نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نگاهی به تاریخچه محصولات سری 2 پژو، از 201 تا 208!

منبع
چرخان
بروزرسانی
نگاهی به تاریخچه محصولات سری 2 پژو، از 201 تا 208!

چرخان/ ما در ايران محصولات سري 2 پژو را بيش از همه با مدل مشهور و نام‌آشناي 206 مي‌شناسيم. هاچ‌بک محبوبي که در سال 1380 به کارخانه‌هاي ايران‌خودرو راه يافت و توليد آن همچنان ادامه دارد؛ اما سري 2 پژو سابقه‌اي بسيار بيشتر از اين دارد و يکي از قديمي‌ترين محصولات اين شرکت فرانسوي محسوب مي‌شود. اين سري از دهه 30 ميلادي تاکنون تقريباً بي‌وقفه در سبد محصولات پژو حضور داشته اما به‌احتمال‌زياد بسياري از ايرانيان با نسل‌هاي قديمي سري 2 آشنايي نداشته باشند. به همين دليل قصد داريم در اين مطلب به تاريخچه اين سري محبوب و باسابقه نگاهي داشته باشيم.

پژو 201
سال‌هاي توليد: 1929 تا 1937

سري 2 پژو با معرفي مدل 201 در نمايشگاه خودروي پاريس سال 1929 متولد شد. هرچند پژو از سال 1886 توليد خودرو را آغاز کرده بود اما 201 را مي‌توان اولين محصول توليد انبوه اين شرکت دانست. معرفي اين خودرو با سقوط وال‌استريت و بحران اقتصادي کشورهاي غربي مصادف بود و درحالي‌که بسياري از خودروسازان نتوانستند از اين بحران جان سال به درببرند، 201 به‌عنوان خودرويي ارزان‌قيمت به در امان ماندن پژو در اين بحران اقتصادي کمک شاياني کرد.

201 همچنين اولين محصول پژو با نام سه عددي با صفر وسط بود و طرح جديد نام‌گذاري محصولات اين شرکت که تا به امروز هم ادامه دارد، با اين مدل آغاز شد. طي سال‌هاي بعد، اين شيوه نام‌گذاري در مدل‌هاي 301 و 401 نيز ادامه يافت. 201 خودروي چهاردر کوچکي با تنها 3,800 ميلي‌متر طول بود که در ابتدا با يک پيشرانه 1122 سي‌سي با 23 اسب بخار قدرت توليد مي‌شد اما بعداً موتورهاي قوي‌تر 1307 سي‌سي و 1465 سي‌سي هم براي آن ارائه شدند.

پژو 202
سال‌هاي توليد: 1938 تا 1948

در اوايل سال 1938 مدل جديد 202 به‌عنوان جايگزين 201 معرفي شد. اين خودرو طبق زبان طراحي جديد پژو شکل گرفته بود که نه‌تنها نسبت به 201 بسيار مدرن‌تر بود بلکه با چراغ‌هاي جلويي که زير جلوپنجره پنهان شده بودند، از همه خودروهاي آن زمان متمايز بود. 202 در نسخه‌هاي مختلفي شامل سدان چهاردر، کابريولت چهاردر، کابريولت دو در و پيکاپ به توليد رسيد. اين خودرو با يک پيشرانه 1133 سي‌سي آب خنک ارائه مي‌شد که 30 اسب بخار قدرت داشت و امکان رسيدن به حداکثر سرعت 100 کيلومتر بر ساعت را فراهم مي‌کرد.

همان‌طور که اشاره شد، توليد 202 از اوايل سال 1938 آغاز شد اما به خاطر شعله‌ور شدن جنگ جهاني دوم و اشغال فرانسه توسط آلمان، در سال 1942 توليد آن متوقف شد. سپس بعد از پايان جنگ، توليد اين خودرو از اواسط سال 1946 دوباره از سر گرفته شد و تا سال 1948 ادامه يافت. طي اين يک دهه، مجموعاً 104 هزار دستگاه از 202 به توليد رسيد.

پژو 203
سال‌هاي توليد: 1948 تا 1960

پژو در نمايشگاه خودروي پاريس سال 1948 مدل 203 را به‌عنوان جايگزين 202 معرفي کرد اما توسعه اين خودرو از بيش از پنج سال قبل شروع شده بود. در ابتدا توليد 203 به دليل اعتصابات و کمبود مواد اوليه با مشکل مواجه بود اما نهايتاً توليد آن از اواخر سال 1948 آغاز شده و از اوايل سال 1949 به خريداران تحويل داده شد. 203 که اولين محصول جديد پژو بعد از جنگ جهاني دوم محسوب مي‌شد، به مدت 12 سال روي خط توليد ماند و در اين مدت مجموعاً نزديک به 700 هزار دستگاه از آن ساخته شد.

203 هم مثل 202 در انواع مختلفي شامل سدان چهاردر، استيشن پنج‌در، کوپه و کابريولت به توليد رسيد و خانواده آن تنوع بالايي داشت. اين خودرو به يک پيشرانه 1290 سي‌سي چهار سيلندر مجهز بود که 42 اسب بخار قدرت توليد مي‌کرد و در سال‌هاي بعد اين عدد به 45 اسب بخار افزايش يافت. از زمان خاتمه توليد 202 در سال 1948 و عرضه 403 در سال 1955، تنها خودرويي که پژو توايد مي‌کرد 203 بود.

پژو 204
سال‌هاي توليد: 1965 تا 1976

پس از خاتمه توليد 203 در سال 1960، پژو جايگزين مستقيمي براي آن ارائه نکرد بلکه يک ماه بعد، نسخه‌اي ارزان‌تر از مدل بزرگ‌تر 403 را با نام 403 Sept به‌عنوان جايگزيني براي 203 به بازار فرستاد. اين نسخه به همان پيشرانه 1290 سي‌سي 203 مجهز شده بود که با 47 اسب بخار قدرت، از پيشرانهٔ اصلي 1468 سي‌سي 403 ضعيف‌تر بود. سپس سرانجام حدود پنج سال بعد يعني در اوايل سال 1965، مدل جديد 204 به‌عنوان جايگزين مستقيم 203 معرفي شد.

204 که طراحي بسيار مدرن‌تري نسبت به 203 داشت، در انواع مختلف سدان، استيشن، کوپه و کابريولت ساخته مي‌شد. 204 همچنين برخلاف 203، خودرويي محرک جلو بود و اولين سري 2 ديفرانسيل جلوي پژو محسوب مي‌شد. اين خودرو در ابتدا با يک پيشرانه 1130 سي‌سي به بازار عرضه شد که 53 اسب بخار قدرت داشت اما بعداً موتورهاي ديزلي هم براي آن ارائه شد. از 204 تا سال 1976 بيش از 1.6 ميليون دستگاه توليد شد و تعداد محدودي از آن به‌صورت وارداتي در کشورمان هم عرضه شد.

پژو 205
سال‌هاي توليد: 1983 تا 1998

مثل 203، هنگامي‌که توليد 204 هم در سال 1965 خاتمه يافت، جايگزين مستقيمي نداشت و مدل 304 و بعداً 305 به‌طور غيرمستقيم جايگزين آن شدند. سپس در سال 1983 مدل 205 معرفي شد که هرچند از لحاظ اندازه و موقعيت در بازار جايگزيني براي 204 محسوب مي‌شد اما اين خودرو يک هاچ‌بک کوچک‌تر بود که در اصل جايگزين مدل 104 شده بود. درهرحال، 205 کلاً مسير سري 2 پژو را تغيير داد و اين سري را به هاچ‌بکي جذاب تبديل کرد. اين خودرو بسيار موفق عمل نمود تا جايي که توسط نشريات به‌عنوان خودروي دهه 90 ميلادي انتخاب شد.

براي 205 همچنين نسخهٔ اسپرت GTI هم ارائه شد و براي اولين بار حال و هواي اسپرت را به هاچ‌بک‌هاي پژو وارد کرد. اين خودرو در مسابقات رالي WRC هم حضور بسيار پررنگي داشت و قهرماني‌هاي متعددي کسب کرد. 205 در مدت محدودي توسط ايران‌خودرو در کشورمان هم عرضه شد اما به دليل حضور پرايد به‌عنوان رقيبي تازه‌نفس در بازار ايران، مورد استقبال خريداران قرار نگرفت. 205 در نسخه‌هاي هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در و همين‌طور کابريولت تا سال 1998 توليد شد.

پژو 206
سال‌هاي توليد: 1998 تا 2012

به آشناترين نسل سري 2 پژو در ايران رسيديم. طراحي جانشيني براي مدل فوق‌العادهٔ 205 مأموريت بسيار سختي بود اما 206 که در سال 1998 معرفي شد اين مأموريت را به بهترين نحو ممکن انجام داده و موفقيت‌هاي 205 را ادامه داد. اين خودرو که در نسخه‌هاي هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، کابريولت، استيشن و بعدها سدان توليد شد، موفقيتي فراتر از تصور در سراسر جهان کسب کرد. 206 آن‌قدر موفق عمل کرد که حتي پس از معرفي مدل جديد 207 به‌عنوان جانشين، پژو همچنان به توليد آن ادامه داد.

در سال 2008 نيز شعبهٔ برزيلي پژو اقدام به فيس‌ليفت 206 کرده و نماي جلويي آن‌را کاملاً مشابه 207 نمود تا آن‌را با نام 207 در برزيل عرضه کند. به دليل محبوبيت 206 در اروپا که همچنان ادامه داشت، پژو هم اين نسخه فيس‌ليفت را با نام 206 پلاس بين سال‌هاي 2009 تا 2012 در فرانسه توليد و در اروپا عرضه کرد. از سوي ديگر، ايران‌خودرو هم در سال 1389 همين 206 پلاس را با نام 207 در کشورمان عرضه کرد. 206 با فروش 8.36 ميليون دستگاه تا زمان خاتمه توليد در سال 2012، به پرفروش‌ترين محصول تاريخ پژو تبديل شد.

پژو 207
سال‌هاي توليد: 2006 تا 2014

در نمايشگاه ژنو 2006 پژو مدل 207 را معرفي کرد تا جانشيني براي 206 فوق‌العاده محبوب و پرفروش باشد. همان‌طور که در بالا گفته شد، اين 207 با نمونه‌اي که ما در ايران مي‌شناسيم کاملاً متفاوت بوده و بهبودهاي بزرگي را تجربه کرده بود. به‌عنوان‌مثال، فاصله محوري اين خودرو نزديک به 10 سانتي‌متر نسبت به 206 افزايش پيدا کرده بود تا مشکل کمبود فضاي پاي عقب برطرف شود. 207 هم مثل 206 در نسخه‌هاي هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، کابريولت و استيشن توليد مي‌شد اما نسخه سدان نداشت. البته نسخه سدان همان 206 پلاس در برزيل با نام 207 سدان عرضه مي‌شد.

پژو 208 نسل اول
سال‌هاي توليد: 2012 تا 2019

در نمايشگاه خودروي ژنو سال 2012، پژو 208 با طراحي کاملاً جديد معرفي شد تا موفقيت‌هاي سري 2 را ادامه دهد. البته اين خودرو برخلاف قبل فقط در نسخه‌هاي هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در توليد مي‌شد زيرا نسخه کابريولت به دليل فروش پايين حذف شد و کراس‌اوور جديد 2008 هم جايگزين نسخه استيشن شد. در دوران پس از برجام، ايران‌خودرو که برنامه‌هاي گسترده‌اي را با پژو اجرا مي‌کرد، قصد توليد 208 را در کشورمان داشت اما پس از خروج آمريکا از اين توافق، همه برنامه‌ها به هم ريخت و اين هاچ‌بک جديد نتوانست به ايران برسد.

پژو 208 نسل دوم
سال‌هاي توليد: 2019 تاکنون

نسل دوم 208 در نمايشگاه خودروي ژنو سال 2019 معرفي شد. طبق شيوه نام‌گذاري پژو، اين خودرو قاعدتاً بايد 209 نام مي‌گرفت اما اين شرکت چند سالي است که استراتژي نام‌گذاري خود را تغيير داده و ديگر در نسل جديد محصولات خود عدد يکان را افزايش نمي‌دهد؛ بنابراين همه محصولات جديد با همان يکان 8 (مثل 208، 308 و 508) در قالب نسل جديد معرفي مي‌شوند.

در نسل دوم 208، نسخه هاچ‌بک سه‌در هم حذف شده و اين خودرو فقط به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در توليد مي‌شود تا کمترين تنوع را در کل تاريخ سري 2 داشته باشد. دليل اين کار، کاهش محبوبيت هاچ‌بک‌هاي سه‌در در اروپا بوده است. البته در اين نسخه پژو براي اولين بار نسخه تمام الکتريکي 208 را با نام e-208 ارائه کرده است. نسل دوم پژو 208 موفق به کسب جايزه خودروي سال 2020 اروپا شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره