پاسخ «علیرضا افخمی» درباره انتقادهای مشایخی به فیلمنامه «همه چیز آنجاست»
سوره سينما
بروزرسانی
سوره سينما/ عليرضا افخمي درباره انتقادهاي جمشيد مشايخي به فيلمنامه مجموعه «همه چيز آنجاست» پاسخ داد.
عليرضا افخمي مشاور فيلمنامه مجموعه «همه چيز آنجاست» در مورد نگارش همزمان فيلمنامه و مشکلات توليد گفت : اين مساله متعارف است که معمولا در انتهاي کار چنين روندي پيش مي آيد و ما گاهي مجبوريم به دليل نزديک شدن به اتمام قرار داد يک بازيگر به هر دليلي برخي سکانسها را رج بزنيم و بر آن اساس بنويسيم ، اما در مجموع کليت داستان از همان ابتدا مشخص بوده و ما مشکلي براي ادامه نداريم. مسئولان با يک طرح کامل ۸۰ صفحه اي توليد کار را تاييد کردند، منتها زماني به دليل برنامه ريزي بازيگران و لوکيشن ها ديالوگ نويسي برخي سکانس ها زودتر انجام ميشود .
وي ادامه داد : ما در حال حاضر تا قسمت ۳۶ را بطور کامل تصويربرداري کرديم و همزمان هم مراحل پس توليد را انجام مي دهيم و مشکل خاصي وجود ندارد و به نظرم با توجه به اينکه تا حدود قسمت دهم يک بسترسازي و طرح مقدمات ضروري داستان بوده ، داستان از اين به بعد يک شيب صعودي مي گيرد و از حدود قسمت پانزدهم مخاطب تفاوت بيشتري را حس خواهد کرد و با مجموعه همراه خواهد شد.
افخمي درباره گلايه جمشيد مشايخي از دير رسيدن فيلمنامه گفت: آقاي مشايخي درست مي فرمايند و حکم استادي من را دارند. در همين راستا نامه اي نيز براي من نوشتند و گله داشتند که بايد ديالوگها چند روز قبل به دست ما برسد تا روي نقش کار کنيم که اين حرف منطقي و درستي است ، اما اين جريان و روند معيوب سالهاست که وجود دارد و هيچگاه چنين اتفاقي نيفتاده است. براي همين سريال من با آقاي زينالعابدين مدير شبکه سه سيما صحبت کردم و درخواست داشتم که زمان تصويربرداري و پخش عقب بيفتد تا فيلمنامه بصورت کامل آماده شود و بازيگر بتواند راجع به نقش و فضاي کار با کارگردان وارد بحث شده و تحليل درست صورت بگيرد و اين روند درست کار است ، اما تلويزيون هم در اين راستا ملزومات خود را دارد و در فصلي که آنتن خالي است بايد کار را برساند و در نهايت چنين شرايطي پيش مي آيد.
اين فيلمنامه نويس درباره نبود برنامه ريزي بلند مدت براي توليد مجموعه ها از سوي مديران تلويزيون گفت: طبيعي است که تلويزيون در سالهاي اخير از لحاظ اقتصادي دچار مشکل است و برنامه ريزي بلند مدت بستگي به فراهم کردن شرايط مساعد است که يکي از آنها مسائل اقتصادي محسوب ميشود. هر چند که اين مشکل سالهاست که وجود دارد ، ولي اخيرا شدت گرفته است. در اين مسير فقط نمي توان مديران تلويزيون را مقصر دانست.
افخمي در ادامه افزود: به عنوان مثال براي توليد مجموعه هاي مناسبتي بارها مديران تلويزيون زودتر از موعد هم فراخوان ارائه طرح فيلمنامه را داده اند و در اين مقطع طرح هايي ارائه ميشود و مورد تاييد نيست و برخي ها هم طرح خود را آماده نکرده اند، چون طبع و حس نويسنده و هنرمند قابل برنامه ريزي نيست و حتي گاهي بعد از نگارش ۱۰ قسمت از فيلمنامه در يک سکانس گير ميکند ، پس جريان حسي ، عاطفي فيلمنامه نويس هم دخيل است و نمي توان همه اشکال را گردن بودجه و مديران انداخت. در هر صورت اميدوارم که روزي شرايط مهيا شود که فيلمنامه ها پيش از آغاز توليد بطور کامل نوشته شود.