دلیل عدم موفقیت صنعت خودرو چیست؟
مهر/ معاون وزیر صمت گفت: دلیل بعضی عدم موفقیتها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.
منوچهر منطقی در اختتامیه مدرسه سیاست گذاری علم و فناوری که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، روند توسعه موتور توربو فن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتورها در دهه هفتاد عنوان کرد و گفت: در ادامه با توانایی تولید موتورهای با توان ۵۰۰ وات در دهه هشتاد همراه شد و پس از آن در دهه نود با برنامه ریزی برای طراحی و تولید موتورهای با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد.
وی گفت: دلیل بعضی عدم موفقیتها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر همین موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: در سیاست گذاری فناوری اغلب بالاسریها نسبت به بنگاهها عقبتر هستند؛ برای مثال توفیقات دهه هشتاد در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاستهای توسعهای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاستهای درون بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است.
منطقی تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس جنگ را به صورت آزمون و خطا بیان کرد و گفت: مسیر طی شده از لحاظ منطق اجرا درست است و مشکلات و نقدها ناظر به روند اجرایی این مسیر است که به عنوان مثال میتوانست در زمان بسیار کوتاهتری طی شود.
وی همچنین به برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوریهای کلیدی در حوزه حمل و نقل اشاره و در دسترسترین آن را خودروهای متصل بیان کرد.
منطقی از برگزاری نمایشگاهها دستاوردهای صنعت خودرو در آینده خبر داد و گفت: راهبردهای توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از منقح شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا بتوان از نقدها و نظرات برای اصلاح و ارتقای آن استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه انتقاد باید جلوبرنده باشد نه متوقف کننده، تاکید کرد که وزارت صمت آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سمت کرسیهای دانشگاهی است.