ديجياتو/ آغاز انقلاب برقي در صنعت خودرو باعث ظهور برندهاي جديد و شکل‌گيري استارتاپ‌هاي زيادي در کشورهاي مختلف دنيا شده است. اين امر در چين شدت بيشتري دارد و شمار شرکت‌هايي که در حال عرضه خودروهاي الکتريکي هستند، به حدود ۳۰۰ برند مي‌رسد. اما از ديد وزير صنعت و فناوري اطلاعات چين، اين تعداد بيش از حد بوده و بايد آنها را ساماندهي کرد.

شيائو ياکينگ در اين رابطه به رسانه‌ها گفته:

«اکثر اين شرکت‌ها کوچک و پخش‌شده هستند. بايد از بازار به بهترين شکل بهره‌برداري شود و ما تشويق مي‌کنيم شرکت‌هاي فعال در بخش خودروهاي برقي در راستاي ادغام و ساختارسازي مجدد گام بردارند تا تمرکز بر بازار افزايش پيدا کند.»

آنطور که نشريه اتو نيوز گزارش کرده، دولت چين در حال انجام اقداماتي براي کنترل بيشتر ظرفيت مازاد و توزيع منابع به هاب‌هاي توليد اصلي است. علاوه‌بر اين، دولت اين کشور احتمالا يک ميزان حداقلي را براي تيراژ توليد خودروهاي برقي تعيين خواهد کرد و هر شرکتي که نتواند به اين ميزان توليد برسد، از اجراي پروژه‌هاي بعدي محروم خواهد شد.

دولت چين در حد فاصل سال‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ حدود ۳۳ ميليارد يوان (معادل ۵.۱ ميليارد دلار) به عنوان سوبسيد براي تشويق مشتريان به خريد خودروهاي سبز پرداخت کرده‌ است. به غير از اين، از سوي استانداري‌ها هم براي توليدکنندگان خودروهاي الکتريکي نيز مشوق‌ها و معافيت‌هاي مالياتي چشمگيري جهت ساخت کارخانه‌ها و تاسيسات لازم اعطا شده است. اين مشوق‌ها باعث شده استان جيانگسو، واقع در شمال شانگهاي، تقريبا ۳۰ برند الکتريکي داشته باشد که البته اکثر آنها الان ورشکسته هستند!

در کنار توصيه به ادغام‌ برندهاي سازنده خودروهاي برقي، وزارت صنعت و فناوري اطلاعات چين اعلام کرده با مشکل کمبود تراشه نيز که به يک معضل جهاني تبديل شده، مقابله مي‌کند. در اين راستا، اين وزارت اخيرا سه شرکت توزيع‌کننده تراشه را به خاطر افزايش قيمت جريمه کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar