باشگاه خبرنگاران/ به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، فرخ يکدانه سرپرست کارگردانان "مهارت هاي زندگي"، شهاب کسرايي مديرعامل موسسه حور، محراب ناصري و فرشاد رهبر کارگردانان اين مجموعه و سلمي افکاري ناظر طرح در اين نشست حضور داشتند.
مديرعامل موسسه "حور" در اين نشست گفت: مرکز پويانمايي صبا با حمايت از توليدات انيميشن و تسهيل فضا براي توليد يک مجموعه 250 قسمتي، هنرمندان را براي فتح قلل انيميشن حمايت ميکند.
يکدانه در اين نشست در خصوص توليد اين پروژه توضيح داد: ما در پيش توليد علاوه بر مباحث فني و تکنيکي نگاه جدي به بحث هاي علمي داشته ايم و تمام زير شاخه هاي اين امر به تاييد مراجع علمي رسيده است. گروه سني اين برنامه 7 تا 14 سال است.
در ادامه شهره يوسفي کارشناس امور تربيتي اين انيميشن نيز در خصوص مهارتهاي زندگي اظهار کرد: اين موضوع تعريف واحدي دارد اما کودکان در اين سن به مسائلي نياز دارند که اقتضاي سنشان است و در خانواده و جامعه با آنها روبرو مي شوند. بچهها به امکانات، فرصتها و شناختها نياز دارند تا بتوانند از زندگي لذت ببرند از اين رو شعر، قصه و نمايش در بحث و گفتگو در مهارتهاي زندگي براي آنان کاربرد دارد.
وي افزود: پيدا کردن مشکلات زندگي بچهها و مشخص کردن عناوين مجموعه بر اساس آنها بخشي از فعاليت ما در اين عرصه بود و استفاده از ساختار انيميشن به تاثيرگذاري اين موضوعات کمک ميکند و ما اين موضوعات را براي نگارش فيلمنامه در اختيار نويسندگان قرار ميدهيم.
ناصري کارگردان در خصوص توليد اين انيميشنها گفت: ما در ابتداي کار با حجم زيادي از اطلاعات مواجه شديم که به فراخور زمان بيشتر هم شدند. از طرفي مجموعه نيز کاراکترهاي اصلي و فرعي داشت که تعدادشان افزايش پيدا کرد و اکنون بيش از 200 کاراکتر در اين مجموعه وجود دارد.
فرشاد رهبر ديگر کارگردان اين مجموعه در ادامه در سخناني افزود: اکران هايي که ما داخل موسسه داشتيم کمک ميکرد با انتقاد اهالي ديگر پروژهها که منتقدانه به آثار ما نگاه ميکردند به نکات تازهاي برسيم. برخي ترجيح ميدهند از تکنولوژيها و نرم افزارهاي بهتري براي کارشان استفاده کنند و ما به اين نتيجه رسيديم که بد نيست به گرافيک بيشتر توجه کنيم.
عليرضا کاويان راد کارگردان انيميشنهايي چون "آرش" و "يوز" در نقد مجموعه "مهارتهاي زندگي" تصريح کرد:متاسفانه يک اثر با تعداد قسمتهاي اندک چندان ديده نميشود مگر اينکه اثر در حجم قابل توجهي ساخته شود. "مهارتهاي زندگي" هم چنين قابليتي دارد. فکر ميکنيد چرا آثاري چون "تام و جري" و "پلنگ صورتي" اين حد شناخته شده هستند؟ آثار ما گاهي 26 و نهايتا در 52 قسمت توليد مي شوند اما کارهاي طولانيتر هستند که ديده ميشوند و البته دشواريهاي خاص خود را دارند. همين نگهداري يک گروه بسيار دشوار است.
کاويان راد با اشاره به شوخيهاي زيبا در "دانشمندان بزرگ" که توليد همين گروه است، يادآور شد: فکر ميکنم ريتم کار نيز ميتواند تندتر باشد. البته اصولا ما ايرانيها ريتم زندگي مان هم کند است و خداحافظي با مهمانان دم در نيم ساعت طول ميکشد. انيميشني مثل "کمپاني هيولاها" را در نظر بگيريد که چطور از يک داستان پيچيده استفاده کردهاند تا آخر به کودکان القا شود که هيولا ترس ندارد.
يکدانه، کارگردان "آرش" يکدانه در ادامه صحبتهاي خود گفت: در کشور ما کمتر انيميشنهايي با مخاطب کودک ساخته شده است و بايد در نظر داشت يکي از مشخصات براي کار کودک سادگي است. اگر ما بخواهيم بچه به مفهوم توجه داشته باشد بايد حرکات اضافي را حذف کنيم.
در ادامه نشست، کاويان راد با بيان اينکه بهتر است انتظارات علمي از يک پروژه را کمتر کنيم، خاطرنشان کرد: بهتر است سهم آموزش را کم کنيم و فانتزي را افزايش دهيم. اگر بخواهيم بچهها را پاي کار بنشانيم چارهاي جز اين نداريم. 80 مورد را به در و ديوار بزنيم و 20 مورد را مستقيم گويي کنيم.
شهرام حيدريان مدير روابط عمومي حور نيز در سخناني به انيميشن "داستان تاريخ" اشاره کرد که با توليد در سال 76، ميانگين نمره اين درس در مدارس را بالا برده و باعث استقبال دانش آموزان از پروژه شده است.
همچنين کسرايي مدير عامل حور گفت: مرکز پويانمايي صبا به عنوان سرمايهگذار و مديريت کلان اين حوزه، فرصتي در اختيار ما قرار داد تا بتوانيم چنين کاري را در 250 قسمت توليد و اين قله را فتح کنيم و انشاءالله بتوانيم تا هزار قسمت برويم.