برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

هایپرکار لمانز پژو، گلوله ۶۷۰ اسب بخاری فرانسوی

منبع
پدال
بروزرسانی

پدال/ حدود سه ماه پيش بود که بخش موتور اسپورت پژو اعلام کرد در کلاس هايپرکارهاي لمانز حضور خواهد يافت. هم‌اکنون برخي جزئيات محصول مسابقه‌اي فرانسوي‌ها منتشر شده و البته که جزئيات هيجان‌انگيزي هستند. در قلب اين خودرو قواي محرکه هيبريد ۴ پژو که از يک پيشرانه درون‌سوز و يک پيشرانه الکتريکي تشکيل شده قرار مي‌گيرد.

پيشرانه درون‌سوز از نوع ۶ سيلندر ۲.۶ ليتري توئين توربو است که در ميانه خودرو و درست پشت سر راننده قرار مي‌گيرد. در ابتدا قرار بود از يک توربو در اين پيشرانه استفاده شود اما نهايتاً به خاطر دست‌يابي به مرکز ثقل بهينه پژو دو توربو را در آن بکار برد. پيشرانه درون‌سوز به تنهايي قدرت قابل‌توجه ۶۷۰.۵ اسب بخاري توليد کرده و به چرخ هاي عقب مي‌فرستد. اين پيشرانه ۹۰ درجه‌اي فقط ۱۶۵ کيلوگرم وزن دارد.

اما پيشرانه الکتريکي در بخش جلو نصب شده و به عنوان يک پيشرانه-ژنراتور ۲۶۸ اسبي عمل کرده و چرخ هاي جلو را به حرکت درمي‌آورد و در کل باعث شکل‌گيري سيستم چهار چرخ محرک مي‌شود. يک گيربکس ۷ سرعته سکونشئال با پدال شيفترها نيز روي فرمان نصب شده است.

به منظور هماهنگي با قوانين کلاس LMH، هايپرکار پژو اسپورت تا سرعت ۱۲۰ کيلومتر در ساعت فقط از پيشرانه درون‌سوز استفاده خواهد کرد. همچنين از زمين کنده شدن اين خودرو فقط با استفاده از پيشرانه بنزيني انجام خواهد شد زيرا پيشرانه الکتريکي تا زمان رسيدن به سرعت ياد شده نقشي نخواهد داشت. در سرعت‌هاي بالاي ۱۲۰ کيلومتر در ساعت قدرت پيشرانه توئين توربو به‌صورت الکترونيکي به ۴۰۲ اسب بخار محدود شده و بسته به قدرت تأمين شده توسط پيشرانه الکتريکي قدرتش تنظيم خواهد شد. قدرت پيشرانه الکتريکي هم با ميزان شارژ باتري تنظيم مي‌شود. به‌طور خلاصه بايد گفت قدرت ترکيبي اين مجموعه نبايد بيشتر از ۵۰۰ کيلووات (۶۷۰.۵ اسب بخار) باشد.


وقتي‌که شارژ باتري تمام شد خودرو وارد حالت ديفرانسيل عقب شده و پيشرانه درون‌سوز به همان قدرت ۶۷۰.۵ اسب بخار برمي‌گردد. پيش از شروع مسابقه باتري توسط سيستم پلاگين هيبريدي کاملاً شارژ خواهد شد. در زمان مسابقه هم تنها راه شارژ باتري از طرف سيستم ريکاوري انرژي خواهد بود.

قوانين LMH همچنين برخي استثناها را دارد به گونه‌اي که حداکثر قدرت پيشرانه درون‌سوز در برخي مواقع مي‌تواند با افزايش ۳ درصد به ۶۹۰ اسب بخار برسد. همچنين خودروهاي مسابقه مي‌توانند در حالت هيبريدي سرعت زير ۱۲۰ کيلومتر در ساعت داشته باشند اما اين موضوع فقط در پيت لين يا زماني که محدوديت سرعت ۶۰ کيلومتر در ساعت وجود دارد رخ خواهد داد.

خودروي مسابقه‌اي پژو هم‌اکنون در فاز توسعه قرار داشته و قواي محرکه آن از نيمه اول سال آينده در تست‌ها شرکت کرده و شبيه‌سازي‌هايي نيز صورت خواهد گرفت. اگر همه‌چيز طبق برنامه پيش برود تست‌هاي پيست اين خودرو اواخر سال ۲۰۲۱ يا نزديک به برگزاري مسابقات در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد.


پژو تنها نام بزرگي نيست که در اين مسابقات شرکت خواهد کرد زيرا تويوتا نيز در حال کار روي يک خودروي مسابقه‌اي است. با توجه به قوانين شرکت‌ها بايد حداقل ۲۵ نمونه جاده‌اي از اين خودروها با قواي محرکه هيبريدي را طي ۲ سال اول برگزاري مسابقات توليد کنند. البته خودروهاي توليدي ضرورتاً نبايد همان مشخصات مدل مسابقه‌اي را داشته باشند و تنها قواي محرکه هيبريدي بايد شبيه باشد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره