برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اصغر فرهادی چگونه به اینجا رسید؟

منبع
برترين ها
بروزرسانی
برترين ها/ 1364 در سن 14 سالگي در انجمن سينماي جوان شهر محل تولدش، خميني شهر اصفهان ثبت نام کرد. اولين حضورش در پشت صحنه يک کار حرفه اي در همان روزها اتفاق افتاد. اصغر فرهادي نوجوان خودش را به گروه فني فيلم سينمايي «تفنگ شکسته» به کارگرداني و نويسندگي مهدي معدنيان رساند و به عنوان دستيار گروه فني مشغول نخستين تجربه هايش در سينما شد. 1370 در رشته تئاتر با گرايش ادبيات نمايشي دانشگاه تهران قبول شد. در طول چهار سال تحصيلش چند نمايشنامه نوشت. عليرضا نادري نمايشنامه نويس و هم دانشکده اي فرهادي درباره فعاليت تئاتري او مي گويد: «بهترين ويژگي نمايش هاي فرهادي نوجويي و نوگرايي اش بود و آنچه در فعاليت تئاتري او برايم بسيار جالب توجه بود، پيگيري اش براي اجرا کردن و به ثمر نشستن يک کار بود.» 1373 اولين نمايش به کارگرداني خودش را روي صحنه برد. نمايش «ماشين نشين ها» با کارگرداني خودش و بازي خودش و همسرش «پريسا بخت آور» که همکلاسي فرهادي بود. يک سال و همزمان با فارغ التحصيلي اش از دوره کارشناسي، نمايش «مار و پله» نوشته ناصح کامگاري را روي صحنه برد. 1375 براي ادامه تحصيل در رشته کارگرداني وارد دانشگاه تربيت مدرس شد. در دو سال کارشناسي ارشدش هنوز مشغول تئاتر بود و سال 76 نمايش «آخرين قهرمانان زمين» را با بازي ستاره اسکندري روي صحنه برد. در اين سال ها او براي راديو هم نويسندگي مي کرد. 1376 پايش به تلويزيون باز شد. 22 قسمت فيلمنامه سريال «روزگار جواني» را به تهيه کنندگي اصغر توسلي کارگرداني شاپور قريب نوشت. سريالي که توجه اهالي دنياي فيلمنامه نويسي و کارگرداني را متوجه يک استعداد تازه و خلاق کرد. آنقدر که از قسمت سيزدهم به بعدي سري اول، شاپور قريب از کارگرداني انصراف داد و اصغر توسلي ادامه سريال را کارگرداني کرد ولي متن ها همچنان آنقدر قوي بودند که تغييري در کيفيت سريال ايجاد نشد. 1377 همزمان با پخش روزگار جواني، سريال «ماه مهربان» را نوشت و اولين تجربه کارگرداني تلويزيوني اش را هم جلوي دوربين برد. مجموعه «چشم به راه» با بازي جمشيد جهانزاده که در يک پلاتو ساده اتاق انتظار زايمان اتفاق مي افتاد، جنسي از کمدي و ساختار داشت که سال ها بعد «محمد رحمانيان» در مجموعه هايي مثل «تو گوش سالمم زمزمه کن» تکرارش کرد. 1377 بعد از «چشم به راه» کارگرداني تلويزيوني را دامه داد. مجموعه «مجتمع مسکوني فرخ و فرج» را براي شبکه دو کارگرداني کرد. سريالي که نوروز 1378 روي آنتن رفت. ژاله صامتي، سعيد آقاخاني، مرحوم اسماعيل داورفر، محمدرضا داودنژاد و هايده حائري که آن روزها بازيگران مطرح سريال هاي تلويزيوني بودند، براي فرهادي جوان بازي کردند. 1378 با الهام از برنامه گزارشي «در شهر» سري اول سريال «داستان يک شهر» را براي شبکه تهران ساخت. علي قربان زاده، آتنه فقيه نصيري، اميرحسين صديق، فرامرز صديقي، رامبد شکرايي و علي سليماني در سري اول «داستان يک شهر» که سوژه هايي تلخ و واقعي داشت بازي کردند. عليرضا بذر افشان در نوشتن سري اول داستان يک شهر با فرهادي همکاري کرد. 1380 سري دوم«داستان يک شهر» را که از سري اول آن قوي تر بود با لحني به مراتب تلخ تر ساخت. شخصيت پردازي قوي کاراکترهايي که با قصه هاي تلخ سريال درگير بودند و عمق روابط و شخصيت ها، قدرت فرهادي را در خلق آدم هايي واقعي و بارور کردني به رخ کشيد. سروش صحت، بهاره رهنما، رضا ايرانمنش و نيما رئيسي چهار شخصيت اصلي سري دوم سريال بودندکه هر کدام خرده داستان هاي خودشان را داشتند. همان سال براي همسرش «پريسا بخت آور» فيلمنامه سريال «يادداشت هاي کودکي» را نوشت. اين سريال آخرين اثري بود که اسم اصغر فرهادي در تيتراژ به عنوان يکي از عوامل روي آنتن رفت. 1380 وارد سينما شد و فعاليت سينمايي اش را با نوشتن فيلمنامه «ارتفاع پست» براي ابراهيم حاتمي کيا رسما شروع کرد. او براي اين فيلمنامه در ششمين دوره جشن خانه سينما نامزد تنديس بهترين فيلمنامه نويس سال شد. 1381 «رقص در غبار»، اولين فيلم سينمايي خودش را به تهيه کنندگي ايرج تقي پور و با بازي فرامرز قريبيان ساخت. فيلمي که جايزه ويژه بهترين فيلم بخش بين الملل از هيأت داوران جشنواره 21 فيلم فجر را به نام اصغر فرهادي ثبت کرد. «رقص در غبار» سال هاي بعد از ساخته شدن، 10 جايزه ديگر از جمله جايزه بهترين بازيگر مرد را براي فرامرز قريبيان از بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم مسکو گرفت. 1382 «شهر زيبا» يک فيلم اجتماعي با درون مايه عاشقانه. باز هم با حضور فرامرز قريبيان و بازي خوب ترانه عليدوستي و بابک انصاري. فيلمي که هم مخاطب عام دوستش داشت و هم نظر منتقدان را جلب کرد. فرهادي براي اين فيلم از جشنواره فيلم هند، جشنواره فيلم ورشو و جشنواره فيلم اسپيلت جايزه گرفت. 1384 فرهادي يک گام بلند برمي دارد تا دنياي فيلمسازي اش را ارتقا دهد. «چهارشنبه سوري» اين گام بلند است. با بازي درخشان هديه تهراني، ترانه عليدوستي، حميد فرخ نژاد و پانته آ بهرام. سومين فيلم فرهادي با همکاري ماني حقيقي نوشته شده. همه چيز براي ديده شدن «چهارشنبه سوري» مهياست. فرهادي سيمرغ بهترين کارگرداني جشنواره 24 فيلم فجر را از آن خود مي کند. هديه تهراني برنده سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول زن جشنواره 24 و هايده صفي باري سيمرغ بهترين تدوين جشنواره فيلم فجر را مي گيرد. همچنين سيمرغ بلورين فيلم محبوب تماشاگران جشنواره 24 هم نصيب «چهارشنبه سوري» مي شود. 1386 اين سال، سال فيلمنامه نويسي فرهادي است. فيلمنتامه «کنعان» را براي ماني حقيقي مي نويسد تا همکاري حقيقي و فرهادي ادامه پيدا کند. فيلم مورد توجه منتقدان قرار مي گيرد. براي همسرش فيلمنامه «دايره زنگي» را مي نويسد. فيلمنامه اي که «دايره زنگي» را به پرفروش ترين فيلم فروردين سال 87 تبديل مي کند. فيلمي که منتقدان و سينماگران حضور فرهادي را در پشت صحنه کار و همراه بخت آور در موفقيت فيلم نوثر مي دانند. طرح اوليه فيلمنامه «شب» و «هر شب تنهايي» را مي نويسد که رسول صدر عاملي هر دو طرح را کارگرداني مي کند. 1387 طرح اوليه فيلمنامه «محاکمه در خيابان» را براي مسعود کيميايي مي نويسد و چهارمين فيلمش «درباره الي» را بعد از سه سال مي سازد. تهيه کننده «درباره الي» خودش است و گلشيفته فراهاني، ترانه عليدوستي، شهاب حسيني، مريلا زارعي، ماني حقيقي، پيمان معادي، رعنا آزادي ور، احمد مهرانفر و صابر ابر جلوي دوربينش مي روند تا يکي از بهترين آثار تاريخ سينماي ايران ساخته شود. فيلم براي نمايش در جشنواره 27 فيلم فجر به دليل ممنوع التصويري گلشيفته فراهاني حاشيه هاي زيادي را مي گذراند و بالاخره به جشنواره مي رسد. فرهادي سيمرغ بهترين کارگرداني را از جشنواره فيلم فجر مي گيرد، برنده جايزه بهترين کارگرداني از جشنواره برلين مي شود و اسم فرهادي به ليست کارگردانان برنده خرس طلا اضافه مي شود. تنديس بهترين کارگرداني در چهاردهمين جشن خانه سينما به فرهادي مي رسد و جايزه بهترين فيلمنامه نويسي سومين دوره جوايز آسيا پاسيفيک استراليا هم نصيب فرهادي مي شود. 1389 بعد از دو سال «جدايي نادر از سيمين» را با تهيه کنندگي و نويسندگي خودش مي سازد. ليلا حاتمي، پيمان معادي، شهاب حسيني، ساره بيات، مريلا زارعي و سارينا فرهادي با بازي هاي درخشانشان ديده مي شوند. سيمرغ بهترين کارگرداني، بهترين فيلمنامه، بهترين صدابرداري، بهترين فيلمبرداري، بهترين فيلم از نگاه تماشاگران، ديپلم افتخار بهترين بازيگر نقش مکمل مرد و بهترين بازيگر نقش مکمل زن نصيب فيلم مي شود. فرهادي با پنجمين فيلمش جايزه اسکار بهترين فيلم خارجي زبان را در هشتاد و چهارمين دوره جايزه اسکار براي اولين بار به نام ايران ثبت مي کند. پيش تر در 15 ژانويه 2012، جايزه «بهترين فيلم غيرانگليسي زبان» هم از شصت و نهمين مراسم گلدن گلوب نصيب فرهادي شده است تا «جدايي ...» اولين فيلم ايراني باشد که اين دو جايزه سطح اول سينماي جهان را دريافت مي کند. 1391 «گذشته را در فرانسه و با بازيگران فرانسوي و ايراني مي سازد و جايزه جهاني کليساها را از کن مي گيرد. همه منتظر نخل طلايي کن براي فرهادي هستند اما جايزه به برنيس بژو مي رسد تا عضو فرانسوي گروه فرهادي بهترين بازيگر شصت و ششمين جشنواره کن شود.