11 اشتباهی که انجام آن به خودرو آسیب می رساند

پرشين خودرو/ برخي اقدامات و البته درست تر بگوييم اشتباهات از سوي رانندگان در حين رانندگي صورت ميگيرد که متوقف و ترک کردن آنها ميتواند به افزايش کيفيت خودرو کمک بسزايي کند.
انجام برخي کارها و ترک کردن عادت هاي اشتباه در رانندگي ميتواند به افزايش عمر موثر خودرو کمک قابل توجهي کند.
در ادامه 11 اشتباهي که انجام آن به خودرو آسيب مي رساند را با يکديگر مرور مي کنيم:
1- نگه داشتن پدال ترمز هنگام عبور از دستاندازها
اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دستانداز به اين صورت است که بايد طوري برنامهريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دستانداز سرعت را کم کرده باشيم و هنگام عبور از دستانداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن
کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن موجب خرابي چرخدندههاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي ميشود.
3- تعويض نکردن به موقع روغن گيربکس
واسکازين نيز مانند روغنهاي ديگر نياز به تعويض دارد که تعويض به موقع آن باعث روان کار کردن گيربکس، سلامت گيربکس و … ميشود کيلومتر تعويض آن بستگي به نوع روغن و گيربکس اتومبيل و شرايط کارکرد آن دارد.
4- تعويض يکبار در ميان فيلتر روغن
گاهي ديده شده که افراد فيلتر روغن را يکبار در ميان تعويض ميکنند و اکثرا همين افراد از فيلترهاي با کيفيت پايين استفاده ميکنند. اين کار موجب ميشود فيلتر عمل تصفيه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسيبهاي جدي به موتور اتومبيل ميشود که بعدا متوجه ميشويم اگر هربار فيلتر را عوض ميکرديم و فيلتر مناسب جايگزين ميکرديم چقدر از هزينه تعمير موتور و صرف وقت جلوگيري ميشد.
5- درجا گرم کردن خودرو به مدت طولاني
اين کار نه تنها مفيد نيست بلکه ضرر زيادي هم به موتور وارد ميآورد درجا کار کردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز ميشود و اين گرما به موتور منتقل ميشد که به نوبه خود براي موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهايتا يک دقيقه ماشين درجا کارکند سپس چند کيلومتر اوليه تا گرم شدن ماشين در حد مطلوب را با سرعت پايين طي کرد.
6- پايين آوردن شيشه به جاي استفاده کردن از کولر در اتوبان
چندي پيش يک آزمايش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر يک اتومبيل در اتوبان کولرش روي درجه يک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرويي که شيشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
7- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک
اين کار موجب وارد آمدن فشار مضاعف روي دوشاخه کلاچ و گيربکس و ... ميشود.
8- گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان براي نگه داشتن خودرو
اين کار خود باعث اين ميشود که متراژ ترمز افزايش پيدا کند، زيرا زماني که کلاچ درگير است از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده ميشود و زماني که کلاچ و ترمز باهم فشار داده ميشود خود باعث ديرتر ايستادن خودرو ميشود بهترين کار اين است که ترمز را فشار داده و قبل از اينکه خودرو به لرزش بيفتد کلاچ را بگيريم.
9- با سرعت پايين در لاين سرعت حرکت کردن و برعکس
بسيار ديده شده که رانندگاني با سرعتهاي بسيار پايين در لاين سرعت حرکت ميکنند و در عوض رانندگاني با سرعتهاي زياد در لاينهاي کناري حرکت ميکنند که هر دو باعث ايجاد خطرات جبرانناپذيري ميشوند.
10- ريختن آب لولهکشي داخل رادياتور
اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور و واترپمپ و موتور ميشود و بسيار ديده شده که حتي باعث سوختن واشر سر سيلندر هم شده. بهترين کار اين است که آب را جوشانده و بگذاريم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيم هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بيشتر شود آب سالمتر ميشود فقط دقت کنيد که بعد از سرد شدن رسوبات در انتهاي ظرف است، پس، از ريختن ته آب به داخل رادياتور خودداري کنيد. البته مايعهاي آماده هم در بازار وجود دارد که البته روش اول قابل اطمينانتر است.
11- ريختن آب لولهکشي داخل منبع شيشهشوي
اين کار موجب به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگها، نازل و پمپ آب خودرو ميشود براي تامين اين آب هم ميتوان از روش بالا استفاده کرد البته همانطور که اشاره شد مايعهاي آماده هم در بازار وجود دارد.