نماد آخرین خبر

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر در موتور خودروهای جدید

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
شایع‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر در موتور خودروهای جدید

ديجياتو/ با سختگيرانه‌تر شدن قوانين زيست محيطي و کاهش حجم موتورهاي درون‌سوز در يک دهه اخير، توربوشارژر به عنوان يک راهکار اصلي براي افزايش قدرت مورد استفاده قرار گرفته و اکنون بسياري از مدل‌هاي جديد به موتورهاي توربو مجهز هستند.

حتما مي‌دانيد در يک موتور احتراق داخلي، انفجار مخلوط هوا و سوخت در داخل سيلندر نيرو توليد مي‌کند. طبيعتا هر چه غلظت هواي در دسترس بيشتر باشد، مي‌توان از سوخت بيشتري براي ايجاد انفجارهاي قوي‌تر استفاده کرد. وظيفه افزايش غلظت يا تراکم هواي داخل سيلندر را توربوشارژر بر عهده دارد.

با آنکه توربوشارژرها از طريق پرخوراني و تزريق هواي بيشتر باعث ارتقاي خروجي موتور مي‌شوند، ولي به دليل حساس بودن، تحمل و همچنين تحميل فشار مضاعف به موتور، ممکن است تعداد دفعات مراجعه راننده به تعميرگاه را افزايش دهند. پره‌هاي داخلي اين قطعه، براي دستيابي به هدف تعيين شده گاهي تا ۲۵۰,۰۰۰ دور در دقيقه مي‌چرخند. اين مساله سبب مي‌شود اجزاي توربوشارژر متحمل فشار شديدي شده و دماي آنها بسيار بالا برود.

با اين مقدمه، قصد داريم در نوشتار حاضر برخي از علامت‌هاي اوليه را که نشانه خرابي يا نقص در توربوشارژر هستند، مرور کنيم. اگر اين موضوع براي شما مخاطبين گرامي جذابيت دارد، لطفا با ادامه مطلب همراه ما باشيد.

تاخير در شتابگيري
اگر احساس کرديد که موتور خودروي شما سرحال نيست و نسبت به فشرده شدن پدال گاز واکنش‌هاي روز اول را ندارد، احتمالا خللي در عملکرد توربوشارژر ايجاد شده است. البته اين امر لزوما مرتبط با توربوشارژر نيست و شايد عوامل ديگري مثل نقص در سيستم اگزوز و يا عملکرد نامناسب سيستم سوخت‌رساني در افت شتابگيري دخيل باشند.

در هر صورت افت شتاب دلايل گوناگوني دارد که نقص در توربوشارژر مي‌تواند يکي از آنها باشد. چنانچه اين اتفاق براي خودروي شما رخ داد، براي جلوگيري از افزايش هزينه، در اولين فرصت به نمايندگي يا تعميرگاه مورد اعتماد مراجعه کنيد.

صداي سوت بلند
در کنار افزايش قدرت توليدي و کاهش آلايندگي، توربوشارژرها در کمتر شدن صداي موتور نيز موثر هستند، چرا که به خاطر ساختار خاص خود شدت صداي مرحله مکش را کمتر مي‌کنند. چنانچه هنگام رانندگي متوجه يک صداي سوت بلند در زير کاپوت خودرو شديد، اين احتمال وجود دارد که توربوشارژر به درستي وظيفه خود را انجام نمي‌دهد. واضح است هر چه بلندي اين صدا بيشتر باشد، مشکل هم عميق‌تر خواهد بود. آسيب‌ديدگي چرخ کمپرسور، نشتي، پارگي شيلنگ يا ريمپ ضعيف ECU از شايع‌ترين مشکلات مربوطه هستند.

افزايش مصرف سوخت
افزايش غيرعادي ميزان مصرف سوخت، يکي ديگر از نشانه‌هاي خرابي توربوشارژر مي‌تواند باشد. البته اين فاکتور نيز دلايل مختلفي دارد و توربوشارژر تنها عامل آن نيست.

خروج دود زياد از دهانه اگزوز
همانطور که در ابتدا نيز اشاره کرديم، توربوشارژر در عين افزايش خروجي، ميزان آلايندگي يک موتور درون‌سوز را نيز کاهش مي‌دهد. حال اگر روزي مشاهده کرديد که پس از گرم شدن موتور کماکان دود زيادي از اگزوز خارج مي‌شود، بايد به سالم بودن توربوشارژر شک کنيد. در چنين حالتي احتمال ترک خوردگي جداره و يا فرسوده شدن درزگيرها قوت مي‌گيرد.

ترک‌خوردگي جداره به معناي آنست که بايد توربوشارژر با نمونه‌اي جديد تعويض شود. با توجه به قيمت بالاي توربوشارژر، به‌ويژه در مدل‌هاي جديدتر، اين کار نيازمند پرداخت هزينه بالايي خواهد بود. البته در بازارهاي بين‌المللي به منظور کاهش هزينه، نمونه‌هاي رفربيش شده از سوي سازندگان بزرگي چون Bosch، Mahle و Garrett عرضه مي‌شود.

چنين اتفاقي باعث مي‌شود سوخت به سيستم اگزوز نشت پيدا کرده و دود خروجي بيشتر شود. اگر رنگ دود متمايل به آبي باشد، پاي عامل ديگري مثل خوردگي سوپاپ‌ها يا رينگ پيستون به مساله باز مي‌شود!

در کنار عواملي که بطور خلاصه بحث کرديم، روشن شدن مقطعي چراغ چک موتور مي‌تواند ريشه در توربوشارژر معيوب داشته باشد. چنانچه اين فاکتور را در ترکيب با يکي ديگر از نشانه‌هاي فوق مشاهده کرديد، حتما در اولين فرصت به تعميرگاه سر بزنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره