برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

آیا فیلم «گودزیلا علیه کونگ» سینمای جهان را از رکورد کرونایی نجات می‌دهد؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آیا فیلم «گودزیلا علیه کونگ» سینمای جهان را از رکورد کرونایی نجات می‌دهد؟

ايرنا/ در روزهاي پاياني سال ۲۰۱۹ بود که اخبار شيوع ويروس کرونا در شهر ووهان در چين منتشر شد. در ابتدا، به نظر مي‌رسيد اين ويروس با رعايت نکات بهداشتي و قرنطينه در کشور چين مديريت مي‌شود. اما حالا بسياري از کشورهاي جهان درگير اين ويروس کشنده هستند. براساس آمارهاي رسمي، تا امروز بيش از ۱۵۰ ميليون نفر در سراسر جهان به اين ويروس مبتلا شده‌اند و بيشتر از سه ميليون نفر جان خود را از دست داده‌اند. بنابراين طبيعي است که عوارض اين ويروس، تاثير شگرفي روي صنايع مختلف دنيا داشته باشد.

فيلم‌هاي سينمايي و البته سريال‌هاي تلويزيوني، از مهم‌ترين کسب و کارهاي جهاني بودند که تحت تاثير ويروس کرونا قرار گرفتند. در بازار سينما هم همه چيز از چين آغاز شد. شيوع کرونا، تقريبا همه‌ي سينماها و پارک‌هاي سينمايي اين کشور را در ماه ژانويه ۲۰۲۰ تعطيل کرد. تعدادي از استوديوهاي سينمايي چين هم براي مدتي طولاني تعطيل شدند. کارگردانان چيني از حضور در جشنواره‌هاي فيلم جهاني که در ابتدا شيوع ويروس کرونا آغاز شده بودند هم منع شدند. پس از مدتي، جشنواره‌هاي سينمايي با حضور حداقلي منتقدان و تماشاگران دنبال شد و در نهايت رنگ و بويي مجازي پيدا کرد. هاليوود اما بيشترين تاثير را از ويروس کرونا گرفت.

در سال‌هاي اخير، چين به عنوان يکي از درحال‌رشدترين بازارهاي سينمايي جهان سود بسياري را براي استوديوهاي هاليوودي به ارمغان آورده و به همين دليل در سال گذشته ميلادي هم اميد بسياري از استوديوهاي آمريکايي به چين بود. اما شيوع کرونا در اين کشور همه معادلات را تغيير داد. تحليلگران اقتصادي باور دارند شيوع ويروس کرونا ضرري فراتر از ۵ ميليارد دلار براي صنعت سينما به همراه داشته و ممکن است اين رقم بيشتر شود.

اما حالا موفقيت يک فيلم سينمايي جذاب و خيره‌کنند به نام «گودزيلا عليه کونگ» اين را احتمال را مطرح کرده که احتمالا دوران سياه سينما به پايان رسيده و هنر هفتم دوباره به جايگاه واقعي‌اش بازمي‌گردد. آيا اين اتفاق رخ مي‌دهد يا موفقيت اين فيلم هيولايي فقط اتفاق بوده است؟

ويروسي که سينما را براي هميشه بيمار کرد

پس از آن که براي پنج سال متوالي درآمد گيشه آمريکاي شمالي از مرز ۱۱ ميليارد دلار عبور ‌کرد، اين درآمد در سال ۲۰۲۰ به پايين‌ترين ميزان خود در ۴۰ سال گذشته رسيد و روي عدد باورنکردني ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار متوقف شد. اين سقوط تاريخي به معناي کاهش ۸۰ درصدي فروش سينماهاي ايالات متحده و کانادا در مقايسه با سال قبل است. درآمد بازارهاي جهاني هم که در دوران شيوع کرونا نسبت به آمريکا به مراتب وضع بهتري داشتند، طبق پيش‌بيني‌ها در نهايت روي عدد ۱۱ تا ۱۲ ميليارد دلار متوقف مي‌شود؛ درآمدي که در سال ۲۰۱۹ به ۴۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار هم رسيده بود حالا حدود يک چهارم به نظر مي‌رسد.

سال گذشته هم بيشتر سالن‌هايي سينما در آمريکا به مدت شش ماه و در دوران پررونق فصل تابستان تعطيل بودند. فصلي که معمولا حدود ۴۰ درصد از درآمد سالانه سينماها در آن به دست مي‌آمد در سال ۲۰۲۰ در سکوتي تاريخي به پايان رسيد. شايد جالب باشد بدانيد که در سال‌هاي ۲۰۱۹ و ۲۰۱۹ سينماها در ايالات متحده و در فصل تابستان بيش از ۴ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار درآمد داشتند اما در سال ۲۰۲ اين درآمد به ۱۷۶ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار کاهش پيدا کرد که بيشتر آن هم از سينماهاي ماشيني به دست آمده است.

در اين زمينه بخوانيد:

تاريخچه پينوکيو: پسرک چوبي ۱۴۰ ساله شد

با عجيب‌ترين فيلم‌هاي آخرالزماني آشنا شويد

فيلم‌هاي محبوب لئوناردو دي‌کاپريو را بشناسيد

فهرست ۱۰ فيلم پرفروش سال ۲۰۲۰ هم آمار بسيار عجيبي را نشان مي‌دهد. در اين فهرست آثاري در رتبه‌هاي تک‌رقمي قرار گرفته‌اند که در بهترين حالت مي‌توانستند تعدادي از محبوب‌ترين فيلم‌هاي سال باشند. اما شيوع ويروس کرونا همه برنامه‌ها را ويران کرد. فيلم «پسران بد تا ابد» با بازي ويل اسميت که در ماه ژانويه ۲۰۲۰ اکران شد در نهايت با ۲۰۶ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار فروش در رديف اول پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سال قرار گرفت و در گيشه جهاني نيز پس از فيلم چيني «هشتصد»، رتبه دوم پرفروشترين فيلم‌ سال را به دست آورد.

ظهور هيولاها

در شرايطي که به نظر مي‌رسيد در سال ۲۰۲۱ هم کابوس رکود صنعت سينما همچنان پابرجا باقي مي‌ماند اما موفقيت فيلم «گودزيلا عليه کونگ» نشان مي‌دهد رونق دوست‌داشتني دوباره به سينما بازگشته است. اين فيلم تنها در نخستين آخر هفته فروشي بيشتر از ۳۲ ميليون دلار در گيشه داخلي آمريکا داشت که در حقيقت بيشترين ميزان فروش از زمان شيوع بيماري کرونا بوده است. اين فيلم تا پايان هفته دوم آوريل بيشتر از ۷۰ ميليون دلار در آمريکا فروخته و بيشتر از ۲۶۸ ميليون دلار از سينماهاي ساير کشورهاي جهان درآمد داشته است. فروش جهاني اين فيلم هم تا پايان هفته دوم آوريل از ۳۳۸ ميليون دلار عبور کرده و کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند که اين رقم مي‌تواند از ۵۰۰ ميليون دلار هم فراتر رود.

فيلم «گودزيلا عليه کونگ» در نخستين هفته اکرانش در ايالات متحده در ۴۲ هزار سينما روي پرده رفت و به همين دليل ۸۲ درصد از سهم بازار آخرهفته‌ را تصاحب کرد. اين فيلم فقط با کمک افتتاحيه درخشاني که تجربه کرد از همه عناويني که در دوران شيوع ويروس کرونا اکران شده‌اند هم پرفروش‌تر شد. تنها با اتخاذ ميزان فروش فيلم «گودزيلا عليه کونگ» در يک هفته اول اين فيلم موفق شد از فيلم‌هايي مانند «تنت» با ۶۶ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار و «مولان» با ۴۰ ميليون و ۷۲۲ هزار دلار» عبور کند. ضمن اينکه اين فيلم به بيشترين فروش در گيشه‌هاي آمريکا از زمان اکران «سريع و خشن: هابز و شاو» در آگوست ۲۰۱۹ دست پيدا کرده است.

تحليلگران سينما باور دارند که اين فيلم با کمک فروش خوبي که مي‌تواند در چين تجربه کند به بازگشت حماسي سينماها به نقطه اوج پيش از شيوع ويروس کرونا کمک مي‌کند. اين دقيقا همان دستاوردي است که بسياري از مردم عادي هم تصور نمي‌کردند در سال ۲۰۲۱ ثبت شود اما روند قابل قبول واکسيناسيون در برابر ويروس کرونا در آمريکا به مردم اين کشور کمک کرده تا راحت‌تر از قبل در صحنه‌هاي عمومي ظاهر شوند و يکي از آن‌ها هم سالن‌هاي سينما است. بنابراين بايد موفقيت دوباره سينما پس از پايان اکران فيلم «گودزيلا عليه کونگ» باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar