برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

با کم مصرف ترین خودروهای ایرانی آشنا شوید

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
با کم مصرف ترین خودروهای ایرانی آشنا شوید

پرشين خودرو/ چنانچه مي‌خواهيد کم مصرف ترين خودروهاي ايراني را بشناسيد و همچنين با پيشرانه‌ هاي کم مصرف توليد داخل آشنا شويد، در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد.
 
با افزايش قيمت بنزين در سال‌هاي اخير، بسياري از مردم به سمت خريد خودروهاي گازسوز يا دوگانه سوز تمايل پيدا کردند. اما عده‌اي ديگر نيز اعتقادي به پيشرانه‌هاي گازسوز ندارند و ترجيح مي‌دهند از يک خودروي بنزيني کم مصرف‌تر استفاده کنند. به همين دليل تقاضا براي کم مصرف ترين خودروهاي ايراني افزايش پيدا کرده و بازار چنين اتومبيل‌هايي پررونق‌تر از گذشته شده است.

براي اينکه بدانيم کم مصرف ترين خودروهاي داخلي کدام‌ها هستند، بهتر است به چند نکته در همين زمينه توجه داشته باشيم. اول اينکه براي تعيين مصرف سوخت يک خودرو، از «مصرف ترکيبي» استفاده مي‌شود. مصرف سوخت ترکيبي، در واقع ميانگيني از مصرف خودرو در جاده‌هاي ببرون‌شهري و ترافيک درون‌شهري است. بنابراين در ادامه اين مقاله، هر جا از مصرف سوخت صحبت کرديم، بدانيد که به مصرف ترکيبي اشاره مي‌کنيم. نکته بعدي که بايد مدنظر قرار گيرد، شناخت پيشرانه‌ خودروهاي داخلي است. در ادامه ضمن اينکه خودروهاي کم مصرف ايراني را به شما معرفي مي‌‌کنيم، با تعدادي از کم مصرف ترين موتورهاي توليد داخل نيز آشنا مي‌شويم. با ما همراه باشيد.


 
کم مصرف ترين پيشرانه‌هاي ايراني کدام‌ها هستند؟
موتور يا پيشرانه، همان قلب تپنده خودرو است. سوخت يا بنزين هم مانند خون در قلب خودرو جريان پيدا مي‌کند. برخي پيشرانه‌ها قدرتمندتر هستند و نيروي بيشتري را توليد مي‌کنند. اما در اين مقاله، مهمترين ويژگي يک پيشرانه که به آن اشاره مي‌‌کنيم، مصرف سوخت است. پيشرانه‌هاي توليد داخل که بر روي خودروهاي ايراني سوار مي‌شوند، معمولا در مقايسه با نمونه‌هاي روز دنيا، مصرف سوخت بهينه‌اي ندارند؛ يعني اگر نسبت حجم و قدرت آنها را به ميزان سوخت مصرفي‌شان در نظر بگيريم، نمره چندان بالايي کسب نمي‌کنند. اما همين موتورهاي نه‌ چندان قدرتمند، مصرف پايين‌تري نسبت به برخي از نمونه‌هاي خارجي دارند.

در زير با مهمترين پيشرانه‌هاي توليد داخل آشنا مي‌شويم و مي‌گوييم که از نظر قدرت و همچنين مصرف سوخت در چه جايگاهي قرار مي‌گيرند:


موتور K4M (تندر 90)
مي‌توان گفت که K4M باکيفيت‌ترين پيشرانه‌اي است که در خودروهاي توليد داخل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يکي از دلايل محبوبيت خودروهاي برند رنو در بازار ايران نيز همين موتور بود. از موتور K4M در خودروهاي تندر 90 و ساندرو استفاده شده، اما به دليل تحريم‌ها، در حال حاضر توليد آن با مشکلات فراواني مواجه است. اين موتور چهار سيلندر، حجمي 1.6 ليتري دارد و مي‌تواند تا 105 اسب بخار نيرو توليد کند. مصرف ترکيبي پيشرانه K4M حدود 6.9 ليتر در هر 100 کيلومتر است.
 

موتور TU5 (پژو 206 تيپ 5)
پژو 206 يکي از کم مصرف ترين خودروهاي موجود در ايران است که در ادامه هم به‌ طور کامل آن را معرفي مي‌کنيم. اما در تيپ 5 اين خودروي محبوب، از موتور TU5 استفاده شده که از نوع چهار سيلندر و حجم 1.6 ليتري است. موتور TU5 هم مي‌تواند تا 105 اسب بخار قدرت توليد کند، اما مصرف سوخت آن کمي پايين‌تر از موتور K4M و معادل 6.6 ليتر در هر 100 کيلومتر است. اين موتور عملکرد کم‌صدا و نرمي دارد و به دليل استهلاک پايين، يکي از اقتصادي‌ترين پيشرانه‌هاي داخلي به‌شمار مي‌رود.


موتور TU3 (پژو 206 تيپ 2)
اين پيشرانه با حجمي معادل 1.3 ليتر، داخل بدنه پژو 206 تيپ 2 قرار گرفته است. اين موتور در حال حاضر قديمي شده و به نوعي از رده خارج محسوب مي‌شود. در سال‌هاي اخير هم از قطعات کم کيفيتي گويا براي ساخت آن استفاده شده و همين موضوع، مشکلات زيادي را براي صاحبان 206 تيپ 2 رقم زده است. اين موتور چهار سيلندر تا 75 اسب بخار نيرو توليد مي‌کند و مصرف سوخت آن حدود هفت ليتر در 100 کيلومتر است.


موتور EF7 (سمند ال ايکس)

يکي ديگر از بهترين موتورهايي که در خودروهاي توليد داخل از آن استفاده شده، موتور EF7 است که از آن به عنوان موتور ملي هم ياد مي‌شود. اين پيشرانه که با همکاري يک شرکت آلماني طراحي و توليد شده، داراي چهار سيلندر بوده و حجمي برابر با 1.7 ليتر دارد. ايران‌خودرو در اتومبيل‌هايي چون سمند ال ايکس، دنا و دنا پلاس از همين پيشرانه استفاده کرده است. حداکثر توان اين موتور به 113 اسب بخار مي‌رسد و مصرف سوخت ترکيبي آن تقريبا 7.5 ليتر در هر 100 کيلومتر است که اين ميزان مصرف، با توجه به قدرت بالاي پيشرانه EF7 توجيه‌ منطقي دارد.
 

موتور XU7 (سمند، پژو 405)
موتور XU7 با توجه به اينکه حجم 1.8 ليتري دارد، اما بازده و کارايي متناسب با اين حجم را ارائه نمي‌دهد. در واقع مي‌توانيم بگوييم که عمر XU7 هم به پايان رسيده و يک پيشرانه خارج از رده محسوب مي‌شود. خودروهايي که از اين موتور استفاده مي‌کنند، در داخل شهر تا 14 ليتر هم بنزين مي‌سوزانند. اما مصرف سوخت ترکيبي آن حدود هشت ليتر در هر 100 کيلومتر است.


موتور M15 (تيبا)
موتور تيبا داراي حجمي معادل 1.5 ليتر است و در مقايسه با پرايد، مي‌توان آن را يک خودروي قوي‌تر و کم‌مصرف‌تر ناميد. اين موتور مي‌تواند تا 87 اسب بخار قدرت توليد کند و مصرف سوخت آن هم حدود هفت ليتر در هر 100 کيلومتر است. از موتور M15 علاوه بر تيبا، در خودروهاي ديگر سايپا مانند ساينا و کوييک هم استفاده مي‌شود.


موتور M13 (پرايد)
خودروي پرايد داراي يک موتور 1.3 ليتري است که مي‌تواند تا 71 اسب بخار قدرت توليد کند. بسياري از افراد گمان مي‌کنند که پرايد کم مصرف ترين خودروي سايپا است، اما وقتي نسبت قدرت موتور و مصرف سوخت را در نظر بگيريم، متوجه مي‌شويم که اين اتومبيل چندان هم کم مصرف نيست. موتور M13 که داخل بدنه اين خودرو قرار گرفته، در هر 100 کيلومتر به‌ صورت ترکيبي چيزي در حدود 6.5 ليتر سوخت مصرف مي‌کند.

 
6 محصول از کم مصرف ترين خودروهاي ايراني
حالا که با موتورهاي توليد داخل آشنا شديم، بهتر است نگاهي به کم مصرف ترين خودروهاي بازار ايران داشته باشيم و ببينيم که کدام اتومبيل‌ها از نظر مصرف سوخت، اقتصادي‌تر هستند. البته مجددا بايد تاکيد کنيم که هيچ کدام از اين خودروها داراي تکنولوژي به‌ روزي نيستند و در سطح جهاني، جزو خودورهاي پرمصرف به شمار مي‌روند. اما در بازار داخلي که حق انتخاب زيادي هم براي مصرف‌کننده وجود ندارد، اين خودروها در رده مدل‌هاي کم‌مصرف قرار مي‌گيرند. پس در ادامه با معرفي کم مصرف ترين خودروهاي توليد داخل همراه ما باشيد.

 


رنو ساندرو
ساندرو تا قبل از شروع تحريم‌هاي گسترده عليه کشورمان، يکي از پرطرفدارترين خودروهاي توليد داخل بود. اين اتومبيل که در دو مدل هاچ‌بک و استپ‌وي عرضه مي‌شد، در هر 100 کيلومتر چيزي در حدود هفت ليتر بنزين مصرف مي‌کند که البته اين ميزان مصرف، مربوط به مدل دنده‌اي ساندرو مي‌شود. ساندرو از موتور تقويت شده K4M استفاده مي‌کند که حداکثر توان آن به 107 اسب بخار مي‌رسد. ميزان آلايندگي ساندرو هم پايين است و يکي از خودروهاي پاک توليد داخل محسوب مي‌شود.

اگرچه ساندرو در بين کم مصرف ترين خودروهاي ايراني قرار مي‌گيرد، اما مدل اتوماتيک آن به هيچ‌وجه کم‌مصرف نيست و در هر 100 کيلومتر حدود 9 ليتر بنزين مي‌سوزاند. بنابراين اگر به دنبال خريد خودروهاي کم مصرف داخلي هستيد، بهتر است به سراغ مدل دنده‌اي ساندرو برويد.

 


ام وي ام 110
خودروي ام وي ام 110 از نظر ايمني در رتبه خوبي قرار نمي‌گيرد. به همين دليل مي‌توان گفت که اين اتومبيل اصلا مناسب جاده‌ها نيست و فقط براي رفت و آمد داخل شهري پيشنهاد مي‌شود. ام وي ام 110 داراي دو مدل مختلف است که يکي از موتور سه سيلندر و ديگري از موتور چهار سيلندر استفاده مي‌کنند. در نمونه سه سيلندر که حجم پيشرانه 800 سي‌سي و قدرت آن تنها 52 اسب بخار است، مصرف سوخت ترکيبي حدود 7.5 ليتر در هر 100 کيلومتر است. در مدل چهار سيلندر ام وي ام 110 با حجم موتور 1.1 ليتر هم بايد انتظار همين ميزان مصرف سوخت را داشته باشيد.

به‌طور کلي ام وي ام 110 يکي از کم مصرف ترين خودروها در ايران است، اما اگر به قدرت موتور، استحکام بدنه، فضاي داخلي و راحتي سرنشينان خودرو اهميت مي‌دهيد، بهتر است به سراغ اين اتومبيل نرويد.

 


تندر 90
يکي ديگر از کم مصرف ترين ماشين هاي ايران، تندر 90 است که در جاده‌هاي کشور هم به وفور ديده مي‌شود. درباره موتور اين خودرو در بخش قبلي همين مقاله صحبت کرديم و گفتيم که داراي چهار سيلندر و حجم 1.6 ليتر است. اما نمونه تقويت شده اين موتور در تندر 90 مي‌تواند تا 110 اسب بخار نيرو توليد کند و مصرف سوخت آن نيز بين هفت تا هشت ليتر در هر 100 کيلومتر است. لازم به ذکر است که تندر 90 در دو مدل با گيربکس دستي پنج سرعته يا گيربکس اتوماتيک چهار سرعته عرضه مي‌شود.

ظاهر خوروي تندر 90 با انتقادات زيادي مواجه است، اما اين اتومبيل از نظر ايمني در سطح قابل قبولي قرار دارد و مصرف سوخت آن هم نسبتا پايين است. به همين دليل آن را در فهرست کم مصرف ترين خودروهاي ايراني قرار داده‌ايم.

 


پژو 206 تيپ 2
اگرچه زمان زيادي از عرضه پژو 206 در بازار ايران مي‌گذرد، اما اين خودرو همچنان به عنوان يکي از بهينه‌ترين اتومبيل‌هاي داخلي به شمار مي‌رود. دو مدل پژو 206 با عنوان تيپ 2 و تيپ 5 در بازار عرضه مي‌شوند که اولي داراي موتور TU3 است و دومي از موتور TU5 بهره مي‌برد. موتور TU3 که در پژو 206 تيپ 2 از آن استفاده شده، مصرف سوخت پايين‌تري دارد و در سيکل ترکيبي، حدود شش تا هفت ليتر بنزين در هر صد کيلومتر مي‌سوزاند.

اگر به دنبال کم مصرف ترين ماشين هاي ايراني هستيد، بهتر است موقع خريد، گوشه چشمي هم به پژو 206 تيپ 2 داشته باشيد. اما اگر قدرت و به‌روز بودن پيشرانه هم براي شما اهميت دارد، شايد بهتر باشد به دنبال گزينه‌هاي ديگري باشيد.

 


سمند LX (موتور EF7)
سمند ال ايکس مدل EF7 در سيکل ترکيبي حدود 7.5 ليتر بنزنين در هر 100 کيلومتر مصرف مي‌کند. پيشرانه 1.6 ليتري اين خودرو که مي‌تواند تا 113 اسب بخار هم قدرت توليد نمايد، سمند ال ايکس را به يکي از کم مصرف ترين خودروهاي ايراني تبديل کرده است. اين مدل سمند داراي سيستم تعليق مناسبي است و همچنين به دليل جادار بودن، يکي از گزينه‌هاي خوب براي خانواده‌هاي ايراني به شمار مي‌رود.

سمند ال ايکس با موتور EF7 داراي قدرت مناسبي بوده و در مقايسه با ساير نمونه‌هاي سمند، مصرف سوخت بسيار پايين‌تري هم دارد.

 


پرايد
در پايان مي‌رسيم به همان خودرويي که منتظرش بوديد! پرايد با موتور 1.3 ليتري و قدرت 70 اسب بخار، يکي از کم مصرف ترين خودروهاي ايراني نيز هست. پرايد در هر 100 کيلومتر به‌صورت ترکيبي بين 6.5 تا هفت ليتر بنزين مي‌سوزاند. البته اگر حجم موتور را در نظر بگيريم، مصرف سوخت پرايد از سمند ال ايکس بيشتر است.

در اين مقاله سعي کرديم تا شما را با کم مصرف ترين خودروهاي ايراني آشنا کنيم. حالا نوبت شماست که از تجربيات خود با هر کدام از اين خودروها بگوييد. به‌نظر شما کم مصرف ترين خودروي ايراني کدام است؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره