برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

نقد و بررسی طراحی جک J4؛ خالی از هیچ !

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی جک J4؛ خالی از هیچ !

آخرین خودرو/ J4 اقتصادی ترین محصول کرمان موتور است و یکی از اقتصادی ترین سدان های اتومات بازار است. در این مطلب به نقد و بررسی طراحی جک J4 می پردازیم.

جک J4 را می توان یکی از سدان های نسبتا اقتصادی این روزهای بازار خودروی کشور دانست که نخستین بار در سال ۱۳۹۷، توسط کرمان موتور و برای رقابت با محصولات داخلی آن زمان مانند تندر پلاس، دنا پلاس، دانگ فنگ H30 کراس و… به بازار عرضه شد. محصولی از گروه خودروسازی جک که در سال ۲۰۱۲ و برای پر کردن جای خالی بین دو مدل J3 و J5 که هردو محصول نیز زمانی شانس حضور در بازار ایران را یافتند، در نمایشگاه خودروی گوانگژو معرفی شد. با این حال این سدان اقتصادی در دوره نخست عرضه خود به دلیل طراحی نه چندان جذاب که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت، امکانات کمتر در مقایسه با رقبا و قیمت نه چندان رقابتی نتوانست به موفقیت خاصی دست یابد و همین موضوع دلیلی شد تا کرمان موتور تصمیم به ارائه نسخه ای بروزتر با امکانات بیشتر از جک J4 بگیرد و با تبلیغات بیشتر این سدان اقتصادی و نیز به لطف افزایش قیمت سدان های داخلی و نیز عدم تنوع در این رنج قیمتی، توانسته توجه های بیشتری را به خود جلب کند.

اما برگردیم به موضوع اصلی یعنی طراحی ظاهری و داخلی جک J4 و ببینیم که این سدان اقتصادی و مونتاژی کرمان موتور از چه ویژگی هایی برخوردار است.

طراحی جک J4 در بدنه ؛ ساده و بدون جذابیت بصری
همانطور که در مقدمه اشاره شد، جک J4 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ و بر پایه پلتفرم مشترک با کراس اوور S3 طراحی و توسعه یافته است و به همین دلیل می توان آن را نسخه سدان جک S3 نیز قلمداد کرد. اما در اولین برخورد با جک J4 طراحی ظاهری آن در تمامی نقاط بدنه و با توجه به ابعاد جمع و جوری که دارد، به سرعت یادآور هیوندای اکسنت (ورنا) نسل چهارم و سبک طراحی «Fluidic Sculpture» هیوندای در آن زمان می باشد. با این حال طراحان تلاش کرده اند که جک J4 متفاوت از هیوندای اکسنت به نظر برسد و تا حدی هم موفق بوده اند، اما این تلاش سبب لطمه به تناسبات بدنه بخصوص در یک سوم انتهایی بدنه، یعنی ستون C و بخش صندوق شده است که در ادامه به صورت دقیق تری به آن خواهیم پرداخت.

در نمای جلو جک J4، اولین نکته ای که جلب توجه می کند، مجموعه چراغ ها و جلو پنجره بزرگ و کرومی آن است که هرچند ساده و کمی قدیمی به نظر می رسند، اما در هماهنگی کامل با یک دیگر شکل گرفته اند. در طراحی چراغ ها طبق ادعای جک، از چشمان عقاب الگو گرفته شده است که البته بهتر بود گرافیک و سیستم روشنایی آن نیز از ویژگی های بروزتری بهره مند می شدند تا جذابیت بصری آن نیز افزایش می یافت. طراحی سپر و خطوط مواج آن در ترکیب با ورودی های هوا، هر چند هماهنگ با سایر عناصر این نما شکل گرفته اند، اما کاملا قدیمی و فاقد جذابیت بصری می باشند.

موضوع دیگری که در نمای جلو جک J4 به چشم می خورد، خطوط روی کاپوت است که بدور از اغراق و در هماهنگی با سایر عناصر دماغه و پوزه شکل گرفته است و این نکته ای است که نه تنها در خودروهای اقتصادی، بلکه در محصولات نسبتا رده بالای ایرانی نیز به هیچ وجه رعایت نمی شود و این نشان می دهد که در طراحی یک محصول، الویت باید در هماهنگی اجزا و عناصر باشد و نه اغراق در جزئیات که نه مدرن است و نه در زیباتر شدن محصول تاثیری دارد و این مورد توسط تیم طراحی جک رعایت شده است. هرچند که نمی توان به کلیت نمای جلو و پوزه جک J4 هم لقب «زیبا» داد، اما در هر صورت هماهنگ و متناسب طراحی شده است.

با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی جک J4 می رسیم که در امتداد نمای جلو و در سادگی کامل شکل گرفته است. خط سقف شیبدار، خط شخصیتی کشیده و خطوط و حجم پردازی های سیال روی رکاب درب ها، از ویژگی های نمای جانبی آن است. اما اولین موضوع و نکته منفی که در این نما به چشم می خورد، خط سیالی است که بر روی گلگیر جلو ایجاد شده است که نمی توان هیچ دلیل منطقی و قابل توجیهی برای شکل گیری آن پیدا کرد، چرا که حجم گلگیر جلو آنچنان زیاد نیست که با چنین خطوطی بتوان به لحاظ بصری تاثیری بر حجم آن و فشای خالی بین خط برش کاپوت و گلگیر تا انحنای دور گلگیر گذاشت و نیز این خط آنچنان محسوس نیست که تفاوتی در شباهت نمای جانبی جک J4 و هیوندای اکسنت ایجاد کند! ضمن اینکه این خط در هماهنگی با سایر عناصر بدنه شکل نگرفته است.

مورد بعدی فرم ستون C و امتداد آن بر روی درب صندوق است که با یک شکستگی همراه شده و به لحاظ بصری حسی از جمع شدگی و تقطیع را در این قسمت ایجاد کرده است و تناسباتی به اصطلاح خام و نپخته را به نمایش می گذارد، ضمن اینکه فرم لچکی عقب نیز بر تشدید این حس تاثیرگذار بوده است. همچنین سایز و اندازه رینگ ها نیز همانند سایر محصولات اقتصادی چینی در این کلاس، هماهنگی چندانی با تناسبات بدنه ندارد و از طراحی متفاوت و خاصی که بر اسپرت کردن این نما داشته باشد بهره نمی برد.

در نمای عقب اما می توان گفت که جک J4 به لحاظ فرم پردازی تفاوت های بیشتری را در مقایسه با هیوندای اکسنت به نمایش می گذارد. چراغ های دو تیکه بیضی شکل و نوار کرومی بالای محفظه پلاک که به چراغ ها ختم شده است، تمام ویژگی جک J4 در این نما است. چرا که گرافیک چراغ ها، فرم سپر و چراغ های مه شکن روی آن در سادگی کامل و به دور از هرگونه جذابیت بصری شکل گرفته است، به گونه ای که به نظر می رسد تیم طراحی زمان کافی برای تکمیل جزئیات این نما نداشته اند! همچنین ارتفاع زیاد سپر و چراغ های کوچک، نه تنها در عریض تر شدن خودرو تاثیری نداشته است، بلکه جک J4 را کوچک تر و جمع و جور تر از آن چیزی که هست نشان می دهد.

طراحی کابین؛ جذاب تر از نمای بیرونی
با ورود به داخل کابین جک J4، میزان شباهت ها به فضای کابین و داشبورد هیوندای اکسنت به نهایت خود می رسد، بطوری که می توان ادعا کرد که کوچکترین جزئیات ان نیز از کابین اکسنت به عاریت گرفته شده است. اما طراحی T شکل داشبورد و کنسول میانی را می توان جذاب تر از نمای بیرونی قلمداد کرد. همچنین اضافه شدن امکانات رفاهی مانند نمایشگر مرکزی از سادگی آن نیز کاسته است. با این حال کیفیت مواد و متریال کابین و نیز نبود برخی امکانات همچنان بر اقتصادی بودن جک J4 تاکید دارد.

فضای سرنشینان در کابین نیز با توجه به فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی متری، برای یک سدان ساب کامپکت در کلاس B خوب و مثبت قلمداد می شود، اما ضخامت کم پشتی صندلی های جلو، همانند آنچه که در جک S3 نیز شاهدش بودیم، هر چند در بهبود فضای پا سرنشینان عقب تاثیرگذار بوده است، اما در مسافت های طولانی ممکن است کمی خسته کننده باشد.

سخن پایانی در مورد طراحی جک J4
به طور کلی جک J4 را باید یک سدان اقتصادی از یک برند چینی قلمداد کرد که به نوعی به استفاده از تکنولوژی های دست دوم شناخته می شود، موردی که پیش از این نیز در سایر محصولات این برند و بخصوص در طراحی های ظاهری و کابین آن ها مانند جک S3, S5 و حالا J4 شاهدش هستیم. اما اگر بخواهیم جک J4 را تنها از نقطه نظر طراحی ظاهری و کابین بسنجیم، باید آن را خودرویی بدانیم که در طراحی جزئیات آن هیچ گونه ویژگی جذابی به چشم نمی خورد و خالی از هرگونه عناصر مدرن و مطابق با ترند روز طراحی خودرو می باشد، هر چند این سادگی بیش از حد از چهره آن خودرویی زشت نساخته است، اما می توان گفت کسانی که به سراغ این خودرو می روند و آن را انتخاب می کنند، قطعا طراحی ظاهری آن دلیل اصلی انتخاب آن ها نبوده و نخواهد بود، چرا که جک J4 در مقابل رقبای داخلی خود مانند تارا و یا شاهین و شاید دنا پلاس، ویژگی خاصی را در ظاهر بدنه و داشبورد ارائه نمی دهد.

با این حال ذکر این نکته نیز ضروری است که نسخه فیس لیفت جک J4 که توسط کرمان موتور و با طراحی حسین وفایی انجام شده است، به زودی و با نام ایگل «Eagle» به بازار عرضه خواهد شد که حداقل به لحاظ ظاهری ویژگی های جذاب تر و البته اسپرت تری را در مقایسه با جک J4 به نمایش می گذارد.

ویدیوی تست و بررسی J4

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره