زوميت/ شايعاتي مبني بر عرضه شاسي‌بلند جديد چيني در ايران شنيده شده است. اين محصول مجهز به پيشرانه دو ليتر توربوشارژ، بي‌واي‌دي تانگ نام دارد.
   
شاسي بلند S6 و سدان F3 اولين محصولات بي‌واي‌دي بودند که شرکت کارمانيا در ايران عرضه کرد. گروه خودروسازي بي‌واي‌دي (BYD) در‌مقايسه‌با ديگر شرکت‌هاي فعال در صنعت خودرو چين تازه‌وارد و کم‌سابقه محسوب مي‌شود؛ اما با گذشت چهارده سال از تأسيس، آن‌چنان رشد کرده است که محصولات متنوعي ارائه مي‌کند و در کشور چين، خودروسازي صاحب فناوري و فعال در بحث انرژهاي نو شناخته مي‌شود.

محصولات بي‌واي‌دي هشت مدل انواع سواري بنزيني و دو محصول هيبريدي و يک خودرو تمام‌برقي را شامل مي‌شود که مجموعا با يازده مدل، يکي از ده خودروساز بزرگ‌ چين است. در سال ۲۰۱۷، بي‌واي‌دي چين عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده خودروهاي پلاگين هيبريد جهان را کسب کرد. گروه بي‌واي‌دي در زمينه توليد انواع خودروهاي تمام‌برقي، خصوصا اتوبوس برقي، فعاليت گسترده‌اي دارد. اين شرکت بعد از تسلا دومين خودروساز برقي جهان از نظر تيراژ توليد است.

در بازار چين، خودروسازاني مثل جيلي و چري و بي‌واي‌دي برندهاي لوکس محسوب مي‌شوند. البته اصطلاح خودرو لوکس چيني، به محصولي مشابه رولزرويس يا مرسدس بنز اشاره نمي‌کند؛ بلکه خودرويي نزديک به تويوتا و لکسوس ازنظر ظاهري و کيفيت مواد داخلي را نشان مي‌دهد. با اين اوصاف، بي‌واي‌دي تانگ در کلاس خودروهاي لوکس چيني طبقه‌بندي مي‌شود.

از جنبه‌هاي گوناگون، بي‌واي‌دي تانگ يکي از خودروهاي برتر توليد چين در سال‌هاي اخير بوده است. نسل دوم اين محصول سال ۲۰۱۸ رونمايي شد و تحسين کارشناسان را برانگيخت. تانگ جديد ظاهري جذاب و چشم‌نواز داشت؛ اما به‌دليل استفاده از موتورهاي برقي قدرتمند در نسخه برقي (EV600) شهرت يافت. بي‌واي‌دي Tang EV600 از باتري ۸۲٫۸ کيلووات ساعت بهره مي‌برد و شعاع حرکتي‌اش ۵۰۰ کيلومتر است و دو موتور ۱۵۰ و ۲۴۰ اسب‌بخاري روي محورهاي جلو و عقب دارد. مجموع قدرت دردسترس براي تانگ برقي ۳۸۰ اسب‌بخار با سرعت‌گيري صفر تا صد کيلومتر‌‌‌بر‌‌‌ساعت ۴٫۴ ثانيه است؛ البته EV600 مدلي مجهز به تک موتور الکتريکي با قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار هم دارد.

احتمالا در ذهن شما اين سؤال شکل گرفته است که چرا مدل‌هاي برقي يا پلاگين هيبريد بي‌واي‌دي تانگ در ايران عرضه نمي‌شود و نسخه دوليتري روانه بازار خواهد شد. پاسخ ساده است: تانگ پلاگين هيبريد و EV600 در بازار چين ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قيمت دارند و درصورت واردات با عوارض و ماليات ايران، احتمالا ۱٫۵ تا ۲ ميلياد تومان قيمت خواهند داشت. با اين وضعيت، جذب مشتري براي کارمانيا مشکل خواهد بود.

بررسي طراحي بيروني و داخلي بي واي دي تانگ
به‌سختي مي‌توان از چهره بي‌واي‌دي تانگ ايراد گرفت. اين محصول شباهت واضحي به خودروهاي مشهور دنيا ندارد و ضمن حفظ جذابيت مستقل به‌نظر مي‌رسد. چراغ‌هاي تانگ باريک و هماهنگ با سبک طراحي مدرن هستند. مدل بنزيني جلوپنجره‌اي بزرگ با خطوط کروم افقي است؛ درحالي‌که خطي کشيده از بالاي چراغ‌ها تا وسط و محل نصب نشان تجاري وجود دارد. حجم‌دهي سپرها و کاپوت موتور براي بي‌واي‌دي تانگ، متعادل و فاقد زياده‌روي معمول در خودروهاي چيني است.

نماي عقب تانگ شباهت‌هايي به کراس‌اوورهاي ساخت پورشه و لينکلن دارد. فضاي خالي بين چراغ‌ها و سپر توي ذوق مي‌زند و نسبتا ساده است. در پايين، ادوات پلاستيک سياه‌رنگ براي سپر وجود دارد و جايگاه مناسبي پلاک پيش‌بيني شده است. تانگ مثل ديگر کراس‌اورهاي مدرن دنيا مجهز به بال عقب و آنتن کوسه‌اي و چرخ‌هاي ۱۸ تا ۲۰ اينچ توليد مي‌شود.

فضاي داخلي بي‌واي‌دي تانگ بيش‌از‌حد ساده و فاقد تزيينات به‌نظر مي‌رسد. نمايشگر ۱۲ اينچ مثل تبلت جدا از سطح داشبورد در وسط نصب شده است. روبه‌روي سرنشين کنار (شاگرد) نکته خاصي ديده نمي‌شود و خروجي هواي باريک عمودي وجود دارد. حتي خروجي‌هاي اصلي هوا در وسط داشبورد هم در اقدامي نادر بسيار پايين و نزديک دسته دنده هستند. مدل‌هاي آپشنال با چرم قهوه‌اي توليد مي‌شوند. در اين خودروها، بخشي از فرمان و تودري‌ها چرمي خواهد بود.

بي‌واي‌دي تانگ فضاي بسيار خوبي براي سرنشينان رديف دوم و افراد بلند‌قد فراهم مي‌کند. اين خودرو با مدل سه‌رديفه هم توليد مي‌شود. فضاي بار استاندارد ۹۴۰ ليتر است و پس از خواباندن صندلي‌هاي عقب، به ۱،۶۵۵ ليتر مي‌رسد.

پيشرانه و مشخصات فني بي واي دي تانگ
مدل بنزيني شاسي‌بلند بي‌واي‌دي به موتور دو ليتر توربوشارژ با قدرت ۲۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۳۲۰ نيوتن‌متر مجهز است. اطلاعات دقيقي از توانايي‌هاي فني تانگ موجود نيست؛ اما مي‌توان پيش‌بيني کرد با وزن خالص ۱،۹۰۰ کيلوگرم، سرعت‌گيري صفر تا صد کيلومتر‌‌بر‌ساعت ۱۰ ثانيه و ميانگين مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ ليتر بنزين در صد کيلومتر داشته باشد.

برخلاف مدل دوموتوره تمام‌برقي، تانگ بنزيني فقط با سيستم ديفرانسيل جلو توليد مي‌شود. جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتيک هم به‌صورت استاندارد وجود دارد. ناگفته نماند ترمزهاي عقب و جلو ديسکي خنک‌شونده هستند.

امکانات رفاهي و آپشن‌هاي ايمني بي واي دي تانگ
جزئيات محصول جديد بي‌واي‌دي در ايران هنوز مشخص نيست. اين کراس‌اوور در بازارهاي خارج چين با امکانات متنوع و نسبتا کامل عرضه مي‌شود. سقف پانوراميک، چرخ‌هاي ۲۰ اينچ آلومينيوم، تايرهايي با پهناي ۲۴۵ ميلي‌متر، فرمان برقي، گرم‌کن و سردکن براي صندلي راننده، تنظيمات برقي براي صندلي‌هاي جلو با سه حافظه، ترمز پارک دکمه‌اي، کروزکنترل، آينه جانبي برقي به‌همراه گرم‌کن، نمايشگر لمسي، دوربين پارک دوربين ۳۶۰ درجه، دوربين ضبط وقايع روبه‌روي خودرو با حافظه ۳۲ گيگابايت، تهويه مطبوع دوگانه خودکار، برف‌پاک‌کن مجهز به حسگر نور، دوربين زير آينه بغل، سيستم صوتي با ۹ بلندگو همراه رابط بلوتوث و امکان برقراري تماس تلفني، امکانات ظاهري و رفاهي بي‌واي‌‌دي تانگ در مدل آپشنال هستند.

دو کيسه هوا براي سرنشينان جلو و دو کيسه هواي پرده‌اي در طرفين کابين وجود دارد. سيستم حفظ خودرو در شيب (اتوهلد)، کنترل پايداري الکتريکي (EPS)، هشدار خروج از خط و رادار عقب امکانات ايمني مهم اين خودرو هستند.

قيمت احتمالي بي واي دي تانگ در ايران
پيش‌تر گفتيم تانگ محصولي فراتر از خودروهاي اقتصادي بازار چين محسوب مي‌شود و طبيعتا در مدل بنزيني، ارزان‌تر از نسخه‌هاي برقي و پلاگين هيبريد است. اين کراس‌اور با مشخصات ذکر‌شده براي بازار روسيه ۲۹ هزار دلار قيمت‌گذاري شده است. چنين شرايطي مي‌تواند قيمت احتمالي بي‌واي‌دي تانگ را در ايران به يک‌ميليارد و دويست تا يک‌ميليارد و چهارصد‌ميليون تومان برساند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar