برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی آریزو ۵ اسپرت؛ حرکت روی مرز گذشته و آینده

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی آریزو ۵ اسپرت؛ حرکت روی مرز گذشته و آینده

آخرین خودرو/ نسخه FL از آریزو ۵ جدیدترین نسخه به روز شده از این سدان چینی است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی آریزو ۵ اسپرت را انجام می دهیم.

چری آریزو ۵ یا ام وی ام آریزو ۵، همواره یکی از محصولات استراتژیک برند چینی چری و نماینده آن در بازار ایران، یعنی مدیران خودرو بوده است، چرا که از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۶ و عرضه آن در بازار ایران، به واسطه طراحی مدرن و اسپرت، توان پیشرانه قابل قبول و امکانات مناسب توانست به یکی از سدان ها و البته محصولات محبوب چینی در بازار همواره بی رنگ و لعاب کشور تبدیل شود.

با این حال در طول حضور آریزو ۵ در بازار ایران، نسخه های به روز شده از این مدل نیز عرضه شده است ، که عمده این بروزرسانی ها تغییراتی جزئی در ظاهر و اضافه شدن برخی امکانات رفاهی و ایمنی بوده است، اما با ورود رقبای جدید ایرانی مانند ایکو تارا و البته هموطنان آریزو ۵ یعنی آریزو ۶ و بهمن ریسپکت که هردو از محصولات گروه چری هستند و اشتراکات بسیاری با آریزو ۵ دارند، رقابت برای این مدل تنگ و تنگ تر شده بود تا اینکه نماینده چری در ایران، یعنی مدیران خودرو تصمیم به عرضه جدیدترین نسخه از آریزو ۵، با نام آریزو ۵ اسپرت «FL» به عنوان نسخه فیس لیفت شده از آن که تغییرات گسترده تری را بخصوص در بخش کابین تجربه کرده است را معرفی و به بازار عرضه کند تا روند مناسب فروش این مدل که لقب پرفروش ترین سدان چینی بازار ایران را نیز با خود یدک می کشد، با اختلال رو به رو نشود.

از این رو مطلبی که در ادامه مطالعه می کنید نقدی است بر طراحی ظاهری و فضای داخلی آریزو ۵ اسپرت.

طراحی آریزو ۵ اسپرت در بدنه : همچنان اسپرت و پویا
چری آریزو 5 در نسل اول خود که بیانگر ورود چری به دنیای مدرن طراحی خودرو و نیز معرفی زبان طراحی جدید چری بود، از طراحی مدرن، اسپرت و پویا برخوردار بود و توانست پیشرفت چینی ها را در این زمینه به درستی به تصویر بکشد، هر چند که همانند سایر محصولات چینی، همچنان استایل آن شباهت های غیر قابل انکاری با زبان طراحی محصولات کره ای و البته هیوندای داشت که البته فاصله زیاد آن با کپی کاری های ناشیانه چینی ها در گذشته و هماهنگی مناسب عناصر با یکدیگر و نمایش تناسباتی اصولی در نماهای مختلف سبب شده بود تا نتوان خرده ای به این شباهت ها نسبت به آریزو ۵ گرفت و از آن گذر کرد.

با این حال تغییر سبک طراحی و به عبارتی زبان طراحی محصولات چری باعث شد تا آریزو 5 نیز از این تغییرات در امان نباشد و برای هماهنگی بیشتر با این زبان طراحی که چری از آن به عنوان ظرافتی تکامل یافته یاد می کند، بروزرسانی های ظاهری را در نمای جلو و عقب دریافت کند.

اگر طراحی نمای جلو نسل اول آریزو ۵ و نیز آریزو ۵ IE که مدت کوتاهی در بازار عرضه شد را در گوشه ذهن خود تداعی کنید، در اولین برخورد با آریزو ۵ اسپرت، متوجه تغییرات عمده آن در نمای جلو خواهید شد. هرچند که همانند آریزو ۵ نیو که از جلو پنجره کهکشانی به جهت هماهنگی با سایر محصولات چری برخوردار شده بود، تغییرات صورت گرفته در آریزو ۵ اسپرت نیز به جهت هماهنگی با سبک جدید طراحی چری که اولین بار در شاسی بلند فول سایز تیگو۹ معرفی شد و به نمایش در آمد، صورت گرفته است. اما این تغییرات شامل چه مواردی است؟

۱- تغییر کامل فرم جلو پنجره و استفاده از جلو پنجره چندضلعی با خطوط کرومی عمودی که از آن به عنوان جلو پنجره آبشاری که در تیگو ۹ نیز شاهدش بودیم یاد می شود.

۲-تغییر فرم سپر و استفاده از ورودی های هوای بزرگ به همراه تزئینات مشکی پیانویی که در کناره ها دربرگیرنده چراغ روشنایی در روز نیز می باشند.

با وجود اینکه مواردی که بروزرسانی شده متعدد نمی باشد، اما همین موارد، تغییرات محسوسی را در نمای جلو آریزو ۵ ایجاد کرده اند که چهره آن را پویا تر و اسپرت تر از قبل کرده است.

هرچند که مجموعه جلو پنجره و سپر استفاده شده، بی شباهت به جلو پنجره پانامریکانا در نسخه های اسپرت مرسدس، یعنی ا ام گ نیز نمی باشد، اما همچنان با سایر عناصر نمای جلو مانند چراغ های ابرویی و کشیده و نیز خطوط روی کاپوت هماهنگ است.

اما نکته ای که در این قسمت می توان به آن انتقاد کرد، عدم تغییر در گرافیک چراغ های جلو است که هیچ بروزرسانی نه در گرافیک و نه در تکنولوژی نوردهی آن صورت نگرفته است که بهتر بود با تغییراتی جزئی در این موارد چهره ای به مراتب خشن تر و مدرن تر به آریزو ۵ بخشید. ضمن اینکه با گذر چندین سال از طراحی و معرفی آریزو ۵, بهتر بود که تغییرات گسترده تری را شاهد می بودیم که بروزرسانی فرمی چراغ ها هم از جمله آن ها بود, اما حالا نه تنها از نظر فرمی, بلکه به لحاظ گرافیکی نیز تغییری را تجربه نکرده است!

با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی آریزو ۵ اسپرت می رسیم که کمترین تغییر یا بهتر است بگوییم که هیچگونه تغییری را نسبت به قبل تجربه نکرده است. در واقع می توان گفت که تنها تغییر ظاهری آریزو ۵ اسپرت در این نما، تغییر طراحی رینگ ها و استفاده از کالیپرهای ترمز قرمز رنگ است که جلب توجه می کند و با ویژگی های اسپرت ظاهری آن هماهنگی بصری مناسبی ایجاد کرده است. هر چند که همین تغییر جزئی را پیش از این و در آریزو ۵ IE نیز شاهدش بودیم.

به طور دقیق تر اما نمای جانبی آریزو ۵ دارای سه خط اصلی می باشد که شامل یک خط کمر یا «Waist Line» که از چراغ های جلو شروع شده و در امتداد فریم دور شیشه ها و با یک شیب ملایم در ستون C تمام می شود و نیز دیگری یک خط شانه یا «Shoulder Line» که از گلگیر جلو شروع شده و با زاویه نسبتا تند و هم راستا با خط کمر تا بالای چراغ های عقب امتداد یافته و در نهایت در نوار کرومی بالای پلاک ادغام می شود و آخری نیز خطوط روی رکاب درب ها یا «Lower Character Line» که تا خطوط روی سپر عقب امتداد یافته است.

انحنای فرمی خط سقف «Roof Line» و Greenhouse نیز سبب شده تا علاوه بر ایجاد چهره ای آیرودینامیک در آریزو ۵، فرم خودرو در این نما نیز کمی جمع و جورتر به نظر بیاید و امتداد خط سقف بر روی ستون C و در ادامه نیز تا درب صندوق سبب شده تا آریزو ۵ در این نما حس حال یک خودروی ناچ بک یا لیفت بک را به کاربر منتقل کند.

با رسیدن به نمای عقب آریزو ۵ اسپرت، تنها تغییر صورت گرفته را می توان در سپر ها جستجو که که این بار استفاده از دیفیوزر های بزرگ تر به همراه سر اگزوهای دوبل کرومی و نیز یک خط عمودی در دو طرف سپر که چراغ های مه شکن را احاطه کرده اند، چهره این نما را برجسته تر کرده است، علاوه بر این خطوط روی لبه درب صندوق که حسی از یک بچه اسپویلر را ایجاد کرده است، بر اسپرت تر شدن این نما افزوده است.

اما همانند نمای جلو، گرافیک چراغ های عقب نیز هیچ گونه تغییری پیدا نکرده اند که در کاهش جذابیت این نما بی تاثیر نبوده است، ضمن اینکه استفاده از سنسور های دنده عقب با رنگ متفاوت که در رنگ های روشن و سفید خود را نمایان می سازد بر ظاهر اسپرت این نما لطمه وارد کرده است.

همچنین برای ایجاد چهره بصری اسپرت تر و نیز هارمونی مناسب تر با نمای جلو در این بخش، بهتر بود تا دو خط عمودی اطراف سپر، همانندسپر جلو، با یک نوار مشکی رنگ که حسی از یک ورودی هوا را ایجاد می کرد، تزئین می شد.

طراحی کابین؛ اسپرت، مدرن و مینیمال
با ورود به داخل کابین آریزو ۵ اسپرت، با فضایی ساده، مدرن و البته تا حدی کاربردی روبه رو می شویم که در کلاس و سگمنت خود، می تواند آپشن های ایمنی و رفاهی و البته فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

اما پیش از پرداختن به ویژگی های ان، لازم است که به این نکته هم اشاره کنیم که بر خلاف نمای بیرونی که در طول این چند که از معرفی آریزو گذشته است و تغییرات به اصطلاح قطره چکانی را تجربه کرده است، طراحی کابین اما بروزرسانی های گسترده ای را، بخصوص در قسمت پوسته داشبورد داشته است و حالا شاهد تکامل در طراحی کابین آریزو اسپرت هستیم که به برادر بزرگتر خود یعنی آریزو ۶ پرو شباهت بیشتری پیدا کرده است و تنها در برخی جزئیات و ویژگی ها مانند طراحی دسته دنده و یا طرح تریم، می توان گفت آریزو ۵ اسپرت طراحی متفاوت تری دارد و در رده پایین تری قرار می گیرد.

از جمله ویژگی های داخلی اریزو‌۵ اسپرت می توان به ورودی های افقی سیستم تهویه اشاره کرد که همانند آنچه که در ترند روز شاهدش هستیم، به لحاظ بصری حالتی یکپارچه و سراسری دارند، ضمن اینکه طراحی پوسته داشبورد به گونه ای است که در قسمت سرنشین، داشبورد چند درجه ای به سمت بیرون زاویه دارد و به لحاظ بصری این حس را منتقل می کند که کنسول و پنل میانی داشبورد حالتی راننده محور پیدا کرده است.

از نکاتی که تغییر آن در آریزو اسپرت نسبت به آریزو IE مثبت بوده است، جایگزینی کلیدهای فیزیکی تنظیمات سیستم تهویه بجای پنل لمسی نسخه قبلی است که کار با آن را تا حدی راحت تر کرده است.

اما جانمایی نمایشگر مرکزی و نیز گرافیک آن کمی قدیمی به نظر می رسد و بهتر بود که نمونه ای بزرگ تر بجای آن استفاده می شد. کیفیت مواد و متریال نیز با توجه به کلاس قیمتی که آریزو ۵ اسپرت در آن قرار دارد مناسب است، اما می توان انتظار داشت که در طولانی مدت مستهلک شده و جذابیت ابتدایی خود را از دست خواهد داد.

کلام آخر در رابطه با طراحی آریزو ۵ اسپرت
به طور کلی آریزو ۵ اسپرت را همچنان می توان سدانی جذاب و عامه پسند در سگمنت خود و البته در بازار محدود ایران قلمداد کرد که از ظاهری متناسب و پویا به همراه ویژگی های قابل قبول فنی و امکاناتی برخوردار است.

اما با گذشت نزدیک به هشت سال از معرفی آن و انجام بروزرسانی های ریز و درشت بر روی ان، به نظر می رسد که وقت ان رسیده تا چهره ای کاملا نو بر روی این محصول استراتژیک کشیده شود تا بجای حرکت روی مرز گذشته و آینده، با ویژگی های زبان طراحی جدید برند چری در تمامی قسمت ها هماهنگ و هم راستا شود و این هماهنگی تنها در برخی جزئیات و عناصر ظاهری خلاصه نشود.

هر چند که می توان گفت با توجه به بازارهای هدفی که چری برای سدان آریزو ۵ در نظر گرفته است، این محصول به لحاظ طراحی ظاهری و داخلی، خودرویی جذاب و مدرن یا قیمتی رقابتی به حساب می آید و با وجود محصولی مانند آریزو ۶, تغییرات عمده ظاهری در آریزو چندان توجیه نداشته باشد. با این حال باید منتظر ماند و دید که چری در آینده چه تصمیمی برای این سدان پرفروش خود خواهد داشت.

ویدیوی تست و بررسی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir