نگاهی به یکی از مهمترین سکانسهای فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی
آخرین خبر/ نظر شما در مورد این سکانس چیست؟
یکی از مهمترین سکانسهای فیلم درباره الی سکانسی است که الی در حال بادبادک بازی با بچههاست. یکی از هوشمندیهای کارگردان در این صحنه، به جای نمایش معمول صحنهی بادبادکبازی و کات زدن از چهره و دستان بادبادک باز به بادبادک، حذف بادبادک است. فرهادی در اینجا صرفا به نشان دادن نمای مدیوم شات از بادبادکباز، یعنی الی، اکتفا میکند. الی در این صحنه گاه سرخوشانه و گاه ناامیدانه و مضطرب میدود، با عجله از این سوی کادر به سوی دیگر میرود و دائما در تلاش است موقعیت خود را تغییر دهد. این تغییر موقعیت در قاب تصویر استعارهای است از رهایی، رهایی از ساحل ویلا که در آن بهنوعی گیرافتاده است. ساحل دریا به صورت نمادین و سمبلیک نمایانگر شرایطی است که الی در زندگی خود در آن گیر کرده است. به نظر عموم منتقدین این صحنه تمهیدی است از سوی فرهادی برای آنکه ذهنیت بیننده را برای شنیدن مرگ الی آماده کند. بادباک در نماد شناسی نیز به معنای کودکی و رهایی است.
الی در این سکانس مسئول مراقبت از بچهها در کنار ساحل است، در حالیکه بزرگترهایشان هر یک برای انجام کاری رفتهاند.