برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
خودرو

آیا نتیجه انتخابات آمریکا در قیمت خودرو در بازار ایران تاثیری دارد؟

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
آیا نتیجه انتخابات آمریکا در قیمت خودرو در بازار ایران تاثیری دارد؟

خودرو بانک/ بازار خودرو کشورمان احتمالا آشفته ترين شرايط تاريخ خود را تجربه مي کند و ريشه اين آشفتگي نيز چيزي نيست جز شرايط اقتصادي که عموما از سو مديريت و تحريم هاي يکجانبه آمريکا نشات گرفته است. اما آيا نتايج انتخابات آمريکا و پايان احتمالي دوره زمامداري دونالد ترامپ مي تواند اين شرايط را تغيير دهد؟

پاسخ به اين سوال چندان ساده نيست اما در مباحث مربوط به اقتصاد رفتاري، موضوعي در خصوص تورم انتظاري وجود دارد که به بيان ساده تر اين است که اگر مشتريان انتظار افزايش قيمت را در آينده داشته باشند، با سرعت بيشتري به بازار هجوم مي برند و همين امر نيز زمينه ساز افزايش تورم واقعي مي شود. در اين شرايط بدون وجود نياز واقعي در بازار، هجوم مشتريان نگران مي تواند تورم انتظاري را به تورم واقعي و جاري بدل نمايد و اين موضوعي است که اتفاقا در بازار خودرو ايران به کررات تکرار شده است. به عبارت ديگر شايد کمتر مصرف کننده اي تمايل به پرداخت بهاي بيش از 100 ميليون تومان براي خودرويي نظير پرايد داشته باشد اما نگراني از تورم شديد تر و افزايش قيمت اين خودرو در آينده باعث مي شود که عملا با پديده اي نظير ثبت نام 5 ميليون نفري براي خريد خودرو در بازار مواجه باشيم.

تشديد رکود و کاهش قيمت‌ها
پس در مجموع مي توان گفت که کاهش تورم انتظاري مي تواند به کاهش التهاب در بازار خودرو کشور منجر شود و به نوعي رکورد موجود در اين بخش ها را تشديد کند، تشديد رکود نيز براي فروشندگاني که نيازمند تبديل خودرو خود به پول هستند، معنايي جز کاهش قيمت نخواهد داشت.


حال فارغ از مساله تحريم ها، چشم انداز رياست جمهوري جو بايدن (شانس اول کسب مقام رياست جمهوي آمريکا)، بازگشت اين کشور به برجام است که تاکنون بارها نيز در سخنراني هاي انتخاباتي اين شخص صراحتا مورد تاکيد قرار گرفته است. پس بنابراين در صورت پيروزي جو بايدن در انتخابات، احتمالا براي يکي دوماه بازار خودرو در رکود بسيار شديدي فرو خواهد رفت که مي تواند حتي به کاهش قيمت ها نيز منجر شود.

البته ترامپ نيز وعده شکل گيري يک توافق ديگر را در ماه هاي اول دور دوم زمامداري خود داده است که در صورت روي دادن اين تحول، طبيعتا شرايط مشابهي نيز اتفاق خواهد افتاد. بنابراين مي توان گفت که براساس صحبت هاي فعلي، در هر صورت پس از انتخابات امريکا، زمينه کاهش التهاب و رکورد در اقتصاد کشور وجود دارد که مي تواند منجر به کاهشي شدن قيمت ها در بازار تلقي شود، اما طبيعتا بدترين حالت، پيروزي مجدد ترامپ و تشديد تحريم هاي فعلي و شکست هرگونه ديپلماسي بين طرفين است و اين سناريويي است که احتمالا خريداران فعلي و واسطه گران را خوشنود خواهد کرد، چرا که در عمل نه تنها خبري از رکود در بازار نخواهد بود، بلکه روند افزايش فعلي احتمالا با شدت بيشتري نيز ادامه پيدا خواهد کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره