کراساور نیسان پث فایندر ۲۰۲۲ رونمایی شد
زوميت/ کراساور نيسان پثفايندر ۲۰۲۲ با جعبهدنده خودکار نهسرعته و طيف وسيعي از فناوريهاي ايمني و بهروزرساني طراحي داخلي و بيروني رونمايي و تا تابستان سال جاري راهي بازار خواهد شد.
شاسيبلند پثفايندر (Pathfinder)، يکي از خودروهاي پرفروش نيسان، براي اين برند بسيار مهم است. بااينحال، پثفايندر يکي از مدلهاي قديمي موجود در خطتوليد خودروساز ژاپني بهشمار ميرود که حداقل در مدت چند سال به بازنگري اساسي نياز دارد. بهگزارش موتوروان، بالاخره انتظارها بهپايان رسيد و نيسان پثفايندر ۲۰۲۲ رونمايي شد. اين مدل پس از نسخه بازطراحيشده نيسان روگ (Rogue) و مدل فيسليفتشده آرمادا، در بخش کراساور متوسط و سهرديفه معرفي شده است.
اگر سبک و سياق طراحي خودرو را کنار بگذاريم، پتفايندر نيز فهرستي طولاني از تجهيزات ايمني و امکانات اتصال را با بستهبندي داخلي خانوادگي و عملکرد مناسب براي شروع حرکت به جمع امکانات پيشين خود اضافه ميکند. باتوجهبه اينکه نيسان جعبهدنده خودکار نهسرعته متداول را جايگزين جعبهدنده CVT در مدل قديمي ميکند، رانندگي با مدل ۲۰۲۲ اين شاسيبلند نيز بايد لذت بيشتري داشته باشد. اگرچه پثفايندر جديد هنوز کراساور مجهز به سيستم محرک جلو يا چهار چرخ محرک است، هفت حالت مختلف رانندگي در شرايط دشوار و ظرفيت يدککشي حداکثر ۲،۷۲۰ کيلوگرم (۶،۰۰۰ پوند) را نيز ارائه ميدهد.
طراحي بيروني
نيسان پثفايندر جديد که قرار است بهزودي راهي بازار شود، بهاندازه کافي شيک و خوشمنظر است؛ اما شخصيت ذاتي طراحي ندارد. هيچ فردي نميتواند پتفايندر جديد را بهدليل چراغهاي جلو با چراغهاي راهنماي شبيه ابرو در بالا، جلوپنجره قبلي که بنابه دلايلي در اين شرکت هنوز «V-motion» ناميده ميشود و کاپوت تخت که درمقايسهبا نسل کنوني پتفايندر شباهت کمتري به مينيون دارد، محصول جديد و مستقلي قلمداد کند. ستونهاي A و B و D سياهرنگ در برخي مدلها به ستون C همرنگ بدنه ميپيوندند و جلوهاي از سقف شناور را به خودرو شاسيبلند ميبخشد که جالبتر از ساير نسخههاي قبلي است.
در قسمت عقب، چراغهاي عقب LED باريک کراساور نيسان پتفايندر ۲۰۲۲ را عريضتر نشان ميدهد و گفته ميشود که نشان نقرهايرنگ PATHFINDER نسل اول اين شاسيبلند را بهياد ميآورد. درمقايسهبا گذشته ارتباط کاملا محسوسي در طراحي عقب خودرو ديده نميشود؛ اما سه شکاف در بالاي جلوپنجره و زير کاپوت بهخوبي پتفايندرهاي دهههاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ را تداعي ميکند. تغاريهاي گِلگير برجسته مدل ۲۰۲۲ کاملا راديکال هستند. نيسان پثفايندر بهلطف اين تغاريهاي گِلگير برجسته، بسيار عضلاني و پرهيبت شده است.
کابين خودرو
عمر بيشتر کراساورهاي سهرديفه مستقيما به فضاي داخلي آنها بستگي دارد. بهنظر ميرسد که بهلطف مجموعهفناوري اصلاحشده شامل صفحهنمايش لمسي ۹ اينچي مرکزي و داشبورد ديجيتال ۱۲/۳ اينچي و صفحهنمايش ۱۰/۸ اينچي، پتفايندر ۲۰۲۲ از اين نظر موفق شده است. صفحهنمايش ۸ اينچي مانند قابليت سازگاري با اپل کارپلي و اندرويد اتو جزو گزينههاي استاندارد است. انتظار داريم که شيوه استفاده از اين امکانات در انواع تيپها شبيه مدل نيسان روگ باشد؛ يعني نمايشگر کوچکتر در تيپهاي S و SV و SL و نمايشگر ۹ اينچي در تيپ SL و نمايشگر استاندارد در تيپ پلاتينيوم استفاده شود.
در داخل بهلطف سبک طراحي جسورانه، کابين بهروررسانيشدهاي ميبينيم که سيستم سرگرمي و اطلاعاتي و کنترل آبوهوا و پنل ابزار رانندهمحور را شامل ميشود. خروجيهاي سيستم تهويه مطبوع (HVAC) با قطعات تزييني به رنگ متاليک آراسته شدهاند که ازطريق اتصال داخلي به داشبورد متصل و باعث پيشرفت ظاهر فناوري پثفايندر ۲۰۲۲ ميشود. نيسان روکشهاي پارچهاي يا چرمي يا چرم تزييني دولايه نيمهآنيلين را در پتفايندر عرضه خواهد کرد که بهاحتمال زياد دومي مختص تيپ پلاتينيوم باشد.
برخلاف مدل قبلي هفت سرنشين خود، پثفايندر ۲۰۲۲ نيمکت عقب سه قسمتي بهدست ميآورد که ظرفيت استاندارد نشستن را به هشت صندلي ميرساند. براي خانوادههايي که با هزينهکردن يک جا براي نشستن کمي راحتي بيشتري ميخواهند، صندليهاي خلباني رديف دوم اختياري با کنسول مرکزي وجود دارد که بهراحتي قابل جابهجايي و برداشتن است. نيمکت استاندارد در رديف دوم هنوزهم از عملکرد تاشو مدل فعلي اين شاسيبلند بهره ميبرد. اگرچه دسترسي بهسمت سرنشين و راننده بيشتر و بهتر شده است، حتي هنگام نصب صندلي کودک نيز حرکت بهسمت رديف سوم را آسانتر ميکند.
نيسان هنوز همه اطلاعات مربوط به ابعاد داخل کابين را اعلام نکرده است؛ اما پثفايندر جديد حجم ۴۷۰ ليتر محفظه بار را در پشت رديف سوم ارائه ميدهد که بهبود ۱۱ ليتري درمقايسهبا گذشته دارد. درصورتيکه صندليهاي عقب همگي خم شده باشند، اين شاسيبلند ميتواند بارهاي تا حجم ۲،۲۸۰ ليتر را در فضاي اتاق (۲۸ ليتر بيشتر از حجم مدل ۲۰۲۱) جاي دهد. بهطورکلي، طراحي داخل کابين نيسان پثفايندر جديد جذابتر و بهروزتر شده است. استفاده از اهرم تعويض دنده الکترونيکي شبيه مدل روگ، باعث خاليشدن فضاي زير کنسول و امکان بهرهگيري از آنها براي قرارگرفتن قرص و دارو و کيف کوچک يا ماسک صورت ميشود.
افزايش ايمني
حتي تيپ پايه S پتفايندر نيز به مجموعه ايمني نيسان (Nissan Safety Shield ۳۶۰) شامل سيستم ترمز اضطراري خودکار، سيستم نظارت بر نقاط کور ديد راننده، هشدار خروج از خط حرکت، نور بالاي خودکار و ترمز عقب خودکار مجهز خواهد شد. مدلهاي سطح متوسط SV و SL هم ProPilot Assist را بهعنوان آپشن دريافت ميکنند و کروزکنترل تطبيقي و سيستم حرکت در مرکز خطوط را در ميان فهرست امکانات استاندارد خود جاي ميدهند. در بالاترين تيپ، يعني پلاتينيوم، سيستم ProPilot Assist با Navi-Link عرضه خواهد شد که از دادههاي ناوبري سيستم داخلي، براي پيشبيني آهستهکردن سرعت در پيچهاي جاده، خروجي آزادراهها و تقاطعها بهره ميبرد و سرعت خودرو را در چنين موقعيتهايي کاهش ميدهد.
اگر همه اين امکانات به همان خوبي که در نيسان روگ جواب دادهاند، اينجا هم کار کنند، پثفايندر بايد مکاني مناسب براي دورشدن از استرس سفرهاي طولاني جادهاي باشد. شيشه درهاي جلوي آکوستيک و شيشه درهاي عقب ضخيمتر و جداسازي درها و کف خودرو به اين حس آرامش در پتفايندر افزوده است. شنيدن چنين خبري خوشحالکننده است؛ زيرا يکي از شکايتهاي مشتريان درباره نسل فعلي پثفايندر، سروصداي بسيار زياد در داخل کابين هنگام سرعتگرفتن در آزادراه است.
عملکرد مناسب
درادامه تلاش براي کاهش بيشتر سروصدا و لرزش در نيسان پثفايندر ۲۰۲۲، تصميم براي کنارگذاشتن جعبهدنده قديمي CVT گرفته شد. اگرچه مدل ۲۰۲۲ پثفايندر همچنان پيشرانه ۳/۵ ليتري V6 قبلي خود را با ۲۸۴ اسببخار قدرت و ۳۵۱ نيوتنمتر گشتاور حفظ کرده است، اين پيشرانه هماکنون با جعبهدنده نهسرعته خودکار جفت ميشود. حداکثر ظرفيت يدککشي در حدود ۲،۷۲۰ کيلوگرم باقي مانده است؛ اما ديگر جايي براي نگراني از حمل تريلرهاي سنگين در پشت خودرويي مجهز به جعبهدنده CVT وجود ندارد. همانطورکه ميدانيد، جعبهدندههاي خودکار در اين وقعيت بسيار مطمئنتر هستند.
نيسان ادعا ميکند که بهترين ظرفيت بکسل در کلاس خودروهاي شاسيبلند به پثفايندر تعلق دارد؛ اما اين ادعا وقتي درست خواهد بود که دوج دورانگو (Dodge Durango) در کلاس ديگري جا داده شود. اگر دوج دورانگو V۶ بهخوبي تجهيز شود، ميتواند محمولهاي تا وزن ۲،۸۱۲ کيلوگرم (۶،۲۰۰ پوند) را يدک بکشد. اين در حالي است که مدلهاي خاصي از آن با پيشرانه V8 ميتوانند تريلي با وزن ۳،۹۵۰ کيلوگرم (۸،۷۰۰ پوند) را نيز بهدنبال خود بکشند. صرفنظر از اينها، پثفايندر ميتواند بهتر از فورد اکسپلورر (۵،۶۰۰ پوند ظرفيت يدککشي) و تويوتا هايلندر، کيا تلورايد و هوندا پايلوت (۵،۰۰۰ پوند) عمل کند.
قيمت و زمان عرضه
هنوز دقيقا نميدانيم که قيمت نيسان پثفايندر ۲۰۲۲ هنگام ورود به بازار چقدر خواهد بود. اين مدل احتمالا خيلي گرانتر از کراساور فعلي نيست که قيمتش از ۳۱،۹۸۰ دلار براي تيپ محرک جلوي S يا ۴۴،۹۱۰ دلار براي تيپ چهار چرخ محرک پلاتينيوم شروع ميشود. تمام تيپهاي پثفايندر شامل S و SV و SL و پلاتينيوم در پيکربندي پيشرانه جلو يا چهار چرخ محرک دردسترس خواهند بود.
هنگاميکه پثفايندر ۲۰۲۲ تابستان امسال براي فروش عرضه شود، تنها يکي از چند مدل جديد يا بهروزرسانيشده در خطتوليد اين شرکت است. درحقيقت باتوجهبه بهرهگيري از خودروهايي مانند کيکس، روگ، پثفايندر و آرمادا، نيسان ممکن است جامعترين و مدرنترين سبد محصولات را در صنعت خودروسازي جهاني داشته باشد. دراينميان، فقط مدل روگ اسپرت تأکيد بيشتري روي طراحي قديمي ميکند. بايد منتظر بمانيم و ببينيم که اين امکانات و فناوريهاي جديد چه کمکي به نيسان و پثفايندر براي دستيابي به فروش زياد خواهد کرد.