
برای خرید هیوندای اکسنت به چه بودجهای نیاز خواهیم داشت؟


خودرو بانک/ هيونداي اکسنت يک سدان جمعوجور و اقتصادي از خودروساز مشهور کره جنوبي يعني هيونداي است که براي مدت کوتاهي در کشورمان نيز به توليد ميرسيد. اين سدان اقتصادي ريزنقش به واسطه استهلاک کم و مصرف سوخت پايين، گزينه مناسبي براي استفاده در ناوگان تاکسيراني درونشهري و برونشهري است و البته براي مصارف خانوادههاي کم جمعيت نيز گزينه مناسبي به نظر ميرسد.
توليد هيونداي اکسنت توسط کرمان موتور در فاصله سالهاي 1396 تا 1398 صورت پذيرفت و قبل از آن نيز اين خودرو به صورت وارداتي در مدلهاي 2014 الي 2017 توسط آسان موتور به بازار کشورمان عرضه ميشد. مونتاژ هيونداي اکسنت از سوي کرمان موتور و کيا سراتو نسل دوم از سوي سايپا موجب شد تا اين دو خودرو در بازار رقيب همديگر شوند. خودروهايي که هيچگونه هماهنگي با يکديگر نداشتند اما به دليل شرايط قيمتي رو در روي يکديگر قرار گرفته بودند.
رقابت يکطرفه هيونداي اکسنت و کيا سراتو
در حقيقت هيونداي اکسنت رقيب و برادر کيا ريو محسوب ميشود که هر دو خودرو در نسخههاي وارداتي در بازار ايران موجود هستند. در اين بين هيونداي اکسنت به واسطه طراحي ظاهري مقبولتر و امکانات رفاهي بهتر، به خوبي موفق شد تا کيا ريو وارداتي را به حاشيه براند. با اين وجود نسخههاي مونتاژي هيونداي اکسنت در رقابت با کيا سراتو ناکام بودند که البته وقوع چنين اتفاقي دور از انتظار نبود.
در مقايسه با کيا سراتو سايپا که به موتور دوليتري و گيربکس شش سرعته اتوماتيک مجهز بود، هيونداي اکسنت با پيشرانه 1.6 ليتري و گيربکس چهارسرعته رقيب قدرتمندي به حساب نميآمد. سايپا نيز با عرضه نسخه آپشنال کيا سراتو موفق شد تا تمام توجهات را به خود جلب کند و هيونداي اکسنت کرمان موتور را به حاشيه بازار براند. تنها برگ برنده هيونداي اکسنت در مقابل کيا سراتو سايپا امکانات ايمني بيشتر اين خودرو هستند که به نظر نميرسد براي مشتريان ايراني که تنها به آپشنهاي رفاهي علاقمند هستند، اهميت چنداني داشته باشد.
لازم به ذکر است که نسل دوم هيونداي اکسنت نيز با نام هيونداي ورنا در کشورمان به توليد ميرسيد. اين خودرو در آن زمان نيز رقيب مستقيم برادر هم نسل خود يعني کيا ريو سايپا بود و هماکنون نيز از شهرت مناسبي در بين فعالان بازار برخوردار است. محدوديتهاي اعمال شده در زمينه واردات خودرو نيز سبب شده تا از حضور نسل سوم و نسل پنجم هيونداي اکسنت در کشورمان محروم باشيم.
تفاوتهاي اکسنت وارداتي و مونتاژي
نسخههاي وارداتي و مونتاژي از هيونداي اکسنت در برخي زمينهها با يکديگر تفاوت دارند. براي مثال روکش صندليها در نسخه وارداتي از نوع چرم و در نسخه مونتاژي پارچهاي است. پيشرانه نسخههاي وارداتي نيز به تکنولوژي بلو مجهز است که راندمان بهتري را براي پيشرانه فراهم ميکند، در حاليکه نسخههاي مونتاژي از سيستم زمانبندي متغير سوپاپها بهره ميبرند و فناوري بلو ندارند. به گفته کرمان موتور عدم استفاده از اين تکنولوژي در ساخت پيشرانه موجب شده تا موتور اکسنت سازگاري بهتري با شرايط ايران داشته باشد.
براي خريد هيونداي اکسنت به چه بودجهاي نياز خواهيم داشت؟
در حال حاضر نسخههاي صفر کيلومتر موجود از هيونداي اکسنت، قيمتي برابر با 680 ميليون تومان دارند و اندکي از کيا سراتو سايپا با قيمت 730 ميليون تومان ارزانتر هستند. براي خريد نسخههاي کارکرده هيونداي اکسنت نيز به حداقل بودجهاي برابر با 500 ميليون تومان نياز خواهيد داشت. البته اگر سختگيري را کنار بگذاريد، شايد بتوان نسخههاي نسبتا مسن از اين خودرو را با بودجهاي بين 400 الي 500 ميليون تومان نيز براي خريد در بازار پيدا کرد.