برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس؛ تعریف مینیمالیستی چری از کراس اووری لوکس

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس؛ تعریف مینیمالیستی چری از کراس اووری لوکس

آخرین خودرو/ تیگو ۸ پرو مکس پرچمدار شاسی بلند های فونکیس محسوب می شود و ما در این مطلب طراحی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس را بررسی می کنیم.

سال ۲۰۱۷ بود که کمپانی خودروسازی چری چین، با معرفی کانسپت های Tiggo Coupe Concept و مدل تولیدی Exeed TX  که در واقع نسخه ای لوکس تر از محصولات چری با پیشرانه های الکتریکی و پلاگین هیبرید به شمار می آمد و نیز در پی آن کراس‌اوور تیگو ۸، زبان طراحی جدید این برند را که مبتنی بر سه عنصر و اصل طبیعی و باستانی چینی، یعنی جریان آب، ساختمان‌های باستانی چینی و همچنین، نماد یین و یانگ «Yin and Yang» شکل گرفته بود را وارد مرحله جدیدی از بلوغ در طراحی کرد که پیش از این و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ با کانسپت Chery TX و نیز کراس اوور زیبای تیگو ۷ معرفی شده بود.

اما همانند قبل و بر اساس روندی که طی سالیان اخیر در صنعت خودروسازی چین شاهدش هستیم، از آنجا که میل و اشتیاق چینی‌ها در خودروسازی و بهبود طراحی محصولاتشان تمامی ندارد، چری نیز خیلی سریع و تقریباً پس از گذشت دو سال از معرفی اس‌ یو وی درشت اندام تیگو ۸، تصمیم به معرفی و عرضه نسخه جدیدتر و لوکس‌تر این مدل با نام تیگو ۸ پلاس گرفت و شریک ایرانی این خودروساز چینی یعنی مدیران خودرو نیز همزمان با عرضه جهانی این مدل و در سال ۱۴۰۰ بود که تصمیم گرفت این مدل را با نام فونیکس تیگو ۸ پرو به بازار داخلی عرضه نماید. با این حال طولی نکشید که شاهد عرضه نسخه ای قوی تر از فونیکس تیگو ۸ پرو و با نام تیگو ۸ پرومکس در بازار داخلی بودیم که از نظر ظاهری، تغییرات جزئی و البته نامحسوسی را در مقایسه با نسخه پرو تجربه کرده بود و با وجود گذشت نزدیک به دو سال از عرضه این مدل، اما همچنان تیگو ۸ پرو مکس لقب لوکس ترین، گران ترین و البته قوی نرین محصول مونتاژی چین در بازار خودرویی ایران را یدک می کشد. و همین مورد بهانه ای شد تا در ادامه به بررسی و نقد طراحی این مدل بپردازیم.

طراحی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس در بدنه
چری یا به عبارت بهتر فونیکس تیگو ۸ پرو مکس بر پایه پلت فرم T1X این خودروساز طراحی و توسعه یافته است و با وجود ابعاد نسبتا بزرگ خود، اما همچنان یک کراس اوور سایز متوسط به شمار می آید و از نظر ابعادی در بازار ایران می‌تواند با هیوندای سانتافه که آن هم یک کراس اوور سایز متوسط به شمار می آید، رقابت کند.

استایل و طراحی بدنه تیگو ۸ پرو و پرو مکس را می‌توان یک به‌روزرسانی عظیم در مقایسه با نسل اول این مدل که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد به حساب آورد، به گونه ای که چری از تیگو ۸ پرو مکس  به عنوان نسل دوم این مدل یاد می کند.

در اولین نگاه، جلوپنجره چند ضلعی و بزرگ چری تیگو ۸ پرو که در آن شاهد استفاده از الگوهای الماسی شکل و تحت عنوان «ماتریس کهکشانی» هستیم که حسی از تجمیع و پراکندگی به طرفین را به بیننده منتقل می‌کند، جلب توجه می‌کند. نکته ای که چری ادعا می‌کند که فرم گریل در ترکیب با چراغ‌های باریک و کشیده، پوزه‌ای ببر مانند را ایجاد کرده است و بیانگر مفهوم حرکت از استایلی بیونیکی به سمت ظرافتی تکامل یافته می باشد.

با این حال جلو پنجره تیگو ۸ پرومکس در مقایسه با نسخه پرو، در داخل یک فریم مشکی رنگ و مات قرار گرفته است که همین امر به لحاظ بصری خودرو را عریض تر و البته قدرتمند تر از آنچه که هست نشان می دهد و از آن حس سادگی که در نسخه پرو شاهدش بودیم تا حدی کاسته است.

ورودی‌های هوای دو سمت سپر نیز با خطوطی تیز و محکم ادغام شده است که علاوه بر ایجاد حس اعتماد در بیننده، تداخل جزئیات ظریف و سخت را نیز به وجود آورده است. با این حال، فراموش نکنیم چری تیگو ۸ پرو همانند بسیاری از خودروهای هم کلاس خود از تِرِند یا همان مُد امروزی طراحی پیروی کرده و لذا وجود شباهت‌هایی بین استایل چهره آن با برخی دیگر از خودروها مطرح جهانی چندان عجیب نیست.

در نمای جانبی خودرو، سه خط اصلی شخصیتی، تشکیل‌دهنده کلیت این نما است که به‌طور همزمان جلوه‌ای از پویایی و حرکت را در کنار ثبات و استحکام ایجاد کرده است، ضمن این اینکه در شکل گیری خطوط این نما، سعی بر ارائه حس محافظه کارانه تر در مقایسه با تیگو ۷ پرو شده است. بطوری که با کمی دقت در فرم فریم شیشه های جانبی «DLO» بیش از پیش بر این موضوع پی خواهیم برد.

استفاده از دو نوار کرومی در قسمت بالا و پایین فریم شیشه ها و نیز  ضخامت بیشتر نوار بالایی و امتداد آن بر روی ستون D، سبب شده تا تیگو۸ پرومکس لوکس تر و کشیده تر از آن چیزی که هست به نظر بیاید. ضمن اینکه استفاده گسترده از قطعات کرومی در این نما مانند «Roof Rack» کرومی و یا بر روی رکاب ها، بر تقویت این حس تاثیر مثبت گذاشته است. همچنین برجستگی های گلگیرهای جلو و عقب و نیز حالت ماهیچه ای آن ها، سبب انعکاس و بازی نور چشم نوازی بر روی سطح جانبی شده است.

اما با وجود اینکه سایز رینگ ها و نیز طراحی آن ها لطمه ای به نمای جانبی تیگو ۸ پرو مکس وارد نکرده است، اما می توانست از ظاهری به مراتب مدرن تر و البته پویا تری برخوردار باشد. طراحی قسمت عقب نیز منحنی‌تر یا به عبارت دیگر نرم و روان بوده و به اصطلاح از همگرایی بیشتری در مقایسه با نمای جلو برخوردار است. در کنار این مورد، گرافیک متفاوت عمودی چراغ‌ها جذاب و تاثیرگذار طراحی شده و همین جزئیات کوچک سبب شده تا از دیدگاه طراحی، حالتی ایستا را که در واقع بخشی مهم از DNA اصلی چری تیگو ۸ پرومکس محسوب می‌شود را شاهد باشیم.

هرچند که در نسخه پرومکس علاوه بر تغییر جزئی در گرافیک، به لحاظ فرمی نیز می توانست تغییراتی مانند اضافه شدن یک نوار نورانی در مرکز چراغ ها و در بالای محل پلاک تجربه کند که بر مدرن تر شدن و پویایی بیشتر این نما کمک شایانی می کرد. با این وجود نمی توان منکر هماهنگی و هارمونی جذابی که چراغ‌های باریک و کشیده عقب و نیز شبرنگ‌های افقی سپر با نمای جلو ایجاد کرده است شد. طراحی دیفیوزر نیز ساده اما گیرا می باشد و فرم دوبل سر اگزوزها دایره ای شکل، بر اسپرت تر بودن این نما اضافه کرده است.

طراحی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس در کابین
کابین تیگو ۸ پرو از سبک طراحی ساده و به دور از پیچیدگی بهره‌مند است که در کنار استفاده گسترده از متریال نرم مانند چرم/ طرح چرم، از کیفیت متناسبی نیز برخوردار است. سه صفحه نمایش استفاده شده بر روی داشبورد که شامل دو صفحه نمایش مرکزی و کلاستر دیجیتالی پیوسته و نیز یک صفحه نمایش جهت کنترل سیستم تهویه, بر مدرن‌تر بودن این بخش افزوده است، ضمن اینکه استفاده از نمایشگرهای لمسی چیدمان داخل کابین را ساده‌تر کرده و نمایی مینیمال به وجود آورده است که علاوه بر کاهش شلوغی های بصری این قسمت از هماهنگی و هارمونی مناسبی با ظاهر خودرو نیز برخوردار شده است.

ضمن اینکه کابین تیگو ۸ پرومکس، آپشن های رفاهی و ایمنی زیاد و متفاوتی را ارائه می دهد که همین امر سبب شده تا فضایی کابین برای سرنشینان کسل کننده نشود.

سخن پایانی
اگر بخواهیم به دور از هرگونه تعصب نسبت به چینی بودن چری تیگو ۸ پرو (که امروزه در برخی مقالات خودرویی به شدت متداول شده) آن را توصیف کنیم، در نهایت می‌توان تیگو ۸ پرو مکس را خودرویی دانست که در عین وجود جزئیاتی ظریف در طراحی، از ظاهر و استایلی زیبا، پویا و تنومند و البته تا حدی محافظه‌کارانه بهره مند است.

با این حال و نکته مهمی که در رابطه با چری تیگو ۸ پرو مکس و به طور کلی زبان طراحی جدید چری، حداقل در مقایسه با رقبای هموطن خود مانند چانگان و جیلی وجود دارد این است که امروزه محصولات این خودروساز بر خلاف دوره ابتدایی ارائه و معرفی زیان طراحی جدید خود, از ظاهری نوآورانه، بدیع و یا به عبارتی ساختار شکنانه برخوردار نیست و این امر حسی را القا می‌کند که ما بگوییم طراحان چری از ریسک پذیری کمتری در ارائه یک خودروی چینی متفاوت حتی در مقایسه با طراحی چند سال قبل خود نیز برخوردار هستند. هر چند که همچنان در ارائه جزئیاتی جذاب و متفاوت که به تازگی در معرفی محصولات اکستریم نیز شاهدش بودیم, حرف های زیادی برای گفتن دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir