برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ماجراهای شهر قصه‌ها در مجموعه عروسکی «یکی بود، یکی نبود» شبکه قرآن

منبع
جام جم
بروزرسانی
ماجراهای شهر قصه‌ها در مجموعه عروسکی «یکی بود، یکی نبود» شبکه قرآن

جام جم/  يکي از رسالت هاي شبکه قرآن در کنار برنامه هاي مذهبي و قرآني، توليد آثار نمايشي است که به واسطه آن بتوان مفاهيم مهم ديني، اخلاقي و تربيتي را به مخاطبان منتقل کرد. از اين رو در سال هاي گذشته سريال ها و فيلم هايي را توليد مي کرد و روي آنتن مي فرستاد. شبکه قرآن پس از سال ها اقدام به توليد مجموعه نمايشي عروسکي با عنوان «يکي بود، يکي نبود» کرده است که اين مجموعه هم اکنون در حال توليد است و پس از ماه صفر روي آنتن خواهد رفت. اين مجموعه قصه دو بچه است که پدربزرگ شان نويسنده کتاب کودک است و به طور ناخواسته بچه ها را وارد فضاي قصه ها مي کند. در اين مجموعه عروسکي رئال بازيگراني هم حضور دارند که در کنار عروسک ها به ايفاي نقش مي پردازند. از جمله: مريم سعادت، حسين رفيعي، رامين ناصرنصير، بهشاد مختاري و... از اين رو جام جم با پرويز اميري، تهيه کننده اين مجموعه گفت وگو کرده که در ادامه مي خوانيد:


در جست وجوي حقيقت
قصه مجموعه درباره يک مادربزرگ است که دو نوه دارد و پدربزرگ بچه ها که نويسنده کتاب کودک بوده، فوت شده است. در اين ميان پستچي کتابي را براي آنها مي آورد که وقتي بچه ها پايان داستان ها را مي خوانند، متوجه مي شوند که پايان بندي داستان هاي معروف عوض شده يا به مرور در حال پاک شدن است. به عنوان مثال چوپان دروغگو در نهايت عاقبت به خير مي شود. بنابراين بچه ها به دليل علاقه اي که به پدربزرگ شان دارند، در تلاشند تا قصه ها پايان درست خود را داشته باشند که در اين ماجراجويي بچه ها وارد شهر قصه ها مي شوند.  از اينجا به بعد فضاي مجموعه فانتزي مي شود و در شهر قصه ها خانواده اي حضور دارند که نگهبان قصه ها هستند که دو شخصيت منفي داستان يعني قصه خور و دستيارش غصه خور در حال نابودي قصه ها هستند.  بچه ها در طول اين ماجراها دچار تحولاتي در شخصيت شان مي شوند.

قصه هايي از کليله و دمنه
از ابتدا هم قرار بود اين مجموعه براي شبکه قرآن ساخته شود. به همين دليل محتواي مجموعه با اخلاقيات مرتبط است. چون لزوم آموزش اخلاقيات در قالب مجموعه عروسکي و نمايشي براي بچه ها به شدت احساس مي شود. ضمن اين که هدف از ساخت اين مجموعه آموزش سبک زندگي اسلامي- ايراني براي بچه هاست و توجه دادن آنها به قصه هاي قديمي که مدتي است با توجه به وجود انواع و اقسام رسانه ها به فراموشي سپرده شده است. يعني قصه هايي از کليله و دمنه و گلستان سعدي را ما در اين مجموعه به بچه ها ارائه مي دهيم. داستان هايي که در اين کتب و امثال الحکم هست، داراي نکات آموزشي براي بچه هاست. به عنوان مثال راستگويي و احترام به بزرگ ترها و...

پخش، بعد از ماه صفر
من پيش از اين هم چند مجموعه سينمايي براي کودک ساخته ام، اما «يکي بود، يکي نبود» يک مجموعه رئال عروسکي است که در بخش رئال از بازيگران توانمندي دعوت به همکاري شده است. بخشي هم شامل عروسک هاست که با بخش رئال تلفيق مي شو د. سال هاست که چنين کارهايي در تلويزيون توليد نشده و فکر مي کنم بعد از مجموعه «زي زي گولو» در دهه ۷۰ مجموعه عروسکي رئال ساخته نشده است. اين مجموعه در ۳۰ قسمت ۲۸ دقيقه اي توليد مي شود و براي سه فصل طراحي شده که البته منتظر بازخورد مخاطبان مي مانيم و بعد ادامه مجموعه را توليد خواهيم کرد. البته هنوز زمان پخش دقيق به ما ارائه نشده اما به دليل فضاي شاد و موزيکالي که دارد، قطعا پس از ماه صفر روي آنتن خواهدرفت.
 بخش اعظمي از کار توليد شده و به زودي تصويربرداري به پايان خواهد رسيد تا احتمالا مهر ماه پخش شود.

نوستالژي بازيگران آثار کودک
مريم سعادت به واسطه تجربه و توانايي اي که در زمينه کارهاي کودک و نوجوان دارد و جزو بهترين هاي عرصه کارهاي عروسکي است، نقش مادربزرگ را در اين مجموعه بازي مي کند. حسين رفيعي نيز در دو نقش و با دو گريم در اين مجموعه حضور پيدا کرده؛ نقش پدر بزرگ و نقش پدر بچه ها که او نيز جزو هنرمنداني است که تجربيات بسياري در اين زمينه دارد. رامين ناصرنصير نقش پستچي عجيبي را بازي مي کند که از دل قصه ها آمده است.
فهيمه باروتچي هم نقش مادر بچه ها را ايفا مي کند. شخصيت قصه خور داستان هم يک عروسک است و قصه خور در واقع يک بچه ديو است که آن را بهشاد مختاري بازي مي کند گريم و کاراکتر جالب و بانمکي دارد. در کل سعي کرده ايم از حضور بازيگران توانمندي استفاده کنيم که مخاطب با آنها خاطره دارد و در زمينه آثار کودک باتجربه هستند. در بخش عروسکي هم صداپيشه ها و عروسک گردان هاي حرفه اي که بخشي از آنها در مجموعه «کلاه قرمزي» هم حضور دارند، در اين کار با ما همکاري مي کنند.

انتقال مفاهيم اخلاقي در قالب نمايش
تا جايي که من مي دانم قرار است اين مجموعه در کنار شبکه قرآن از شبکه هاي ديگر هم پخش شود. بنابراين مي تواند در ديده شدن کار موثر باشد. از طرفي ما در شبکه قرآن رسالتي داريم که بايد مفاهيم و مضامين مهم و عميق اخلاقي در قالب کارهاي عروسکي و نمايشي براي کودکان ساخته شود.
 گرچه در اين حوزه کار کردن سخت است و همين که شبکه قرآن در اين حوزه ورود کرده به نظر من بسيار ارزشمند است. چون با توجه به قالبي که براي توليد اين مجموعه در نظر گرفته شده، مي توان به طور غير مستقيم نکات مهمي را به بچه ها آموزش داد و ميزان تاثيرگذاري بيشتري هم دارد. بنابراين تلاش مي کنيم بعد از سال ها خاطره جديدي را براي مخاطبان تلويزيون بسازيم.

 البته توليد اين مجموعه نمايشي در شرايط کنوني و شيوع بيماري کرونا با رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي، تب سنجي و ضدعفوني کردن محل ضبط برنامه انجام مي شود و همين موضوع کار را کمي سخت مي کند. با اين حال در تلاشيم مجموعه استانداردي را براي تلويزيون بسازيم.
گفتگو: زينب عليپور طهراني

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar