چری تیگو 7 صفرکیلومتر بخریم یا هیوندای سانتافه کارکرده؟

همراه مکانيک/ چري تيگو ۷ و هيونداي سانتافه مدل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ بهعنوان دو محصول نسبتا بلندقامت در بازار خودرو کشور حضور دارند که در يک سمت کراس اوور چيني همچنان بهعنوان نمونه صفرکيلومتر روي خط توليد شرکت مديران خودرو حضور دارد و در سوي ديگر شاسي بلند کرهاي نيز در قالب مدلهاي کارکرده ميان بازاريان دستبهدست ميچرخد.
اين دو خودرو از لحاظ کلاس بدنه در يک جايگاه قرار نميگيرند، اما از آنجا که در حال حاضر قيمت هيونداي سانتافه مدل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ تقريبا با نمونههاي صفرکيلومتر چري تيگو ۷ IE همخواني پيدا کرده است، بر آن شديم در مقاله پيش رو اين دو محصول را با يکديگر مقايسه کرده و درنهايت به سوال مشترياني که در پي خريد چري تيگو ۷ صفرکيلومتر و يا هيونداي سانتافه کارکرده هستند، با ادله کافي پاسخ بدهيم تا بتوانند مناسبترين خودرو را برحسب نيازهاي خود از بين اين دو محصول انتخاب کنند.
چري تيگو ۷ از سال ۹۶ با تيپ اکسلنت به بازار کشور راه پيدا کرد و مدتي بعد مدل IE اين خودرو در سال ۹۸ با برخي تغييرات جزئي در کابين و رينگها به دست مشتريان داخلي رسيد.
از سوي ديگر نسل سوم هيونداي سانتافه DM با طراحي ظاهري اسپرت و کاملا متمايز نسبت به نسل پيشين، از سال ۲۰۱۴ (يا به روايتي ۲۰۱۳ ) به کشورمان راه يافت و تبوتابي بيحدوحصر در دل عاشقان کراس اوورهاي کرهاي به راه انداخت. طراحي ظاهري فوقالعاده منحصربهفرد و جذاب اين خودرو در آن دوران سبب شد تا مشتريان خاطره خوش نسل دوم را ضميمه اين مورد کرده و استقبال بسيار مطلوبي از هيونداي سانتافه DM به عمل آورند. حضور اين نسخه از نسل سوم سانتافه تا سال ۲۰۱۶ در کشور تداوم داشت و از آن به بعد جاي خود را به نسخه نيوفيس سپرد.
چري تيگو 7
چري تيگو ۷ از لحاظ طراحي بيروني نسبتا خاص و منحصربهفرد به نظر ميرسد. نماي بدنه اين خودرو تقريبا شبيه هيچيک از محصولات زمان خود نيست. طراحان تمام سعي خود را در متمايز ساختن شمايل تيگو ۷ به کار بسته و درنهايت محصولي کراس اوور متناسب با نيازهاي بصري خانوادگي و جوانپسندانه خلق کردهاند. در مورد طراحي داخلي نيز ميتوان به ويژگي مينيماليستي کابين چري تيگو ۷ اشاره کرد که نمايي نسبتا ساده اما مدرن را در معرض ديد قرار ميدهد. متريال عمده کابين از جنس پلاستيک با سطح کيفي متوسط است اما قسمت مياني داشبورد، رويه دربها، صندلي و فرمان با روکشهاي چرمي پوشش داده شده و تاثير مناسبي در افزايش کيفيت کابين داشتهاند.
مهمترين تجهيزات رفاهي و ايمني چري تيگو ۷ تيپ IE شامل موارد زير خواهد بود:
کروز کنترل، دو حالت رانندگي، حسگرهاي پارک، ترمز پارک برقي، اتولايت، تنظيم برقي ارتفاع نور چراغهاي جلو، نمايشگر لمسي ۹ اينچي، ۶ عدد کيسه هوا، استارت و ورود بدون کليد، تهويه اتوماتيک دوگانه، صندلي راننده با تنظيم برقي ۶ حالته آينههاي بغل تاشونده برقي، سقف پانوراما، سانروف و…
تيگو ۷ قواي محرکه خود را از يک پيشرانه ۴ سيلندر توربوشارژ ۱.۵ ليتري دريافت ميکند. در اين راستا تواني معادل ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نيوتن متر گشتاور به سوي گيربکس ۶ سرعته دو کلاچه ارسال شده و از آنجا راهي چرخهاي جلو ميشود.
چري تيگو ۷ يکي از کراس اوورهاي چيني نسبتا چالاک بازار ايران به شمار ميرود. شتاب صفر تا صد تيگو ۷ حدود ۱۰.۲ ثانيه ارزيابي شده و نهايت سرعت آن نيز مرزهاي ۱۹۰ کيلومتر بر ساعت را در هم خواهد نورديد. از سوي ديگر مشتريان نسبت به مصرف سوخت اقتصادي اين خودرو کاملا رضايت خواهند داشت چراکه چري تيگو ۷ در ازاي پيمايش هر ۱۰۰ کيلومتر در سيکل ترکيبي تنها ۶.۷ ليتر سوخت ميسوزاند که اين رقم حتي اندکي کمتر از محصولات کوچکي همچون سايپا تيبا خواهد بود.
همچنين سيستم تعليق تيگو ۷ عملکرد قابل قبولي در جذب ضربات جاده از خود نشان ميدهد و درمجموع سواري نسبتا نرم را به کاربران ارائه ميدهد.
هيونداي سانتافه مدل ۲۰۱۴ ۲۰۱۵
طراحي نسل سوم هيونداي سانتافه يک تحول انقلابي را پشت سر گذاشت و نمايي کاملا متفاوت با نسل پيشين را ارايه داد. اين طراحي اسپرت و تقريبا مدرن سبب شد تا توجهات بسياري از مشتريان در همان روزهاي اول به شاسي بلند شهري جديد کمپاني هيونداي جلب شود. در مورد طراحي داخلي نيز رويه بر همين منوال است و نمايي آيندهنگرانه براي کابين اين خودرو در آن دوران تدارک ديده شد. کيفيت متريال نيز تقريبا مناسب برآورد شده و ميتواند رضايت خاطر مشتريان را فراهم آورد.
از جمله امکانات شاخص نسخههاي فول آپشن هيونداي سانتافه نسل سوم ميتوان به کروز کنترل، اتو پارک، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقي، اتوهلد، اتولايت، گرمکن فرمان، سيستم پخش اينفينيتي با ۱۰ اسپيکر، نمايشگر لمسي ۷ اينچي، دوربين عقب، کيسههاي هواي جلو و پردهاي و جانبي، ورود و استارت بدون کليد، تهويه اتوماتيک دوگانه، صندليهاي جلو با تنظيم برقي، گرمکن و سردکن صندليهاي جلو، سانروف و سقف پانوراما و آينههاي جانبي تاشونده برقي اشاره کرد.
يکي از انتقادات وارده بر هيونداي سانتافه DM در بخش فني، عدم تناسب توان موتور ۲.۴ ليتري تنفس طبيعي با وزن کلي خودرو است؛ چراکه ورود نمونههاي شش سيلندر سانتافه از سال ۲۰۱۳ به بازار کشور ممنوع شد و عمده مدلهاي وارداتي به ايران از همين موتور چهار سيلندر به قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۷ نيوتن متر بهره ميبرند.
يک گيربکس ۶ دنده اتوماتيک به همراه دو ديفرانسيل (يا تک ديفرانسيل) در هيونداي سانتافه موجود است تا توان موتور را به چرخهاي خودرو انتقال دهند. ناگفته نماند که برخي از نمونههاي هيونداي سانتافه با پيشرانه مجهز به سيستم پاشش سوخت مستقيم GDi نيز به بازار کشور راه يافتند که به دليل فاصله گرفتن بازه قيمت آنها نسبت به تيگو ۷ صفرکيلومتر، در اين مطلب مورد توجه قرار نميگيرند.
سانتافه dm شتاب صفر تا 100 معادل 11.6 ثانيه را ارايه داده و قادر است از حد سرعت ۱۹۰ کيلومتر برساعت بگذرد. جهت پيمايش ۱۰۰ کيلومتر مسافت نيز به طور ميانگين ۹.۴ ليتر سوخت مصرف ميشود تا سانتافه بتواند چنين فاصلهاي را طي کند. عملکرد سيستم تعليق هيونداي سانتافه هم به ارائه يک سواري نسبتا نرم، پايدار و با قابليت مانوردهي اطمينانبخش منجر شده که در سواريهاي شهري و مسافرتهاي بينشهري لبخند بر لبان راننده و سرنشينان خواهد نشاند.
نتيجهگيري
خريداري يک اتومبيل صفرکيلومتر همواره تجربهاي لذتبخش بهحساب آمده و بسياري از مشتريان نميخواهند نشاط ناشي از آن را با خريد يک اتومبيل دستدوم کارکرده جايگزين کنند؛ بنابراين در اين بين آن افراد صرفا بايد تيگو ۷ را مدنظر خود قرار دهند.
اما ساير مشتريان که بين خريد تيگو ۷ صفرکيلومتر و سانتافه کارکرده مردد ماندهاند، بهتر است بدانند در صورت انتخاب چري تيگو ۷ يک اتومبيل نو با گارانتي پنجساله يا ۱۵۰ هزار کيلومتر به دست خواهند آورد که طي اين مدت تقريبا هيچ خرجي بهجز سرويسهاي دورهاي روي دست آنها نخواهد گذاشت. البته سرويسهاي دورهاي نيز تا ۲ سال يا شش نوبت کاملا رايگان خواهند بود!
از طرفي مصرف سوخت اين خودرو نيز بسيار مقرونبهصرفهتر از سانتافه بوده و از اين لحاظ هم صرفه اقتصادي بيشتري را براي مالک خود به همراه دارد. همچنين چري تيگو ۷ IE از حيث آپشنهاي رفاهي ايمني نيز در سطحي مطلوب جاي ميگيرد و از اين جهت بهجز يکي دو مورد، در مقابل سانتافه کمبود خاصي نخواهد داشت.
اما افرادي که به سراغ نسخه دستدوم سانتافه ميروند پول خود را به منظور خريد يک اتومبيل بزرگتر، با پرستيژ شخصيتي بالاتر صرف خواهند کرد که از لحاظ فضاي کابين و محفظه بار، معيارهاي خانوادگي را به ميزان بيشتري مورد توجه قرار داده است. اين خودرو کرهاي به پيشرانه تنفس طبيعي مجهز بوده و درنتيجه دردسرهاي نگهداري از سامانههاي توربوشارژ نظير وابستگي به بنزين سوپر، روغنريزي، خرابي سامانه توربو، استهلاک بيشتر موتور و … به سراغ ايشان نخواهد آمد.
اما نکته اينجاست که خودروهاي دستدوم و بهويژه بخشهاي فني آنها مستعد خرابي هستند و در صورت نياز به تعميرات اساسي، قطعا هزينههاي سنگيني را با توجه به قيمت بالاي لوازم يدکي سانتافه و دستمزد تعميرات آن بر جيب مالک تحميل خواهند کرد.
در بخش تواناييهاي حرکتي هم کفه ترازو به طرف سانتافه متمايل است؛ زيرا اين خودرو به دو ديفرانسيل مجهز بوده و توانايي بهتري در عبور از مسيرهاي آفرود و صعبالعبور از خود به نمايش ميگذارد. البته شتاب و چالاکي آن به چري تيگو ۷ نميرسد.
درمجموع به نظر ميرسد هيونداي سانتافه اتومبيل باکيفيتتر و قابل اطمينانتري نسبت به چري تيگو ۷ باشد و بتواند قابليتهاي بيشتري در رفع نياز خانوادهها از خود به نمايش بگذارد. بنابراين به طور کلي ميتوان هيونداي سانتافه کارکرده نسل سوم مدل ۲۰۱۴ ۲۰۱۵ را انتخاب معقولتري نسبت به چري تيگو ۷ صفرکيلومتر قلمداد کرد.