خودرو بانک/ خودروهاي کراس اوور و شاسي بلند در بازارهاي جهاني محبوبيت بسيار بالايي دارد و در بازار کشور هم اين موضوع صادق است، اما يک خودروي شاسي بلند در اولين تلاش هاي خود براي حضور در بازار ايران با شکست مواجه شد و همين موضوع باعث شد تا تنها بعد از گذشت مدت زمان کوتاهي فروش آن در بازار ايران متوقف شود!.

در سال هاي 1392 و 1393 که هنوز خودروهاي چيني جايگاه خوبي در بين مردم نداشتند و به سطح کيفي خودروهاي امروزي نرسيده بودند، سايپا يک خودروي کراس اوور کاملا گمنام وارد بازار ايران کرد، هرچند بعد از آن محصولات سدان و هاچ بک اين برند توانستند به يک موفقيت چشمگير در بازار ايران دست پيدا کنند.

درست فهميديد و همانطور که در عنوان مقاله گفتيم، خودروي برليانس V5 يکي از خودروهاي بدشانس بازار ايران بود و درحالي که محصولات سدان و هاچ بک فعلي اين شرکت در بازار موفقيت چشمگيري بدست آوردند، اما نسخه کراس اوور V5 نتوانست محبوبيت چنداني در بازار بدست آورد.

قطعا مشکل طراحي ظاهري آن نبود، زيرا برادران سدان و هاچ بک اين خودرو بويژه مدل هاي سري 300 داراي ظاهري مشابه با آن بوده و به خوبي توانستند جايگاه خود را در بازار ايران بدست آورند، ولي مشکل اين کراس اوور چه چيزي بود که نتوانست آنطور که بايد در بازار ايران فعاليت داشته باشد؟

يکي از نقاط ضعف اصلي اين خودرو براي عدم موفقيت آن در بازار ايران، پيشرانه محرک آن بود که از يک موتور چهار سيلندر 1.6 ليتري تنفس طبيعي با حداکثر خروجي قدرت 109 اسب بخاري و گشتاور 115 نيوتن متري استفاده مي کرد و تنها مي توانست شتاب صفر تا صد حدودا 13 ثانيه براي خودرو داشته باشد.

البته اين پيشرانه ساخت ميتسوبيشي ژاپن بود و از بابت کيفيت خيال مشتريان را راحت مي کرد، اما عملکرد ضعيف آن بر روي اين خودرو باعث شد تا مشتريان با يک خودروي کراس اوور تقريبا کند مواجه شوند و همين موضوع عاملي شد تا مشتريان در خريد اين خودرو ترديد داشته باشند.

مورد ديگر بازار خريد و فروش بسيار بد آن است که در مدل هاي دست دوم با افت قيمت بالايي مواجه شده و همچنين کمتر کسي تمايل به خريد آن دارد، بويژه اينکه برليانس با اين خودرو براي اولين بار در کشور مطرح شده بود و اعتماد عمومي بالايي براي خريد محصولات اين شرکت در کشور وجود نداشت.

مورد ديگري که باعث شد تا خودروي کراس اوور برليانس V5 شکست بخورد، خدمات پس از فروش ضعيف و کمبود لوازم يدکي آن در بازار است که مشتريان را با مشکلات جدي مواجه مي کند، درحالي که سايپا مراکز ارائه خدمات پس از فروش بسيار زيادي در سراسر کشور دارد، اما حال که تحريم هاي بين المللي دوباره بازگشته، براي تامين قطعات يدکي مدل هاي سدان و هاچ بک سري 200 و 300 هم مشکلاتي بوجود آمده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar