برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

حواشی بی‌پایان «رومن پولانسکی» کارگردان ۸۷ ساله

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حواشی بی‌پایان «رومن پولانسکی» کارگردان ۸۷ ساله

ايسنا/ «رومن پولانسکي» اعلام کرد به عنوان يکي از اعضاي جديد آکادمي سزار در مجمع عمومي اين نهاد سينمايي شرکت نخواهد کرد. 
انتخاب «رومن پولانسکي» کارگردان سرشناس لهستاني-فرانسوي به عنوان يکي از اعضاي جديد آکادمي سينمايي سزار فرانسه با حواشي زيادي رو به رو شده و دو عضو به دليل سابقه اتهامات اخلاقي عليه «پولانسکي» از سمت خود استعفا دادند.

اين کارگردان برنده اسکار به عنوان يکي از ۱۸ عضو تاريخي در جمع ۱۸۲ عضو مجمع عمومي جديد آکادمي سزار فرانسه انتخاب شده که با هدف ايجاد اصلاحاتي در ساختار اين نهاد سينمايي تشکيل شده است.
بيش از دو سوم اعضاي اين مجموع عمومي نسبت به حضور پولانسکي در ميان آنها اعتراض کرده اند و دو عضو نيز استعفاي خود را اعلام کرده‌اند.

نماينده «پولانسکي» در جديدترين اظهار نظر خود نسبت به اين موضوع به خبرگزاري فرانسه اعلام کرده که اين کارگردان در جلسه مجمع عمومي جوايز سزار در تاريخ ۲۹ سپتامبر و ديگر جلسات آتي شرکت نخواهد کرد. 
جوايز سزار فرانسه سال گذشته نيز در پي اعطاي جايزه بهترين کارگرداني. به «پولانسکي» براي فيلم کنايه آميز «يک افسر و جاسوس» با انتقادهاي فراواني رو به رو شد. 
داستان فيلم «يک افسر و يک جاسوس» درباره «آلفرد درفيوس» افسر ارتش فرانسه است که سالها متهم به خيانت بود اما در نهايت حقانيت و بي گناهي او به اثبات رسيد. 

«پولانسکي» سازنده فيلم‌هايي چون «پيانيست» و «محله چيني‌ها» ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختري ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگين از آمريکا فرار کرده و در پاريس زندگي مي‌کند؛ چرا که فرانسه يکي از معدود کشورهاي اروپايي است که مانع استرداد شهروندان خود به آمريکا مي‌شود.
وي پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ ميلادي، ۴۲ روز را در زنداني در ايالت کاليفرنيا سپري کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زماني که يک قاضي در تلاش بود تا مجددا پرونده او را به جريان بياندازد و مجازاتي سنگين براي او صادر کند به فرانسه گريخت.


اين کارگردان ۸۷ ساله در سال ۲۰۰۹ در سوئيس دستگير شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگي به سر برد اما دولت سوئيس در نهايت تقاضاي دولت آمريکا مبني بر استرداد «پولانسکي» را نپذيرفت و او را آزاد کرد.
آمريکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نيز خواست تا «پولانسکي» را تحويل دهد اما دادگاه عالي اين کشور اعلام کرد که او دوران محکوميت خود را با توافق طرفين دعوي گذرانده است و در نهايت «سامانتا گيمر» شاکي اين پرونده خواستار پايان دادن به اين پرونده شد.

چندي پيش نيز چند اتهام جنسي جديد عليه «پولانسکي» مطرح شد.
آکادمي اسکار نيز سال گذسته اعلام کرد «رومن پولانسکي» را از عضويت در اين نهاد سينمايي اخراج کرده و اين تصميم در راستاي ترويج استانداردهاي اخلاقي اتخاذ شده است که اعضاء را ملزم به رعايت ارزش‌هاي آکادمي و احترام به کرامت انساني مي‌کند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar