فارس/ سيدضياء هاشمي رئيس جامعه صنفي تهيهکنندگان با اشاره به کاهش فروش و مخاطب سينماها گفت: اگر برنامه فوري و آني نداشته باشيم سينماها رونق خود را از دست خواهند داد.
سيد ضياء هاشمي رئيس جامعه صنفي تهيهکنندگان درباره ترکيب اکران و تاثير آن بر فروش فيلمها در اکران نوروزي گفت: از دو جنبه بايد به کاهش فروش فيلمها در سال جديد توجه کنيم اول اينکه ترکيب اکران را هيچ فرد يا نهادي تعيين نميکند و همين امر شايد موجب يک ناهماهنگي ميان آثار باشد. تهيه کنندگان و سينماداران با بررسي و مفاهمه به قرارداد نمايش فيلم ميرسند البته از اکران فيلم ها مطلع ميشوند اما همه عوامل به توافق صاحب اثر با سينمادار دارد. و نکته مهمتر اين که ظرفيت نمايش فيلم در سينماي ايران به گونه اي نيست که چند فيلم پرفروش در کنار هم قرار گيرند و بتواند موفق عمل کنند بايد دو يا سه فيلم پرفروش در کنار آثار اجتماعي مناسب قرار گيرند تا اکران خوب حاصل شود.
يکي از اعضاي شوراي صنفي نمايش در ادامه توضيح داد: شوراي صنفي نمايش و هيچ دستگاه ديگري نميتوانند در اکران فيلمها دخالتي داشته باشند. برخي معتقدند ترکيب اکران را مانند سالهاي دور به صورت جدول نمايش بايد تعيين کنيم که اين نکته را بايد يادآور شوم که در سالهاي گذشته تعداد سالن هاي تهران بيشتر از امروز بود و تعداد توليدات با جدول تناسب داشت اما امروز اين شرايط امکان پذير نيست.
وي در ادامه به کاهش فروش فيلم در سينماها اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار حدود 20 درصد مخاطب و فروش سينماها نسبت به سال گذشته پايينتر است. متاسفانه مخاطب به خوبي از وضعيت نمايش فيلم ها آگاه نيست. رسانه ملي در ارائه تبليغ به فيلم ها تبعيض و به اصطلاح خودي و ناخودي را سرلوحه قرار داده است از سوي ديگر برنامه هاي جذابي براي نوروز در نظر گرفته نشده است. با اين اوصاف و با حداقل تبليغات باز هم سينما خوب عمل کرده است.
هاشمي در ادامه تاکيد کرد: رسانه ملي رقيب ندارد و همين امر باعث شده که کمتر به جذابيت در برنامه هايش توجه کند رقيب جدي رسانه ملي شبکههاي ماهوارهاي است که از به صورت مداوم کالاهاي صنعتي و تجاري را تبليغ ميکنند اما سينما امکان تبليغ در اين شبکه ها را ندارد و اين ممنوعيت تنها براي سينما در نظر گرفته شده است زيرا برخي از کالاهاي تجاري ، خوراکي و صنعتي براي تبليغ در اين شبکهها با سبک زندگي غيرايراني آماده و از سوي صاحبان صنايع به شبکه هاي خارجي ارائه دادهاند. اگر امکان تبليغ در اين شبکههابراي سينما هم فراهم بود به جرات ميتوانم بگويم فروش فيلمهاي سينمايي 2 برابر نسبت به سال گذشته مي شد زيرا فيلمهاي خوبي در سينماها اکران است. عجيب است که محصولات ايراني بدون هيچ مانعي در شبکه هاي ماهواره اي تبليغ مي شود اما فيلمهاي ايراني امکان تبليغ در اين شبکه ها را ندارند. متاسفانه تبليغات شهري فيلم ها هم مانند رسانه ملي به صورت گزينشي به فيلم ارائه شده و در اين ميان کميسيون فرهنگي مجلس بايد نقش خود را به درستي ايفا کند.
رئيس جامعه صنفي تهيهکنندگان درباره راهکاري براي افزايش مخاطب سينماها گفت: اگر برنامه سريع و آني نداشته باشيم سينماها رونق خود را از دست خواهد داد. اگر مسئولين سينمايي و رسانه ملي فکري عاجل نکنند ممکن است به وضعيت رکود در سينما باز ميگرديم و يا سينماگران براي بازگشت سرمايه به ناچار به سراغ تبليغ در شبکههاي ماهوارهاي روي بياورند.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد