صدای عجیب ترمزهای عقب دنا و سورن چطور رفع می شود؟
خودرو بانک/ مشکلي شايع در بين محصولات ايران خودرو وجود دارد و آن هم توليد صداي عجيب در ترمزهاي عقب دنا، سورن و يا خودروي پژو پارس TU5 است که بر روي چرخ هاي عقب خود از سيستم ترمز ديسکي استفاده مي کنند، اما دقيقا مشکل آنان چيست و چطور برطرف مي شود؟!
تقريبا تمام مدل هاي دنا، سمند سورن و يا حتي پژو پارس TU5 که بر روي چرخ هاي عقب خود از سيستم ترمز ديسکي استفاده مي کنند، از همين مشکل رنج مي برند و هنگام ترمزي گيري حين دنده عقب، صداي عجيب و خيلي بدي توليد مي کنند که براي دفعه اول باعث نگراني راننده و سرنشينان خواهد شد، اما مشکل دقيقا چيست؟
به گفته يکي از فعالان بازار لنت و سيستم ترمز، کاليپرهاي سيستم ترمز عقب دنا، سورن يا پژو پارس TU5 به کلي مشکل داشته و همچنين لنت هاي نامرغوبي براي آنان استفاده مي شود که هنگام رانندگي به صورت دنده عقب و استفاده از سيستم ترمز، کاليپر ترمز عقب کج شده و باعث ايجاد صداي ناخوشايندي در چرخ ها مي شود. به طور دقيق تر هنگام دنده عقب و استفاده از سيستم ترمز، کاليپر عقب تنها از يک محور خالي کرده و باعث کج شدن و توليد صداي عجيب مي شود.
جالب اينجاست که شرکت ايران خودرو تاکنون هيچگونه راه حلي براي برطرف کردن اين مشکل پيدا نکرده و حتي با صدور يک فراخوان، سعي داشت تا اين مشکل را با نصب يک حلقه در پشت کاليپر برطرف کرده و آن را هنگام استفاده صاف نگه دارد، ولي انجام اين کار هم موفقيت چنداني در پي نداشت. از تعويض کاليپرها گرفته تا اضافه کردن واشر چاکدار و حتي اضافه کردن قطعه اي تحت عنوان دامپر، باعث نشد تا صداي عجيب ترمزها برطرف شود.
حال گفته مي شود که ايران خودرو باتوجه به اينکه هيچگونه راه حلي براي برطرف کردن اين مشکل پيدا نکرده، در نسخه هاي جديد محصولات خود از همان سيستم ترمز کاسه اي استفاده مي کند تا با پاک کردن صورت مسئله، مشکل خودروهاي ترمز ديسکي ايران خودرو نيز برطرف شود.
راه حل اين مشکل چيست؟
همانطور که گفتيم، شرکت ايران خودرو هم در برطرف کردن اين مشکل ناتوان بوده از تعويض کاليپرها گرفته تا اضافه کردن واشر چاکدار و حتي اضافه کردن قطعه اي تحت عنوان دامپر راه بجايي نبرد و در نهايت تصميم گرفت تا محصولات جديدش را با همان سيستم ترمز قديمي کاسه اي به بازار عرضه کند. اما طبق گفته اين فعال بازار لنت و سيستم ترمز، راه حلي تجربي وجود دارد که تاحدودي به حل اين مشکل کمک مي کند.
به صورت شرکتي لنت هاي نامرغوبي بر روي خودرو نصب شده، اما با استفاده از يک لنت خوب و تضميني مي توان تاحدودي به حل اين مشکل کمک کرد، در واقع استفاده از لنتي خوب که جنس نرمي داشته و از فلز کمتري در ساخت آن استفاده شده باشد، مي تواند تاحدودي به رفع اين مشکل کمک کند.
ولي شيوه ديگري که در حل اين مشکل موثر خوانده شده، نصب قطعات بهينه و تعويض زاويه کاليپر و ايجاد تغييراتي کاملا فني و حساب شده بر روي سيستم ترمز است که مي تواند اين مشکل را به طور قطعي برطرف کند.