برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

نقد و بررسی طراحی چانگان CS35 پلاس؛ جعبه دوست داشتنی چینی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی چانگان CS35 پلاس؛ جعبه دوست داشتنی چینی

آخرین خودرو/ سی اس ۳۵ پلاس اولین وارداتی بازار بود که پس از ممنوعیت چند ساله به خیابان ها آمد. در این مطلب طراحی چانگان CS35 پلاس را بررسی می کنیم.

داستان ورود برند چانگان به بازار ایران به اوایل دهه ۹۰، یعنی سال های ۱۳۹۳,۹۴ بر می گردد. جایی که گروه خودروسازی سایپا با وارد کردن مدل های مانند چانگان ایدو «Eado» و چانگان CS35 و نیز پس از آن با مونتاژ مدل CS35 در کارخانه سایپا کاشان، زمینه ورود و عرضه محصولات این برند به بازار ایران را فراهم کرد. با وجود این اما، کراس اوور جمع و جور ساب کامپکت CS35 به واسطه طراحی قابل قبول، کیفیت مناسب، استهلاک پایین و قیمت نسبتا رقابتی در آن زمان، توانست موفقیت های نسبی را در بازار آن روزهای کشورمان به دست بیاورد.

هر چند که این موفقیت عمر درازی نداشت و با شروع مجدد تحریم های اقتصادی در سال ۹۸، کمپانی چانگان نیز به همکاری خود با گروه سایپا پایان داد و شاهد خداحافظی این کراس اوور بی حاشیه با خیابان های ایران بودیم.

با این حال و پس از گذشت نزدیک به چهار سال از پایان همکاری این دو خودروساز، بار دیگر و با سرگیری مجدد واردات خودرو به کشور، گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت که دوباره به سراغ برند چینی چانگان برود و این بار جدیدترین نسل از کراس اوور CS35 را با نام CS35 Plus و با دو تیپ به بازار ایران عرضه کند که در ادامه سلسله مطالب نقد طراحی خودرو، به سراغ جدیدترین محصول چانگان رفتیم تا ببینیم که این کراس اوور کامپکت از نظر ظاهری چه ویژگی هایی را ارائه می دهد.

طراحی چانگان CS35 پلاس در بدنه : ساده، شیک و پویا
چانگان CS35 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش در آمد و در سال ۲۰۱۸ نیز نسل دوم آن و با نام CS35 Plus پا به عرضه رقابت گذاشت و نسخه ای که در بازار ایران به عنوان یکی از اولین محصولات سری جدید واردات، عرضه شده, نسخه فیس لیفت شده نسل دوم آن است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد.

نسل دوم چانگان CS35 از طراحی انقلابی برخوردار شد، با این حال و با وجود داشتن پیکره ای مدرن و زبان طراحی جدید، اما شباهت غیر قابل انکار آن به محصولات فولکس واگن، بخصوص در نمای جلو، باعث شده بود تا همچنان در محصولات چانگان شاهد یک زبان طراحی مشخص و مستقلی را شاهد نباشیم که البته نمی توان به این مورد ایرادی هم وارد کرد، چرا که چانگان در ابتدای راه پیشرفت در زمینه طراحی قرار داشت و با تأسیس استودیوهای طراحی بین المللی از جمله  استودیو طراحی چانگان در تورین ایتالیا، که به نوعی به مرکز طراحی این برند در اروپا تبدیل شده است و نیز به خدمت گرفتن طراحان با تجربه بین المللی مانند برتراند بک «Bertrand bach» توانست وارد سطح جدیدی از طراحی خودرو شده و نیز زبان طراحی جدید و مشخصی را برای برند خود معرفی کند.

نسخه فیس لیفت چانگان CS35 پلاس نیز یکی از همین مدل هاست که حاصل برنامه ریزی و اهمیت این برند به مفهوم طراحی خودرو و نمایانگر پیشرفت در این زمینه است که بر اساس مفهوم و زبان طراحی جدید این برند تحت عنوان «Vitality Motion» و یا «حرکت حیاتی» شکل گرفته است که بیانگر رویکردی در طراحی می باشد که خلاقیت و آزادی خلاقانه طراحان را در محصول نمایان می سازد. ضمن اینکه همانند سایر محصولات امروزه خودروسازی چین, در طراحی بدنه چانگان CS35 پلاس نیز از برخی عناصر فرهنگ این کشور نیز الهام گیری شده است.

در اولین برخورد با چانگان CS35 پلاس، این نکات کاملا جلب توجه می کند؛ پیکره ای جعبه ای شکل، خطوط ایستا و جزئیاتی مدرن و دقیق که ترکیب این موارد در کنار هم، چهره ای شیک و پویا را به این کراس اوور کامپکت بخشیده است.

با نمای جلو شروع کنیم , جایی که چراغ های باریک در کنار گرافیک جذاب آن, همانند آنچه که امروزه به عنوان بخشی از ترند طراحی خودرو شناخته می شود و چانگان آن را الهام گرفته از هواپیما می نامد، تا مرکز قسمت بالایی گریل یا جلو پنجره امتداد یافته است و به نوعی چشم ها را به سمت لوگوی چانگان سوق می دهد و تماشای آن را چه در نور روز و چه در تاریکی شب جذاب می کند. ضمن اینکه طراحی جلو پنجره بزرگ به همراه بافت های مشکی رنگ آن، حالتی ایستا و قدرتمند را به نمای جلو چانگان بخشیده است.

در کنار این موارد، قرار گیری چراغ های اصلی در گوشه های کناری سپر و نیز استفاده از یک نوار قرمز سراسری با الگوی Y شکل، نه تنها در پختگی کامل و به دور از اغراق، بر خلاف آنچه که در برخی از استایل های چینی شاهدش هستیم شکل گرفته است، بلکه نمایی مدرن و اسپرت را به چهره نافذ و دماغه خودرو بخشیده است و آن حس بصری سنگینی که ممکن است برای پوزه یک کراس اوور کامپکت بیش از حد باشد را به درستی کنترل کند.

با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم که استفاده از یک کاراکتر لاین یا خط شخصیتی سراسری که از نوک کاپوت تا چراغ های عقب به صورت مستقیم امتداد یافته است و نیز گلگیرهای عضلانی آن، بر حس نافذ بودن شخصیت ظاهری خودرو و البته پویایی آن که در نمای جلو نیز با آن روبه رو بودیم افزوده است.

علاوه بر این، همانند نمای جلو و بر روی رکاب جانبی درب ها، یک نوار قرمز رنگ قرار گرفته است که به نوعی قطعات مشکی یا به اصطلاح بچه گلگیرهای قرار گرفته روی قوس چرخ ها را به یک دیگر متصل کرده است. ضمن اینکه طراحی و حجم استفاده شده از این قطعات مشکی بر پختگی نمای جانبی افزوده است.

همچنین فرم چند ضلعی لچکی کوچک روی ستون C و نیز پیوند آن با شیشه عقب از طریق یک قطعه مشکی که لوگوی چانگان نیز برروی آن خود نمایی می کند، از سادگی این نما کاسته است. رینگ های ۱۸ اینچی با طراحی متناسب خود نیز تکمیل کننده این نما می باشند.

حال اما به نمای عقب می رسیم و باید اذعان کرد که طراحان در نمای عقب CS35 پلاس نیز در ارائه یک هارمونی مناسب با سایر نماها، بسیار دقیق و هوشمندانه عمل کرده اند. طراحی سراسری و یک تکه چراغ ها علاوه بر ایجاد هارمونی و نوعی قرینگی با فرم چراغ های جلو، از گرافیکی Y شکل برخوردار شده است که تداعی کننده المان ظاهری قرمز رنگ سپر جلو و رکاب جانبی است، و این دقت طراحان را به جهت ایجاد چهره ای مدرن و به دور از اغراق و البته هماهنگ در طراحی جزئیات در نقاط مختلف بدنه CS35 پلاس به نمایش می گذارد.

طراحی لایه ای درب صندوق و خطوط قرار گرفته روی آن، در هماهنگی کامل با خطوط استفاده شده در نمای جانبی و هم راستا با آن ها می باشد. طراحی سپر و نیز دیفیوزرها در کنار فرم دایره ای شکل سر اگزوز ها، به دور از پیچیدگی بوده و بر سادگی، اما مدرن بودن این نما اضافه کرده است.

طراحی کابین؛ مدرن و هارمونیک
با ورود به داخل کابین اما، اولین نکته ای که جدای از مدرن بودن آن جلب توجه می کند، هارمونی مناسب آن با نمای خارجی است، بطوری که ما عناصر تخت و هندسی نمای بیرونی را در عناصر داخل کابین مانند ورودی های هوای سیستم تهویه و یا غربالک فرمان مشاهده می کنیم. هر چند که طراحی کابین چانگان CS35 پلاس، همانطور که اشاره شد دنباله رو ترند طراحی روز است و همین امر در ایجاد این هارمونی تاثیر گذار می باشد.

طراحی کنسول میانی و نیز پنل ابزار دیجیتالی نمایشگر مرکزی و با زاویه ای که به سمت راننده متمایل شده است، با محوریت راننده شکل گرفته است. ضمن اینکه نمایشگر های یکپارچه جلو، در قسمت کلاستر بر خلاف نمایشگر مرکزی، در زیر یک پنل قابی شکل قرار گرفته که حالتی متفاوتی را ایجاد کرده است.

کیفیت متریال داخلی نیز با توجه به سگمنت و نیز اقتصادی بودن خودرو قابل قبول و مناسب است، با این حال استفاده از تریم دو رنگ در داخل کابین، با وجود متفاوت بودن و نیز اسپرت تر کردن فضای داخلی، پخته نبوده و رنگ های استفاده شده، به اصطلاح چرک به نظر می رسند و در طولانی مدت ممکن است کمی مستهلک و بی کیفیت به نظر بیایند. طراحی صندلی ها نیز از هندسه مناسبی برخوردار است و بر ارگونومیک بودن آن و نیز در بر گرفتن بدن سرنشینان تاثیر مثبتی گذاشته است.

چانگان CS35 پلاس از نظر امکاناتی، سطح نسبتا مناسبی از آپشن ها را نیز در اختیار سرنشینان می گذارد که از جمله آن ها می توان به شش کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سقف پانوراما، نمایشگر مرکزی و کلاستر دیجیتال و… اشاره کرد که ویژگی های فضای کابین را تا حدی بهبود داده است.

کلام آخر در مورد طراحی چانگان CS35 پلاس
 بطور کلی طراحی چانگان CS35 پلاس را می توان نمادی از پیشرفت در صنعت خودرو سازی و به ویژه در طراحی خودرو قلمداد کرد، خودرویی که به عنوان یک محصول اکونومی و اقتصادی در مقیاس جهانی، توانسته از ظاهری مدرن، پویا با هارمونی مناسب در تمامی قسمت ها برخوردار شود و به گونه ای ظاهر شده که نه آنچنان با ساختار تخت و به دلیل پیکره جعبه ای شکل خود، ساده و کسل کننده باشد و نه همانند برخی از رقبای هموطن خود، به دلیل شدت استفاده از عناصر مدرن  و امروزی که هماهنگی هم با سایر جزئیات بدنه ندارد، از ظاهری اغراق آمیز برخوردار شده و پس از مدتی از نگاه ها بیفتد. به عبارتی این جعبه دوست داشتنی چانگان، از تمامی فاکتورهای یک خودروی زیبا یعنی عناصر مدرن، شیک، ساده و پویا که در نگاه ها ماندگار می شود, برخوردار می باشد.

ویدیوی تست و بررسی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره