برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

حراج خودروی فوردی که در فیلم فورد در برابر فراری نقش ایفا کرد

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
حراج خودروی فوردی که در فیلم فورد در برابر فراری نقش ایفا کرد

خودرو بانک/ اين تنها نسخه در بين شش خودروي بدلکاري در فيلم برنده جايزه اسکار فورد در برابر فراري است که شماره شناسايي دارد، بنابراين مي‌توان با آن در جاده رانندگي کرد. اين مدل داراي يک موتور ۵.۷ ليتري V8 است که قدرتش از طريق يک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستي به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود.


نبرد فورد و فراري
فورد در سال ۱۹۶۳ در حال مذاکره براي خريد فراري بود. انزو فراري از اين مذاکره براي انعقاد قرارداد بهتري با رقيب ايتاليايي اين شرکت يعني فيات استفاده کرد - قراردادي که به او اجازه داد تا مالکيت و کنترل فراري را حفظ کند.

هنگامي که مديران فورد، از جمله هنري فورد دوم و لي ياکوکا، متوجه شدند که فراري از آن‌ها سوءاستفاده کرده است، تصميم گرفتند فراري را در مسابقات ۲۴ ساعته لمان شکست دهند. فراري از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۵ تمام مسابقات ۲۴ ساعته لمان را برده بود، بنابراين شکست آن‌ها در اين مسابقات به سرخط خبرها تبديل مي‌شد.

چگونه انزو فراري را شکست دهيم؟
فورد براي شکست فراري در پيست سرت در غرب فرانسه به يک خودروي خاص نياز داشت. در اواسط دهه ۶۰ ميلادي، به نظر مي‌رسيد که چنين خودرويي بايد موتور-عقب باشد، آيروديناميک عالي داشته باشد و بتواند به مدت ۲۴ ساعت بدون وقفه در حال حرکت باشد. 

فورد چنين خودرويي را در اختيار نداشت، اما اريک برودلي انگليسي داشت. برودلي يکي از بنيانگذاران لولا کارز در انگلستان بود و همراه با جان فريلينگ يک خودروي مسابقه‌اي موتور-عقب با آيروديناميک عالي و استقامت بالا طراحي کرده بود. اين خودرو که لولا Mk6 نام داشت از يک موتور V8 فورد بهره مي‌برد.

پروژه ساخت فوردGT40 به سرعت آغاز شد، اريک برودلي قبول کرد تا با آمريکايي‌ها در اين پروژه همکاري کند و دو نمونه از لولا Mk6 را به آن‌ها فروخت. جان واير مدير تيم سابق استون مارتين نيز به اين پروژه پيوست. سپس فورد روي لون مهندس آمريکايي که تجربه کار با اين پيکربندي موتور داشت را براي کمک به اين تيم به انگلستان فرستاد.

اين سه مرد و تيم آن‌ها طراحي شاسي و بدنه فوردGT40 را انجام دادند و يک سال بعد آن را در انگلستان و سپس در نيويورک به نمايش گذاشتند. سال ۱۹۶۴ سال خوبي براي فوردGT40 نبود، در نتيجه جان واير از تيم کنار گذاشته شد و کارول شلبي جاي او را گرفت. 

فورد در سال‌هاي ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ قهرمان مسابقات لمان شد. سپس جان واير به تيم برگشت و کنترل کارخانه‌هاي توليد GT40 را برعهده گرفت. اين تيم دو بار ديگر در سال‌هاي ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ نيز برنده مسابقات لمان شد.

خودروهاي بدلکاري فورد در برابر فراري
سازندگان فيلم فورد در برابر فراري به چندين فورد GT40 براي فيلمبرداري نياز داشتند. همچنين ارزش مادي و معنوي خودروهاي اصلي به قدري زياد بود که تيم سازنده نمي‌توانستند از آن‌ها در فيلم استفاده کنند.

خوشبختانه شرکت‌هايي از جمله RCR وجود دارند که کپي‌هاي دقيقي از GT40 را مي‌سازند. اين شرکت ۶ نسخه از اين خودرو را براي فيلمبرداري ساخت که يکي از آن‌ها حالا به فروش مي‌رسد.

اين GT40 خودروي دن گرني و سومين خودرويي بود که در مسابقات لمان در فيلم مورد استفاده قرار گرفت. همين خودرو با شماره ۸۸ در سکانس مسابقات ۲۴ ساعته ديتونا حضور داشت.

هنوز قيمت پيشنهادي براي اين GT40 اعلام نشده است، اما در اوايل ماه سپتامبر به حراج گذاشته خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar