بررسی پرآپشنترین خودروهای داخلی

همراه مکانيک/ در اين نوشتار از مجله همراه مکانيک به بررسي پرآپشنترين خودروهاي داخلي بازار خواهيم پرداخت که با توجه به شرايط فعلي و افزايش شديد قيمت خودرو، متقاضيان بسياري را در بازار براي خود مهيا کردهاند. تمامي اين خودروها ساخت شرکتهاي ايران خودرو و سايپا هستند و اين رقابت به نوعي يک ليگ داخلي بين دو شرکت کننده محسوب ميشود که در هر صورت مشتريان ناچار به انتخاب محصولات يکي از دو تيم شرکت کننده هستند.
خودروهاي اين ليست گزينههاي مناسب براي افرادي خواهند بود که وجود امکانات رفاهي در خودرو براي آنها اهميت به سزايي دارد يا آنکه به دنبال خريد جديدترين و بروزترين محصولات بازار با بودجهاي محدود هستند. در ادامه مطلب با ما همراه باشيد.
سايپا شاهين
پروسههاي طولاني طراحي و توليد اتومبيل با نتيجهاي غيرقابل انتظار، يکي از مشخصههاي صنعت خودروسازي ايران است که نمونههاي آن را ميتوان در فرآيند توليد و عرضه سمند يا شاهين مشاهده کرد. سايپا شاهين يکي از پرحاشيهترين خودروهاي داخلي طي چند سال اخير بوده است که براي نخستين بار در سال 1397 معرفي شد اما نسخههاي توليد انبوه آن در سال 1400 به دست مشتريان رسيدند، در حاليکه تفاوتهاي قابل توجهي ميان نسخه اوليه و نمونههاي مونتاژي وجود داشت.
سايپا شاهين در حال حاضر مجهزترين و گرانترين سدان توليدي سايپا به شمار ميرود که به طيف وسيعي از امکانات رفاهي مجهز است. ديلايت و اتولايت، تريم چرمي کابين، سيستم چندرسانهاي به همراه چهاربلندگو و نمايشگر 7 اينچي، دو کيسه هوا، سيستم تهويه اتوماتيک، آينههاي جانبي تاشو برقي و سانروف بخشي از امکانات سايپا شاهين را تشکيل ميدهند. سايپا شاهين اصليترين رقيب تارا، محصول جديد ايران خودرو در بازار به شمار ميرود.
ايکو تارا
خروج برندهاي مطرح خودروسازي جهان همچون پژو و سيتروئن، زيان قابل توجهي را به شرکتهاي ايراني وارد کرد. لغو پروژه مونتاژ پژو 301 يکي از ضررهاي بزرگ ايران خودرو در اين ماجرا بود که برنامههاي اين شرکت را به کلي تغيير داد. در نتيجه اين رخداد، ايران خودرو تصميم گرفت تا محصولي جايگزين را با کد K132 به بازار عرضه کند، محصولي که مدتي بعد تارا نام گرفت.
ايران خودرو سعي دارد تا تارا را به عنوان نسخه داخلي پژو 301 معرفي کند، اما در بهترين حالت ميتوان اين خودرو را عضوي ديگر از خانواده پلاسهاي ايران خودرو قلمداد کرد. ايران خودرو براي آنکه مشتريان بين تارا، دنا پلاس و رانا پلاس تمايز قائل شوند، اين خودرو را با امکانات بيشتري روانه بازار کرده تا قيمت بيشتر آن را توجيه کند. سيستمهاي کنترل پايداري و کنترل کشش در سربالايي، روکش پارچهاي صندليها، فرمان حساس به سرعت، سيستم چندرسانهاي به همراه چهار بلندگو و نمايشگر 7 اينچي، دو کيسه هوا و آينههاي جانبي با تنظيم برقي از امکانات رفاهي تارا دندهاي هستند.
دنا پلاس توربو اتوماتيک
نسل چهارم سمند با نام دنا در سال 1393 توسط ايران خودرو به عنوان محصولي جديد معرفي شد اما شباهتهاي بسيار اين خودرو با ديگر محصولات خانواده سمند، سبب شد تا مشتريان نسبت به خريد اين محصول ترديد نشان دهند. در نتيجه شرکت سازنده فيسليفتي را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کرد، محصولي که مدتي بعد به پيشرانه توربوشارژر و گيربکس اتوماتيک مجهز شد.
دنا پلاس توربو اتوماتيک در حال حاضر يکي از بهترين گزينههاي موجود براي خريد در بازار محسوب ميشود. اين خودرو علاوه بر بهرهمندي از پيشرانه قدرتمند و گيربکس شش سرعته اتوماتيک، به طيف وسيعي از امکانات رفاهي مجهز است. فرمان برقي حساس به سرعت با روکش چرمي، سيستم مالتي مديا با صفحه نمايش 7 اينچي لمسي، رهياب، پورت USB، داراي 4 عدد بلندگو، بلوتوث، تيوتر، آنتن سقفي جديد (shark fin)، تنظيم برقي صندلي راننده و سرنشين، چهار عدد کيسه هوا، سيستم تهويه اتوماتيک، آينههاي جانبي تاشو برقي و سانروف بخشي از امکانات رفاهي دنا پلاس توربو اتوماتيک را تشکيل ميدهند، در حاليکه متاسفانه اين محصول به سيستمهاي کنترل پايداري و کنترل کشش مجهز نشده است.
کوييک R و کوييک S
سگمنت هاچبک يکي از جذابترين بخشهاي بازار ايران از گذشته تاکنون بوده است و تمامي خودروسازان سعي ميکنند تا چند محصول را در اين رده به بازار عرضه کنند. سايپا نيز مدتي پس از معرفي و عرضه ساينا، نسخه هاچبک آن را با نام کوييک وارد بازار کرد. نسخه مجهزتر اين خودرو نيز با نام کوييک R و با هدف جايگزيني برليانس H320 و رنو ساندرو از سال 1398 وارد خط توليد پارس خودرو شد.
کوييک R در حقيقت نسخهاي زيباتر و مجهزتر از کوييک معمولي محسوب ميشود که با اختلاف قيمت اندکي از نمونه ساده به فروش ميرسد. مشخصات فني کوييک R چندان قابل توجه نيستند اما ترکيب امکانات رفاهي قابل قبول به همراه قيمت مقرون به صرفه، از اين خودرو محصولي رقابتي ساخته است. سيستم صوتي با چهاربلندگو، سيستم تهويه ديجيتال، تريم دو رنگ بدنه و کابين و آينههاي جانبي برقي از جمله امکانات کوييک R هستند.
از ابتداي سال 1400، سايپا نسخهاي مجهزتر از کوييک را با نام کوييک S معرفي کرد که در واقع نسخه فيس ليفت کوييک محسوب ميشود. اين خودرو علاوه بر ظاهر بهتر، به موتور با استاندارد آلايندگي يورو 5، دريچه گاز برقي و غربيلک فرمان جديد مجهز است.
ساينا G
عرضه فيسليفتهاي متعدد از يک محصول، رويه هميشگي خودروسازان ايراني طي چند دهه گذشته بوده است تا بتوانند محصولات خود را براي مدتي طولانيتر روي خط توليد نگه دارند. ساينا G نيز محصولي است که براساس اين رويه خلق شده است، چرا که نسخه اصلي ساينا در حقيقت فيس ليفت اساسي تيبا محسوب ميشود و حال ساينا G نقش فيس ليفتي براساس فيس ليفت ديگر را ايفا ميکند.
آنطور که محافل خودرويي کشور ميگويند، سايپا سعي کرده تا ساينا G را بسيار جذابتر از گذشته طراحي و توليد کند. تغيير گرافيک چراغهاي جلو و عقب، اضافه شدن ديلايت، کابين و فرمان جديد و چند آپشن اضافه از جمله تغييرات ساينا G نسبت به نسخه اصلي ساينا هستند. سيستم کنترل پايداري، سنسور فشار باد تايرها، سيستم صوتي به همراه چهاربلندگو و نمايشگر، تريم چرمي کابين، سيستم تهويه ديجيتال و آينههاي جانبي با تنظيم برقي بخش عمده امکانات رفاهي ساينا G را تشکيل ميدهند.
جمعبندي، خودروهايي قديمي با ظاهري جديد
تمامي خودروهايي که در اين ليست به آنها پرداختيم، پرآپشنترين خودروهاي داخلي در شرايط فعلي به شمار ميروند که مشتريان گزينه چنداني به جز آنها پيش روي خود نميبينند. با اين حال بايد متذکر شد که تمامي خودروهاي ذکر شده، در حقيقت محصولاتي با ساختار قديمي هستند که به آپشنهاي مختلف تجهيز شدهاند.
براي مثال دنا پلاس توربو اتوماتيک براساس پلتفرم پژو 405 توسعه يافته است که سابقه آن به دهه 1980 ميلادي باز ميگردد. کوييک و ساينا نيز براساس نسخه ارتقا يافته پلتفرم پرايد شکل گرفتهاند و انواع ارتقا يافتهاي از پرايد معروف محسوب ميشوند که سابقه اين خودرو نيز به دهه 80 ميلادي باز ميگردد.
تارا و شاهين خودروهاي واقعا جديد اين ليست هستند که بازهم به دليل محدوديتهاي صنعت خودرو ايران، همچنان از برخي جهات قديمي محسوب ميشوند. ترديدي نيست که تا زمان بازگشت مجدد برندهاي معتبر و بينالمللي به بازار خودرو کشورمان، تغييري اساسي در سبد محصولات خودروسازان رخ نخواهد داد و همچنان شاهد عرضه فيسليفتهاي متعدد از محصولاتي هستيم که سالها است روي خط توليد آنها حضور دارند.
انتخاب مجهزترين خودروها در بازههاي قيمتي مختلف با توجه به شرايط متلاطم امروز بازار خودرو کشور، ممکن است به کاري دشوار و زمانبر تبديل شود. مشاوران و کارشناسان همراه مکانيک در هر زمان آماده ارائه بهترين مشاورهها براي خريد خودرو به شما هستند و پيشنهاد ميشود اگر به دنبال خريد خودرو داخلي با بهترين تجهيزات هستند، از مشورت تيم همراه مکانيک بهره ببريد.