logo

ائتلاف میان قاره‌ای هوندا و جنرال موتورز

منبع
دنياي خودرو
بروزرسانی
ائتلاف میان قاره‌ای هوندا و جنرال موتورز

دنياي خودرو/ هوندا و جنرال موتورز در حال برنامه‌ريزي براي همکاري‌اي هستند که طبق گفته طرف آمريکايي کار خود را در حوزه مهندسي از اوايل سال 2021 آغاز خواهد کرد.
در ادامه سريال همکاري‌هاي بزرگ ميان خودروسازان شناخته شده جهاني حالا نوبت به هوندا و جنرال موتورز رسيده است. در روزهاي اخير اين دو خودروساز آمريکايي و ژاپني اعلام کرده‌اند که به واسطه به اشتراک‌گذاري سازه‌ها يا پلتفرم‌هاي مربوط به خودروهاي بنزين‌سوز و برقي همکاري‌هاي خود را توسعه خواهند داد. هرچند هنوز هيچ يک از دو شرکت نگفته‌اند که براي اين همکاري هر يک چه ميزان سرمايه‌گذاري خواهند کرد.

شروع يک همکاري
آوريل گذشته بود که اين دو خودروساز از مشارکت در ساختن دو خودروي برقي جديد خبردادند. پيش از آن نيز آن‌ها سرمايه‌گذاري مشترکي را روي فناوري پيل سوختي و روي يک مدل خودران به اسم کروز اوريجين انجام داده بودند که توسط واحد جانبي جنرال موتورز يعني کروز اتوميشن توسعه پيدا کرده بود. اين دو شرکت خودروسازي که در حال برنامه‌ريزي براي همکاري‌اي هستند که طبق گفته جنرال موتورز کار خود را در حوزه مهندسي از اوايل سال 2021 آغاز خواهد کرد.

مارک رئوس رئيس هيات مديره جنرال موتورز در بيانيه‌اي اعلام کرد: «به طور کلي اعتقاد ما اين است که اين ائتلاف به هر دو شرکت در تحقق کاهش هزينه‌ها در توسعه گستره محصولاتشان کمک کند. ميزان قابل ملاحظه‌اي که در نتيجه اين مشارکت صرفه‌جويي خواهد شد به توسعه ديدگاه جنرال موتورز براي داشتن يک چشم‌انداز تمام الکتريکي کمک خواهد کرد».

کاهش هزينه‌هاي توليد
سيجي کوريشي قائم مقام هوندا نيز به اين نکته اشاره کرده که هدف عمده از اين همکاري صرفه‌جويي در هزينه‌ها است.
آقاي کوريشي در بيانيه‌اي اعلام کرد: «ترکيب نقاط قوت هر شرکت و تعيين دقيق اين‌که هر طرف چه کارهايي را به تنهايي و چه کارهايي را به صورت مشترک انجام خواهد داد، به ما کمک مي‌کند تا يک معامله برد-برد را تجربه کنيم و ارزش‌هاي جديدي را براي مشتريان‌مان رقم بزنيم».

هدف جنرال موتورز اين است که تا سال 2023 دست‌کم 20 خودروي الکتريکي جديد را به بازار معرفي کند. ماه گذشته برند لوکس جنرال موتورز يعني کاديلاک از خودروي ليريک رونمايي کرد، يک مدل شاسي‌بلند تمام الکتريکي که انتظار مي‌رود تا دو سال آينده راهي بازار شود. هوندا هم گفته که قصد دارد تا سال 2022 نسخه برقي تمامي محصولاتش را در اروپا نيز عرضه کند و به علاوه 6 محصول برقي جديد نيز به بازار بفرستد. عليرغم اين‌که قيمت باتري‌هاي مورد استفاده در خودروهاي برقي کاهش پيدا کرده اما هنوز هم قيمت خودروهاي برقي بيشتر از همتايان سوخت فسيلي آنهاست.

در نتيجه سودآوري آن‌ها به ميزان قابل ملاحظه‌اي کمتر از ميزاني است که مدل‌هاي سنگين شاسي‌بلند و پيکاپ بنزين‌سوز براي خودروسازيني همچون جنرال موتورز به ارمغان مي‌آورند.

در نتيجه به اشتراک گذاشتن هزينه‌هاي توليد با يک خودروساز ديگر آن هم در زماني که ميزان فروش در ايلات متحده به خاطر شيوع ويروس کرونا و افزايش بيکاري پايين آمده، راه‌حلي منطقي به نظر مي‌رسد.

عمده هزينه مهندسي خودروهاي جديد به پلتفرم مورد استفاده آن مربوط مي‌شود. پس از رسيدن به يک پلتفرم مشترک جنرال موتورز و هوندا خواهند توانست ساير بخش‌هاي خودروهاي خود را به طور مستقل طراحي کنند در نتيجه محصولات نهايي از هويت خاص برند خود برخوردار باشند. همچنين دو طرف اين مشارکت خواهند توانست با خريد قطعات و مواد اوليه مشخص در مقادير بيشتر دست به صرفه‌جويي بزنند.

عصر ائتلاف‌ها
اين اصلا شگفت‌انگيز نخواهد بود که در ماه‌هاي آتي سروکله ائتلاف‌هاي و مشارکت‌هاي مشابهي در دنياي خودروسازي به گوش برسد. ماه گذشته اتوموتيو نيوز گزارش داد که فيات کرايسلر براي ساختن خودروهاي کوچک آتي خود از پلتفرمهاي PSA بهره خواهد گرفت.

پنجشنبه گذشته فورد اعلام کرد که هزار و چهارصد نفر از کارکنان خود را بازخريد مي‌کند و تاکيد کرد که اين اقدام نه در واکنش به پاندمي کرونا بلکه در جهت بازسازي ساختاري اين شرکت است.

در اواخر ماه ژوئيه فورد اعلام کرد که در سه ماه دوم سال 2020، 1.9 ميليارد دلار ضرر کرده و انتظار دارد که اين روند ضرردهي در کل سال جاري ادامه داشته باشد و همين مي‌تواند فورد را به تلاش براي همکاري با خودروسازان ديگر بيشتر ترغيب کند.

هرچند قبلا زمزمه‌هايي در خصوص همکاري فورد با فولکس‌واگن شنيده شده است. از سوي ديگر فيات کرايسلر و PSA نيز در حال طي کردن مراحل ادغام کردن هستند.

در ماه ژوئيه آن‌ها اعلام کردند که شرکت جديدي که از ادغام اين دو شرکت به وجود خواهد آمد استلانتيس نام خواهد داشت. قرار است معامله اين دو شرکت در اوايل سال 2021 نهايي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره