برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ماشین شناس /شروعی دوباره، بررسی آکورا TLX 2015

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ هيچ‌گاه لاک‌پشت دريايي بودن کار آساني نبوده است. اين لاک‌پشت‌ها مجبور هستند که از بدو تولد مبارزهٔ سختي را براي زنده ماندن شروع کنند. پس از تولد، لاک‌پشت‌هاي دريايي بايد فاصله‌اي را تا ساحل دريا طي کنند. فاصله‌اي که پر از شکارچياني است که منتظر يک وعده‌ غذاي خوشمزه هستند. گفته مي‌شود که از هر 1000 بچه لاک‌پشت فقط يکي به سنين بزرگ‌سالي مي‌رسد. همهٔ گفته‌هاي بالا مي‌تواند دربارهٔ آکورا TLX 2015 نيز صادق باشد! هرچند ما مطمئن هستيم که بيش از 0.1 درصد TLX ها مي‌توانند در سال‌هاي اوليهٔ زندگي خود زنده بمانند! راه پيش روي اين سدان کامپکت اصلاً آسان نيست. به‌عنوان جايگزين دو مدل TL و TSX، آکورا TLX بايد وظيفهٔ ترساندن رقبا در اين سگمنت پرطرفدار را بر عهده بگيرد. درست همانند يک آکورا TLX با توجه به نشانه‌هاي آشنايي مثل جلوپنجرهٔ بحث‌برانگيز، فوراً به‌عنوان يک آکورا قابل‌شناسايي است. البته همانند تمامي آکوراها، ويژگي‌هاي TLX مثل چراغ‌هاي LED جواهرنشان در جلو نيز قابل‌تشخيص هستند. خريداران حرفه‌اي، مدل TL را براي اين کلاس بزرگ مي‌دانستند درحالي‌که مدل TSX نيز به‌اندازهٔ کافي اسپرت نبود، به همين خاطر آکورا مدل TLX را براي پر کردن اين شکاف ساخته است.TLX حدود 10 سانتي‌متر کوتاه‌تر از TL 2014 است ولي تقريباً فاصلهٔ محورهاي يکساني با TL دارد و فضاي داخلي مشابهي را نيز پيشنهاد مي‌دهد. مسافران بالغ به لطف وجود فضاي کافي پاها، مشکلي را در هنگام نشستن در صندلي‌هاي عقب نخواهند داشت. احساسي شبيه يک آکورا تمامي امکانات رفاهي معمول شامل گرم‌کن و سردکن صندلي‌هاي جلو، آخرين نسخهٔ Acuralink، فنّاوري Siri و سيستم صوتي قابل سفارش 455 واتي EIS با 10 بلندگو در اين خودرو وجود دارند. صندلي‌هاي جلو راحتي قابل‌توجهي دارند و متريال استفاده‌شده در داخل خودرو هماني است که انتظار داريم. البته بايد گفت متريال استفاده‌شده به باشکوهي برخي از رقباي TLX نمي‌رسد. بايد گفت که دو نمايشگر سرگرمي موجود در TLX بسيار عالي هستند. حتي اگر نماي داخلي و خارجي TLX دقيقاً همان چيزي نباشد که رقبا را به زمين بزند اما زيرپوست اين خودرو دنياي ديگري وجود دارد. دو موتور و دو گيربکس کاملاً جديد و نوآورانه وجود دارند که به‌خوبي با يکديگر هماهنگ شده‌اند. مدل پايهٔ TLX با موتور 4 سيلندر 2.4 ليتري به بازار مي‌آيد. اين موتور 206 اسب بخار قدرت و 182 lb-ft تورک دارد. برخلاف اين ارقام مشابه، اين موتور هيچ شباهتي با موتور مدل TSX ندارد و کاملاً جديد است. 8 سرعته يا 9 سرعته؟! گيربکس جديد 8 سرعتهٔ آکورا با فنّاوري کلاچ دوگانه (DCT) که به‌صورت انحصاري با موتور 4 سيلندر عرضه‌شده است از طريق يک مبدل گشتاور نيروي خود را به چرخ‌هاي جلو مي‌فرستد. مبدل گشتاور براي گيربکس‌هاي با کلاچ دوگانه کمي غيرمعمول است. آکورا اين مبدل را به اين خاطر نصب‌کرده است تا رفتارهاي تشنجي و عصبي گونهٔ يافت شده در سيستم‌هاي DCT را از بين ببرد. متأسفانه ما شانس آزمايش خودرو در توقف‌ها و حرکت‌هاي مکرر را نداشتيم و بنابراين قضاوت دربارهٔ اين سيستم کمي سخت است. بايد به اين نکته هم اشاره کرد که نسبت دنده‌ها در گيربکس جديد کوتاه‌تر از نسبت دنده‌هاي گيربکس 5 سرعتهٔ اتوماتيک قديمي است. اگر شما خواهان قدرت بيشتري هستيد موتور جديد 6 سيلندر 3.5 ليتري با تزريق مستقيم سوخت وجود دارد که 290 اسب بخار و 267 lb-ft تورک را توليد مي‌کند. گيربکس 8 سرعته با کلاچ دوگانه براي اين موتور در دسترس نيست اما به جاي آن، اين مدل از گيربکس جديد 9 سرعتهٔ اتوماتيک سود مي‌برد. برخلاف گونهٔ 4 سيلندر، نسخهٔ 6 سيلندر با سيستم سوپرهندلينگ 4 چرخ متحرک در دسترس است که متکي بر ديفرانسيل عقب کوچک‌تر بوده و فضاي صندوق‌عقب را محدود نمي‌کند. کيفيت سواري به‌مانند يک آکورا موتور 6 سيلندر و گيربکس 9 سرعته با اين خودرو متناسب هستند اما احساس خاص بودن را ايجاد نمي‌کنند. مکث پدال گاز در مدل‌هاي AWD محسوس است، مخصوصاً اگر حالتي غير از حالت اسپرت پلاس انتخاب‌شده باشد. آکورا 4 حالت رانندگي را در قالب سيستم ديناميکي يکپارچه» پيشنهاد مي‌کند و از بين 4 حالت اقتصادي، نرمال، اسپرت و اسپرت پلاس مي‌توان حالت دلخواه را انتخاب نمود. اين نکته کمي شگفت‌انگيز است اما قدرتمندترين مدل کم حاشيه‌ترين نيز هست. مدل 6 سيلندر به نظر مي‌رسد که خيلي لذتي را به رانندگي اضافه نمي‌کند و بيشتر مناسب رانندگي در لاين هاي سمت راست اتوبان‌ها است اما TLX با موتور 4 سيلندر و مجهز به DCT بيشتر به درد لاين هاي چپ اتوبان‌ها مي‌خورد. مدل‌هاي 6 سيلندر TLX داراي يک انتخاب‌کنندهٔ دندهٔ الکترونيکي هستند که از دکمه‌ها براي مديريت گيربکس به‌جاي اهرم‌هاي دندهٔ معمولي استفاده مي‌کند. آکورا مي‌گويد که اين کار براي ايجاد فضاي بيشتر است اما بايد گفت که عادت کردن به آن زمان مي‌برد. براي مثال ما براي تعويض دنده دائماً دست خود را به سمت اهرم دنده‌اي مي‌برديم که وجود نداشت! درست شبيه حسي که وقتي از خودرويي با دندهٔ دستي وارد خودرويي با گيربکس اتوماتيک مي‌شويد و پدال کلاچي را نمي‌يابيد. راندمان شگفت‌انگيز با داشتن تعداد دنده‌هاي زياد در هر دو گيربکس، مصرف سوخت TLX تحسين‌برانگيز است. انتظار مي‌رود که مدل‌هاي 4 سيلندر داراي مصرف سوخت 24 مايل بر گالن در شهر و 35 مايل بر گالن در بزرگراه باشند درحالي‌که مدل 6 سيلندر و FWD مصرفي برابر 21 مايل بر گالن در شهر و 34 مايل بر گالن در بزرگراه دارد. مدل‌هاي 6 سيلندر و AWD در بزرگراه مصرف بيشتري دارند اما آکورا ادعا مي‌کند که متوسط مصرف سوخت 25 مايل بر گالن اين مدل دقيقاً مشابه برادر FWD خود است. مدل‌هاي مختلف TLX 2015 وزن کمتري را نسبت به TL دارند. بخشي از اين کاهش وزن به استفاده از گيربکس 9 سرعتهٔ اتوماتيک مربوط مي‌شود. اين گيربکس واقعاً سبک‌تر از گيربکس 6 سرعتهٔ قديمي TL است. “P-AWS” و “AHA” همهٔ مدل‌هاي TLX با سيستم فرمان پذيري دقيق چرخ‌ها (P-AWS) به بازار مي‌آيند. اين سيستم به‌منظور مانور پذيري بيشتر خودرو چرخ‌هاي عقب را اندکي فرمان پذير مي‌کند. براي کساني که حتي خواهان هندلينگ بهتر هستند سيستم کمکي هندلينگ سريع و چابک (AHA) وجود دارد. اين سيستم کنترل پايداري TLX را براي تعديل کردن جداگانهٔ ترمزها به کار مي‌گيرد و به خودرو کمک مي‌کند تا پيچ‌ها را بهتر طي کند. ذکر اين نکته نيز جالب است که مدل‌هاي 4 سيلندر احساس سبکي محسوسي دارند و چابک‌تر به نظر مي‌رسند. قيمت‌گذاري TLX نيز از نقاط قوت آن است. مدل پايه از 30,995 دلار شروع مي‌شود که از قيمت BMW 320i کمتر است. مدل فول TLX V6 SH-AWD با پکيج پيشرفته فقط 44,700 دلار قيمت دارد. قضاوت نهايي آکورا مدل TLX را براي مبارزه با حريفان سرسختي چون اينفينيتي Q50، ب‌ام‌و سري 3 و آئودي A4 به بازار فرستاده است. اين کار ممکن است کمي جاه‌طلبانه به نظر برسد اما بستگي به اين دارد که دربارهٔ کدام گونه از TLX بحث کنيم. اگرچه مدل‌هاي بالاتر TLX نيز قدرت زيادي براي رويارويي با رقبا دارند اما مدل 4 سيلندر TLX، سداني با سيستم DCT کمي شلوغ، جادار، مرغوب و قيمتي عالي است. حتي اگر آکورا موفقيتي را درفروش کسب نکند اما خودرويي را ساخته است که مي‌تواند خريداران وفادار اين برند را خوشحال کند.