار عرضه مي شود.

در مورد خودروهاي مونتاژي نيز مي توان به قيمت 640 ميليون توماني سراتو، قيمت 728 ميليون توماني سيتروئن C3 و قيمت 585 ميليون توماني جک S5 در بازار اشاره کنيم. همچنين هر دستگاه رنو ساندرو استپ وي با قيمت ۴۱۰ ميليون تومان، هايما S7 توربو با قيمت ۶۰۲ ميليون تومان و هيوندا اکسنت با قيمت ۶۱۳ ميليون تومان در بازار عرضه مي شوند.

 دست خالي مردم و وعده هايي بي نتيجه مسئولان
متقاضيان خريد خودرو در حالي همچنان با نابساماني بازار خودرو و رشد هر روزه قيمت کارخانه و بازار روبرو هستند که مسئولان وزارت صنعت سه ماه پيش با وعده هايي مبني بر کاهشي شدن قيمت خودروها، از مردم خواسته بودند تا براي خريد خودرو دست نگه دارند.

امير جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نيرو محرکه وزارت صمت ارديبهشت امسال گفته بود: اولين توصيه‌ام به مردم اين است که فعلاً از بازار، خودرو خريداري نکنند تا قيمت‌ها براساس مصوبات ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت نهايي شود.

وي گفته بود: وزارت صمت با تمام قوا در حال پيگيري قيمت خودرو است تا آنچه مردم خواهان آن هستند اتفاق بيفتد، در اين ميان از خودروسازان هم خواسته شده به سمت افزايش توليد و ساماندهي فروش خودرو حرکت کنند تا مردم شاهد جهش قيمت خودرو در بازار نباشند.

جعفرپور مدعي شده بود: با سازوکارهاي جديد چون فروش از طريق قرعه کشي، نداشتن پلاک جاري و...شاهد اين خواهيم بود که بازار خودرو از التهاب‌هاي پيش آمده فاصله زيادي بگيرد و قيمت‌ها روال طبيعي خود را طي کند.

حال که وزارت صنعت همچنان بدون وزير و با حضور يک سرپرست معدني اداره مي شود، سوالات زيادي در مورد سرانجام قيمت کارخانه اي و بازار خودرو در ذهن مردم شکل گرفته است. متقاضيان خريد خودرو همچنان چشم انتظار اقدامات اساسي دولت براي مديريت بازار خودرو و همچنين قيمت گذاري کارخانه اي خودروسازان هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar