برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پاسخ «علیرضا افخمی» درباره انتقادهای مشایخی به فیلمنامه «همه چیز آنجاست»

منبع
سوره سينما
بروزرسانی
پاسخ «علیرضا افخمی» درباره انتقادهای مشایخی به فیلمنامه «همه چیز آنجاست»
سوره سينما/ عليرضا افخمي درباره انتقادهاي جمشيد مشايخي به فيلمنامه مجموعه «همه چيز آنجاست» پاسخ داد. عليرضا افخمي مشاور فيلمنامه مجموعه «همه چيز آنجاست» در مورد نگارش همزمان فيلمنامه و مشکلات توليد گفت : اين مساله متعارف است که معمولا در انتهاي کار چنين روندي پيش مي آيد و ما گاهي مجبوريم به دليل نزديک شدن به اتمام قرار داد يک بازيگر به هر دليلي برخي سکانس‌ها را رج بزنيم و بر آن اساس بنويسيم ، اما در مجموع کليت داستان از همان ابتدا مشخص بوده و ما مشکلي براي ادامه نداريم. مسئولان با يک طرح کامل ۸۰ صفحه اي توليد کار را تاييد کردند، منتها زماني به دليل برنامه ريزي بازيگران و لوکيشن ها ديالوگ نويسي برخي سکانس ها زودتر انجام مي‌شود . وي ادامه داد : ما در حال حاضر تا قسمت ۳۶ را بطور کامل تصويربرداري کرديم و همزمان هم مراحل پس توليد را انجام مي دهيم و مشکل خاصي وجود ندارد و به نظرم با توجه به اينکه تا حدود قسمت دهم يک بسترسازي و طرح مقدمات ضروري داستان بوده ، داستان از اين به بعد يک شيب صعودي مي گيرد و از حدود قسمت پانزدهم مخاطب تفاوت بيشتري را حس خواهد کرد و با مجموعه همراه خواهد شد. افخمي درباره گلايه جمشيد مشايخي از دير رسيدن فيلمنامه گفت: آقاي مشايخي درست مي فرمايند و حکم استادي من را دارند. در همين راستا نامه اي نيز براي من نوشتند و گله داشتند که بايد ديالوگ‌ها چند روز قبل به دست ما برسد تا روي نقش کار کنيم که اين حرف منطقي و درستي است ، اما اين جريان و روند معيوب سال‌هاست که وجود دارد و هيچگاه چنين اتفاقي نيفتاده است. براي همين سريال من با آقاي زين‌العابدين مدير شبکه سه سيما صحبت کردم و درخواست داشتم که زمان تصويربرداري و پخش عقب بيفتد تا فيلمنامه بصورت کامل آماده شود و بازيگر بتواند راجع به نقش و فضاي کار با کارگردان وارد بحث شده و تحليل درست صورت بگيرد و اين روند درست کار است ، اما تلويزيون هم در اين راستا ملزومات خود را دارد و در فصلي که آنتن خالي است بايد کار را برساند و در نهايت چنين شرايطي پيش مي آيد. اين فيلمنامه نويس درباره نبود برنامه ريزي بلند مدت براي توليد مجموعه ها از سوي مديران تلويزيون گفت: طبيعي است که تلويزيون در سال‌هاي اخير از لحاظ اقتصادي دچار مشکل است و برنامه ريزي بلند مدت بستگي به فراهم کردن شرايط مساعد است که يکي از آنها مسائل اقتصادي محسوب مي‌شود. هر چند که اين مشکل سال‌هاست که وجود دارد ، ولي اخيرا شدت گرفته است. در اين مسير فقط نمي توان مديران تلويزيون را مقصر دانست. افخمي در ادامه افزود: به عنوان مثال براي توليد مجموعه هاي مناسبتي بارها مديران تلويزيون زودتر از موعد هم فراخوان ارائه طرح فيلمنامه را داده اند و در اين مقطع طرح هايي ارائه مي‌شود و مورد تاييد نيست و برخي ها هم طرح خود را آماده نکرده اند، چون طبع و حس نويسنده و هنرمند قابل برنامه ريزي نيست و حتي گاهي بعد از نگارش ۱۰ قسمت از فيلمنامه در يک سکانس گير مي‌کند ، پس جريان حسي ، عاطفي فيلمنامه نويس هم دخيل است و نمي توان همه اشکال را گردن بودجه و مديران انداخت. در هر صورت اميدوارم که روزي شرايط مهيا شود که فيلمنامه ها پيش از آغاز توليد بطور کامل نوشته شود.