نماد آخرین خبر

فشار هوای درون تایر چگونه اندازه گیری می‌شود؟

منبع
خودروکار
بروزرسانی
فشار هوای درون تایر چگونه اندازه گیری می‌شود؟

خودروکار/ خودروهايي که در سال 2007 به بعد ساخته شده باشند معمولا داراي سيستم اندازه‌گيري فشار باد درون تاير هستند. حال سوال اين جا است که اين سيستم‌ها چگونه کار مي‌کنند؟

فشار هواي درون تايرها معمولا به دو روش انجام مي‌شود: "سيستم نظارت مستقيم فشار هوا" و "سيستم نظارت غير مستقيم فشار هوا"

*نظارت مستقيم فشار هوا
در اين سيستم که به DTPM با (Direct Tire Pressure Monitoring) نيز معروف است، در داخل هر تاير تعدادي حسگر وجود دارد که لحظه به لحظه وضعيت را به کامپيوتر مرکزي منتقل مي‌کند. اين حسگر‌ها فشار هوا و در برخي خودروها دما را اندازه مي‌گيرند. اين حسگرها راننده را انداره فشار هواي درون تاير‌ها مطلع مي‌کنند.

گفتني است که برخي از خودروسازان اين حسگرها را در قسمت بيروني تاير نصب مي‌کنند.

اطلاعات دريافت شده توسط حسگرها معمولا به صورت امواج راديويي به قسمت مورد نظر فرستاده مي‌شوند. همچنين اين حسگر‌ها در صورت برخورد لاستيک با جدول خيابان يا هر چيز شبيه به اين، ممکن است آسيب ببينند.

اين حسگر‌ها هرکدام داراي يک باتري هستند که عمر مفيد آن‌ها نزديک به 10 سال است.

*نظارت غير مستقيم فشار هوا
اين سيستم که ITPM يا (Indirect Tire Pressure Monitoring) از هيچ سنسوري استفاده نمي‌کند. کارکرد اين سيستم توسط حسگر اندازه گيري سرعت چرخ‌ها کار مي‌کند. اين سيستم‌ با توجه به ميزان استاندارد چرخش لاستيک در هر سرعت، ميزان چرخ حقيقي آن را انداره مي‌گيرد سپس توسط محاسبات پيچيده به اين نتيجه مي‌رسد که آيا ميزان هواي موجود در تاير مناسب است يا خير.

اين سيستم  به دليل نداشتن سنسور‌ها در چرخ خودرو، به صورت غير مستقيم فشار تايرها را اندازه مي‌گيرد و نام گذاري آن هم به همين علت است.

به طور کلي اين آپشن در خودروها با نام "TPMS" نام گذاري مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره