برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تلفیق موسیقی لاتین با نمایشنامه بیضایی

منبع
مهر
بروزرسانی
تلفیق موسیقی لاتین با نمایشنامه بیضایی
مهر/ هاني صالحي کارگردان کنسرت تئاتر «سايه هاي اژدهاک» با اشاره به اينکه اين اثر نمايشي برگرفته از نمايشنامه «آژيدهاک» بهرام بيضايي است عنوان کرد اين نمايش که با تلفيقي از موسيقي آمريکاي لاتين و سايه بازي در سالن رودکي برج ميلاد روي صحنه مي رود حاصل دو سال پژوهش و تحقيق است. هاني صالحي کارگردان اين اثر نمايشي در اين باره گفت: اين کار در واقع يک کنسرت - تئاتر است که با اقتباس از نمايشنامه «آژيدهاک» بهرام بيضايي به صحنه مي‌رود. اين نمايش تلفيقي از سايه‌بازي، رقص فولک ايراني و موسيقي تانگو آمريکاي لاتين است که با نگاهي مدرن و با تکيه بر موسيقي ايراني و خارجي اجرا مي‌شود. وي افزود: براي آماده‌سازي اين پروژه نزديک به 2 سال روي آن کار کردم. در حقيقت اين کار بيش از اينکه به تمرين احتياج داشته باشد به تحقيق و پژوهش نيازمند است. متاسفانه براي اجراي اين نمايش مدت زمان محدودي در اختيارمان گذاشته شده بود اما حسن اجرا در مکاني مثل برج ميلاد اين است که مديرانش علاقمند به تئاتر هستند و مي‌خواهند به اين حوزه هم ورود کنند. اين کار اتفاق خوشايندي است که بايد آن را غنيمت بدانيم. با وجوديکه سالن‌هاي برج ميلاد شرايط مناسبي براي اجراي تئاتر ندارند اما زماني که برخورد مناسب مديران آنجا را ديدم، راغب شدم که اين نمايش را در سالن رودکي به صحنه ببرم. اين کارگردان درباره شيوه اجرايي اين اثر نمايشي توضيح داد: اين نمايش ريشه در افسانه ها و آيين دارد و طبيعتا ذات آثاري که تخيل افراد را درگير مي کنند، نمي توانند به شيوه صرفا رئاليستي روي صحنه بروند. موسيقي در اين نمايش بسيار پررنگ است و 50 درصد بار نمايش را بر دوش مي کشد در واقع اين اثر نمايشي کاري مشترک از گروه تئاتر باران و گروه موسيقي راش به حساب مي آيد. صالحي درباره استفاده از موسيقي آمريکاي لاتين در اين اثر نمايشي توضيح داد: من ابتدا فکر مي کردم براي اجراي اين نمايش بايد از سازهاي ايراني مثل تار، دف و کمانچه استفاده کنم اما محمد لامعي و فرزان فلک دهي دوستانم در گروه موسيقي راش قطعه‌اي موسيقي آرژانتيني برايم پخش کردند که بسيار شگفت انگيز بود و در کمال ناباوري متوجه شدم که اين نوع موسيقي کاملا منطبق بر نمايش ماست. موسيقي فولکلور آمريکاي لاتين بسيار به موسيقي فولکلور ما نزيک است. کارگردان تئاتر «آخرين حکايت فرهاد» متذکر شد: بعد از شنيدن اين قطعه آرژانتيني بود که هفت هشت قطعه ديگر نيز شنيدم و همه آنها را با حفظ اصالت و بدون جرح و تعديل در نمايش به کار بردم. طراح حرکات موزون نمايش نيز بر اساس اين آهنگها طراحي هايش را انجام داد. بنابراين ما در اين کنسرت موسيقي رقص ترکمني و خراساني را با ترکيب موسيقي آمريکاي لاتين روي صحنه اجرا مي کنيم. وي درباره پژوهشهايي که براي اجراي اين اثر انجام داده است، گفت: اين کار در حقيقت يک پروژه تحقيقاتي بود که من همراه با دوستاني که در اتريش دارم انجام داديم. قرار بود يک پروژه تحقيقاتي درباره چگونگي اجراي متون مدرن به سرانجام برسد، متوني که ريشه در افسانه ها دارند و در عين حال مدرن هم نوشته شده اند. من ترجيح دادم به جاي تحقيق روي نويسندگان خارجي‌زبان روي متون بهرام بيضايي که علاقه زيادي به کارهايش دارم، کار کنم. چون خاصيت نوشته هاي آقاي بيضايي اين است که ادبياتي بسيار فاخر و جذاب دارد در عين اينکه داستان و روايت نيز در آنها به درستي منتقل مي شوند. کارگردان نمايش «زندگي به روايت گريه و خنده» ادامه داد: در نهايت به دوستان خارجي ام اطلاع دادم که تمايل دارم يک نويسنده ايراني را انتخاب کنم و کار روي آثار بهرام بيضايي را آغاز کردم. اين کنسرت - نمايش سال گذشته به صورت آزمايشي و محدود در فرهنگسراي ابن سينا نيز دو اجرا داشت که خوشبختانه بازخوردهاي مناسب آن اجرا براي اجراي عمومي نمايش در برج ميلاد به ما ايده و انگيزه داد. اما اين اجرا مطمئنا قدم آخر نيست و ضعف ها و کاستي هاي زيادي دارد که تلاش مي کنيم در اجراهاي آينده آنها را برطرف کنيم. بازيگران و اعضاي گروه فرم اين نمايش عبارتند از: شهروز شبستري، سينا رضا قلي، الهه عزتي، عسل مقدم، مهدي باقري، محسن لطيفي، سپيده سوهاني، امين صفر دوست، رها حيدري، يونس حمزه لويي، عليرضا گل دهي، سونا غضنفري، عرفان رمضاني و مهرداد آبجار و از خوانشگران مي توان به کيوان محمود نژاد، هومن خياط، وحيد آذري و هاني صالحي اشاره کرد. نمايش «سايه هاي اژدهاک» از 15 تير تا 13 مرداد ماه به کارگرداني هاني صالحي به رهبري محمد لامعي و مشاوراني چون آندرياس مونن، مارک اشنايدر و سروش کريمي نژاد و کارگرداني حرکات موزون مهرداد آبجار در سالن رودکي مرکز همايش هاي برج ميلاد روي صحنه مي رود.