خواسته مشروط خودروسازان برای واردات خودرو در دولت آینده

پرشين خودرو/ دبير انجمن خودروسازان ايران اگر چه معتقد است اختصاص پنج تا 10 درصد از بازار داخل به خودروهاي وارداتي پاسخي به نياز و سلايق مشتريان و ايجاد رقابت و کيفي سازي توليدات داخلي است اما با اين حال تاکيد دارد که واردات خودرو بايد مشروط به آزادسازي قيمت خودرو باشد.
رايزني خودروسازان و نشست با مجلسي ها براي آزادسازي قيمت و واردات خودرو در ماههاي پاياني عمر دولت شدت گرفته است با اين حال به نظر مي رسد خواسته آنها حداقل در دولت فعلي عملياتي نخواهد شد و احتمالا تصميم گيري در مورد آن به دولت سيزدهم موکول مي شود.
با اين وجود خودروسازان در يک ماه گذشته با طرح آزادسازي واردات خودرو، خواستار تغيير در شيوه قيمتگذاري محصولاتشان شدهاند. عاملي که به گفته کارشناسان منجر به خروج اين صنعت از زياندهي خواهد شد.
اين در حالي است که اين روزها بازار خودرو در واکنش به تحولات سياسي و برخي نوسانات ارزي و ممنوعيت واردات خودرو تغيير مسير داده و قيمت اغلب آنها در بازار افزايشي شده است با اين وجود سوال مهمي که مطرح ميشود اين است که بعد از انتخابات روند قيمتها به چه صورت خواهد بود؟ آيا با تصميم گيري مسئولان در خصوص واردات خودرو و کاهش تعرفه ها، بازار داخل رقابتي خواهد شد؟
احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان ايران با اشاره به جلسه اخير خودروسازان با مجلسي ها گفت: خودروسازان در نشستي با اعضاي کميسيون صنايع مجلس ضمن تاکيد بر آزادسازي واردات خودرو خواستار کاهش حداقل 30 درصدي تعرفه واردات خودرو شدند در حالي که هيچ انجمن توليدکننده اي در مقابل محصولات مشابه وارداتي چنين درخواستي را مطرح نمي کند.
وي افزود: البته در مقابل آزادسازي واردات، خواستار معافيت خودروسازان از قيمت گذاري دستوري شديم چرا که معتقديم که با آزادسازي واردات، خودروسازان قادر به رقابت با خودروهاي وارداتي خواهند بود.
وي با اشاره به اينکه در اين سالها عدم صرفه اقتصادي مانع از انگيزه واردکنندگان براي واردات خودروهاي ارزان قيمت شده است، تاکيد کرد: امروز با توجه به استانداردهاي 85 گانه اروپايي هيچ خودروي ارزان قيمت زير 10 هزار دلار در دنيا پيدا نمي شود که بتوان وارد کرد و براي واردات خودروهاي با قيمت 10 هزار دلار و بر مبناي دلار 25 هزار توماني بايد 250 ميليون تومان پرداخت شود که با محاسبه هزينه حمل و گمرکي قيمت نهايي 300 ميليون مي شود در چنين شرايطي بطور قطع خودروسازان به سهولت مي تواند با محصولاتي چون پژو 405، تيبا و کوييک با اين خودروها رقابت کنند.
دبير انجمن خودروسازان با اشاره به اينکه متاسفانه مردم در ممنوعيت واردات خودروسازان را مقصر مي دانند تصريح کرد: اين در حالي که خودروسازان بارها به مسئولان و تصميم گيران در اين حوزه اعلام کردند که مشکلي با واردات خودرو ندارند.
نعمت بخش خاطر نشان کرد: معتقدم دولت بايد مجوز واردات حداقل 5 تا 10 درصدي تمام کالاهاي صنعتي و توليدي مشابه در داخل را صادر کند تا هم رقابت در بازار ايجاد شود و هم کيفيت محصولات داخلي افزايش يابد.
به گفته وي چنانچه ساليانه يک ميليون خودرو در داخل توليد شود مي توان 5 تا 10 درصد از ظرفيت بازار را به واردات خودرو اختصاص داد تا پاسخي به سلايق و نياز بازار باشد ضمن اينکه واردات 50 هزار خودرو منجر به نابودي خودروساز داخلي نخواهد شد.
دبير انجمن خودروسازان در ادامه به موضوعي در خصوص فعاليت صفر تا 100 يک خودروساز خارجي در داخل پرداخت و اظهار داشت: با اين راهکار ضمن اينکه صنعت خودرو رقابتي تر مي شود به طور حتم به نفع مصرف کنندگان داخلي خواهد بود.
نعمت بخش در پايان به پيشنهاد مشروط آزادسازي واردات خودرو اشاره و بيان کرد: پيشنهاد خودروسازان در خصوص واردات خودرو مشروط بر اين است که قيمت خودرو نيز آزاد شود زيرا به هيچ وجه خودروسازان خارجي در صورت فعاليت در داخل اجازه نخواهند داد که شورايي مثل رقابت با بورکراسي که دارند براي محصولاتشان قيمت تعيين کنند.