«حجت اله ایوبی» در برنامه «هفت»: دعا می کنم هنگام رفتن لبخند هنرمندان بدرقه راهم شود
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/برنامه سينمايي هفت ميزبان "حجت اله ايوبي" رئيس سازمان سينمايي بود.
"ايوبي" در ابتدا جشن خانه سينما، وحدت اهالي سينما، روز ملي سينما و بازگشايي خانه سينما را تبريک گفت و در پاسخ به سوالي در رابطه با چگونگي پذيرفتن مسئوليت رياست سازمان سينمايي عنوان کرد: از سال 1380 رايزن فرهنگي شدم و به عرصه ي فرهنگ رفتيم و از آن روز تا به امروز خوشحالم که از اين عرصه خارج نشدم و آنقدر سال هاي رايزني فرهنگي، زندگي با اهالي فرهنگ و کارهاي فرهنگي براي من جذاب، جالب و زيبا بود که در عرصه ي مديريت هاي کوچک فرهنگي ماندم.
* حقيقت عظمت سينماي ايران را در نگاه تحسين آميز خارجي ها ديدم
وي ادامه داد: بخشي از اين انتخاب تقدير بود به هر حال ما با سينما و سينماگران به عنوان مصرف کننده ي کالاهاي ناب فرهنگي ايران در کشورهاي مختلف آشنا بودم و بارها بارها فيلم هاي خوب ايراني را در بهترين سالن هاي جهان به نمايش گذاشتيم و به اين سينماي پر افتخار ايران افتخار کرديم حقيقت عظمت سينماي ايران را در نگاه تحسين آميز خارجي ها ديدم و يافتم.
رئيس سازمان سينمايي افزود: روشنفکران فرانسوي، اروپايي، جهان اسلام، تونسي ها،مراکشي ها و هر گروهي که من در سفرهاي کاري و ارائه ي کنفرانس هايي که داشتم مثلا در سخنراني ام در تونس مديران سينمايي و سينماگراني را ديدم که تمام سينماگران ايراني و آخرين فيلمها را مي شناختند و آرزوي شان ايجاد کارگاهي با حضور بزرگان سينمايي در آن جا بود.
*سينماي ايران سينمايي پرافتخار و مدعي در تربيت انسان هاست
"ايوبي" اظهار داشت: من در سال هايي که رئيس موسسه ي فرهنگي اکو بودم و با حوزه ي تمدن ايران بزرگ و ايران فرهنگي سر و کار داشتم عطش و انتظار کشورهاي ديگر را از سينماي ايران ديدم افغاني ها و تاجيکي ها از ما انتظار دارند و فکر مي کنم سينماگران ما و صنعت سينماي ما بايد به داد آنها برسدهمه ي اين موارد و مسئوليت هايي که در انجمن هاي مختلف داشتيم اين باور را در ما ايجاد کرد که سينماي ايران پر افتخار است و جهان به ويژه کشورهاي اطراف به سينماي ما نيازمند است.
وي در خصوص اعتقاد به توانايي سينما در تربيت انسان عنوان کرد: اين اعتقاد همه است که سينما توانايي تربيت کردن آدم ها را دارد سينما در ارتقا فرهنگ عمومي و فرهنگ جامعه مي تواند نقش مهمي را ايفا کند و اتفاقا يکي از سينماهاي مدعي در تربيت انسان ها سينماي ايران است.
*نام "مرحوم سيف الله داد" ميان سينماگران با عزت و احترام ياد مي شود
رئيس سازمان سينمايي در خصوص تحليل خود در خصوص سازمان سينمايي در سال هاي گذشته اظهار داشت: به هر حال آنچه که ما امروز داريم طبيعتا حاصل تلاش مديران قبلي با توجه به فراز و فرودهاي آن دوران بوده است همه ي مديران تاکنون با توجه به شرايط اقتصادي و سياسي آن دوره زحمت کشيده اند و نام "مرحوم سيف الله داد" ميان سينماگران با عزت و احترام ياد مي شود.
* دعا مي کنم در هنگام رفتن لبخند هنرمندان بدرقه ي راهم شود
"ايوبي" ادامه داد: اين دوران مديريت سريع مي گذرد و من جلسه ي توديع را مي بينم که به سرعت به سراغم خواهد آمد و هميشه دعا و آرزو مي کنم به جاي جلسه ي معارفه ي باشکوه جلسه ي توديع بهتري داشته باشم و با لبخند کساني که بالاخره چند سالي مجبور بودند ما را تحمل کنند همراه باشد و لبخند آنان بدرقه ي راهم شود.
وي در پاسخ به سوال مجري در رابطه با اينکه کدام يک از مديريت هاي قبلي را بيشتر مي پسنديد، عنوان کرد: اجازه مي خواهم که درباره ي اين موضوع صحبت نکنم اما خيلي از مديران را مي شناسم و از دوستان صميمي بنده هستند و دوران "آقاي پزشک" را بيشتر درک کردم و به ياد دارم به دليل آنکه در آن دوران چندين برنامه بزرگ فرهنگي در محل ماموريتم داشتيم و وي کمک مي کرد "پزشک" براي سينماي ايران پدر بود.
*اتفاقاتي رابطه ي دولت با فرهنگ را در دوره ي قبلي مخدوش کرد
رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: آقاي شمقدري هم در دوران خود زحمات فراواني کشيدند فکر مي کنم که آقاي شمقدري خيلي مقصر نبودند و در دوره ي قبلي رخ دادن اتفاقاتي از جمله فراز و فرودهاي سياسي رابطه ي دولت با فرهنگ را مخدوش کرد البته من نمي گويم که آقاي شمقدري اين را مي خواستند فضاي کشور به گونه اي بود که رفت و آمد مديران با هنرمندان خوب نبود.
"ايوبي" افزود: در اين چند روز مديريتم خيلي از هنرمندان هنگامي که به ديدن من ميآيند با انداختن نگاهي به در و ديوار مي گويند که ما چند وقتي است به اينجا نيامده ايم و اگر اين هنرمندان نيايند و نباشند در عمل نمي توان خيلي هم کارهاي باشکوه انجام داد و حتما دوران آقاي شمقدري هم قطعا دستاوردهايي داشته است.
*مدير فرهنگي بايد همانند يک باغبان عمل کند
وي در پاسخ به سوال مجري در رابطه با چگونگي رابطه ي مدير سينمايي با هنرمندان بيان کرد: من بر اساس تجربه ي خود و مديريتم در موسسه ي فرهنگي اکو هنگامي که دوستان براي بدرقه ي من آمدند گفتم مدير فرهنگي از نظر من باغباني است که بايد باغ را آبياري و نگهداري کند و سرايداري است که آنجا را آب و جارو مي کند تا اهالي فرهنگ و هنر بيايند در صورت آمدن آنان همه ي اتفاقات خوب رخ مي دهد و اگر رفتار ما به گونه اي باشد که اعتماد آنها جلب نشود اتفاق و کاري صورت نمي گيرد.
*امروز سينماگران از خوب بودن حال سينماي ايران سخن مي گفتند
رئيس سازمان سينمايي اظهار داشت:امشب بنده بسيار خوشحالم و از آنجايي که همه ي سينماگران از خوب بودن حال سينماي ايران سخن مي گفتند حال من هم بسيار خوب است براي آنکه از يک جشن باشکوه مي آيم و در تالار امشب حدود 2 هزار نفر از سينماگران از طيف هاي مختلف از گذشته تا به امروز و هر سه نسل براي روز ملي سينما گرد هم آمدند و همه خوشحال بودند.
"ايوبي" تصريح کرد: اگر همه ي هنر بنده به عنوان مدير سينمايي در اين باشد که هم اميدوار و با ما باشند قطعا اتفاق خوبي خواهد افتاد.
وي در پاسخ به سؤال مجري مبني بر اينکه چگونه با رفع اختلافات ميان اهالي سينما آنها را دور هم جمع خواهد کرد گفت: عرصهي سينما مثل همه حوزهها از سادهترين شکل آن هنري تا بالاترين آن سياسي و اقتصادي داراي اختلاف نظر و سليقه است.
"ايوبي" ادامه داد: در دنياي پيشرفته و مدرن و در کشور خودمان به عنوان يک کشور داراي دموکراسي ديني پيشرفته، طيفهاي متفاوتي وجود دارد و تنها مسئله مهم در اين زمينه زندگي کردن در کنار هم و احترام گذاشتن به عقايد يکديگر است.
رئيس سازمان سينمايي عنوان کرد: من بر صندلي پدري نشستهام، اگر چه سنم پدري کردن را براي همه سينماگران اقتضا نميکند ولي خيلي جوانتر هم هنگاميکه بر روي صندلي مديريتي مينشستم فکر ميکردم من بر روي اين صندلي به عنوان صندلي پدري بايد به همهي فرزندان آن سازمان به چشم پدري و مساوات نگاه کنم.
وي اظهار داشت: وحدت ميان سينماگران به معني نداشتن اختلاف سليقه و نبود نگاههاي مختلف نيست، اين نگاهها بايد به طور طبيعي وجود داشته باشد ولي ما بايد بياموزيم که نگاههاي متفاوت در کنار هم زندگي کنند.
"ايوبي" بيان کرد: يکي از عوامل اختلاف، ترديد و نگراني در هر عرصه، شفاف نبودن مسايل است و همين ندانستنها در مورد اتفاقات رخ داده در سازمان سينمايي و اين ساختمان چند طبقه باعث بروز اختلافات شده است. بايد حمايت شدن از افراد و چرايي آن مشخص شود.
رئيس سازمان سينمايي با تأکيد بر اين جمله که نام پروژه و فيلم فاخر را دوست ندارد، گفت: اگر کشوري فقط به توليد فيلم فاخر بپردازد هرگز اثر فاخري توليد نميکند اگر فقط حافظها شعر بسرايند هيچ حافظي به وجود نميآيد، ميليونها شعر غيرفاخر سروده شده تا به طور طبيعي يکي از آنها با ماندگاري در تاريخ فاخر شده است، در واقع همهي اشعار غيرفاخر به فاخر شدن حافظ کمک کردهاند، در سينما هم اکتفا کردن به ساخت تنها فيلم تجاري يا فيلم فاخر باعث سقوط صنعت سينما خواهد شد.
وي اظهار داشت: ما نبايد به عنوان بودجه فاخر بخش عظيمي از سينماي ايران را محروم کنيم البته در دنيا حق هر حکومتي حمايت است حتي در کشورهايي با صنعت پيشرفته هم وقتي بعد از نابودي تدريجي فيلمهاي انديشهاي دولت ترمز حمايت خود را از فيلمهاي گيشهاي ميکشد و بخشي از بودجهي خود را به فيلمهاي انديشهاي اختصاص ميدهد اما همهي اين اتفاقات بايد قابل فهم، روشن و شفاف صورت گيرد.
"ايوبي" عنوان کرد: در صورت توليد چنين فيلمهايي بايد با روشن شدن ضوابط، عادلانه به همه کمک کنيم در غير اين صورت اين امر به رانت تبديل ميشود و با باز شدن پاي پول رانت، اختلاف و تشدد در جامعهي سينمايي ايجاد ميشود.
رئيس سازمان سينمايي تصريح کرد: در صورت پيدا شدن بودجهاي بايد همهي شرايط را بررسي کنيم البته مشکل کشور ما مشکل بودجه نيست ما بايد ابتدا به سراغ زيرساختها برويم، ورودي امسال سينماي ما 10 ميليون بيشتر نبود و اين آمار در مقايسه با کشورهاي ديگر با همين جمعيت در حداقل ممکن آن 250 ميليون است.
وي ادامه داد: همهي ما ميدانيم که امروز مردم با سينماها قهرند زيرا سالنهاي سينمايي ما در حال تخريب و نالان هستند و صاحبان آنها در صورت وجود راهکاري قانوني براي تبديل آن به ساندويچي دريغ نميکنند.
"ايوبي" افزود: طبق بررسيهاي انجام شده ما با 10 ميليارد تومان تمام سالنهاي موجود را ميتوان ديجيتال کرد و اين خود براي سينما مقداري اکسيژن خواهد بود.
رئيس سازمان سينمايي عنوان کرد: با همين سرمايهگذاري اندک ميتوان برخي از سالنهاي سينما را نجات داد، در ايران با توجه به اکران خوب در خانهها در دسترس بودن سينما و باشکوه بودن سالنهاي سينمايي مهم است و در کشورهاي دنيا اتفاقات بزرگي در سينماهاي کوچکي که در دسترسي مردم هستند رخ ميدهد.