نماد آخرین خبر

هیاهوی خودروهای برقی

منبع
سايپا نيوز
بروزرسانی
هیاهوی خودروهای برقی

سايپا نيوز/ از هر 5 صاحبِ خودروي برقي در کاليفرنيا، 1 نفر به خودروي بنزيني بازگشته است چون شارژ اين خودروها پرمشقت است.

حدود 20 درصد از صاحبان خودروهاي برقي در کاليفرنيا خودروي برقي خود را فروخته و بنزيني خريده اند. دليل اصلي اين بازگشت، راحت نبودن شارژ خودرو عنوان شده است. اين تحقيقات نشان مي دهد که گذار از بنزيني به برقي آن طور که تصور مي شود بدون چالش نيست.

تقريباً پر شدن باک يک خودرو فورد موستانگ 3 دقيقه طول مي کشد و اين موتور 8 سيلندر با يک باک 300 مايل (500 کيلومتر) را به راحتي مي پيمايد. اما «کوين تاينان» Kevin Tynan تحليل گر خودرويي بلومبرگ مي گويد يک موستانگ مک-ايي برقي بايد يک ساعت در پارکينگ خانه به پريز شارژ وصل باشد تا اطمينان داشته باشد شما را در سه مايل آينده جا نمي گذارد. او مي گويد: «تمام شب را به پريز وصل کرده بودم تا زماني که خودرو را به فورد تحويل مي دهم، ته باتري آن شارژ باقي مانده باشد. حتي وقتي به اداره رسيده بودم هم دوباره آن را به شارژر وصل کردم.» [فورد اين خودرو را براي امتحان در اختيار خبرنگاران قرار داده بود].


شارژرهاي خانگي استاندارد، خروجي 120 ولتي دارند که در اصطلاح به آن «سطح1» مي گويند در حالي که شارژرهاي قويتر 240 ولتي هستند که به آنها در اصطلاح «سطح 2» مي گويند. در مقايسه، سوپرشارژرهاي تسلا، 480 ولت جريان مستقيم هستند که مي توانند خودرو را ظرف 1 ساعت به طور کامل شارژ کنند.

به گفته ي اسکات هاردمن Scott Hardman و جيل تال Gil Tal در مجله علمي انرژي طبيعي دانشگاه کاليفرنيا «اين اختلاف واقعاً در حد اختلاف شب و روز است»، در نظرسنجي آنها که از خريداران خودروهاي برقي بين سال هاي 2012 تا 2018 خودرو خريده اند مشخص شده است که يک پنجم خريدارن خودرو برقي از خريد خود پشيمان بوده اند و اين در حالي است که حداقل 70 درصد از آنها به سطح2 شارژر دسترسي داشته اند. تاينان که چند سالي است انواعي از مدل ها و پيمايش آنها به ازاي هر بار شارژ را بررسي کرده است مي گويد: «اگر شارژر شما سطح 2 نباشد، تقريباً استفاده عادي از خودرو براي شما غيرممکن است.»  

حتي با داشتن شارژرهاي سريعتر، شورولت برقي ولت Volt‌ حداقل به 6 ساعت وقت نياز دارد که تقريباً به طور کامل شارژ شود و بتواند 300 مايل (500 کيلومتر) طي کند. در حالي که يک خودروي شاسي بلند تمام قد در پمپ بنزين ظرف 3 دقيقه باکش پر مي شود.

شايد در عکس و تصوير جايگاه هاي شارژ عمومي خودروهاي برقي شباهت زيادي به پمپ بنزين داشته باشد اما دو سوم شرکت کنندگان در نظر سنجي ياد شده مي گويند هرگز از اين ايستگاه ها استفاده نمي کنند. هر چند دليل اين کار در نظرسنجي به طور خاص قيد نشده است.

خودروهاي برقي در يک دهه گذشته راهي طولاني از لحاظ پيمايش به ازاي هر بار شارژ، ايمني، راحتي و فناوريهاي روي داشبورد طي کرده اند اما همان طور که هاردمن و تال به آن اشاره کرده اند، از لحاظ شيوه و زمان شارژ خيلي تحول بزرگي در آنها اتفاق نيفتاده است.

محققان معتقدند اگر با همين روند ادامه پيدا کند، سخت مي توان مردم را متقاعد کرد از خودروهاي بنزيني به خودروهاي برقي روي بياورند.

هاردمن و تال نوشته اند: «نمي توان فرض را بر اين گذاشت به محض آن که خريداري خودروي برقي خريداري کرد صاحب آن باقي خواهد ماند. همين موضوع رشد بازار خودروهاي برقي را کند خواهد کرد.»

هنوز خودروسازان راهي براي سودآور کردن فروش خودروهاي برقي پيدا نکرده اند. حتي همين تسلا هم که پيشاهنگ و پيشروي صنعت خودروهاي برقي است سود فصل اول سال 2021 را از فروش خودروهاي برقي به دست نياورده و بيشتر به خاطر اعتبارهايي است که دولت براي خودروهاي برقي قائل شده و همچنين اختلاف قيمت بيت کوين به داد کمپاني تسلا رسيده است.

تاينان مي گويد: «براي تمام خودروسازان بزرگ سنتي، سود و زيان مهمترين موضوع است و براي همين هم هست که تلاش آنها هم نصف و نيمه است.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar