برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

مروری بر بهترین نقش‌های جدی «شبنم مقدمی»

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
مروری بر بهترین نقش‌های جدی «شبنم مقدمی»

فیلم نیوز/ شبنم مقدمی درحال حاضر یکی از پرکارترین بازیگرهای سینماست. علاوه بر «شهر هرت» و «ستاره بازی»، از هفته گذشته فیلم «زنبور کارگر» هم به کارگردانی افشین صادقی با بازی او اکران شده است. مقدمی در این فیلم در نقش یک نامزد نمایندگی مجلس ظاهر شده و سعی کرده در کنار بروز ویژگی‌های مدیریتی یک زن سیاستمدار ، اقتدار و عواطف مادرانه را هم در این فیلم بازنمایی کند. به بهانه اکران این فیلم مروری داریم بر مهمترین نقش‌های جدی این بازیگر.
 شبنم مقدمی از جمله بازیگرهایی است که در نقش‌های مکمل هم توانسته است درخشان ظاهر شود و برای ایفای همین نقش‌ها دو سیمرغ در کارنامه دارد.

فرزند خاک | مینا | محمدعلی باشه آهنگر | 1387
 شبنم مقدمی در فیلم «فرزند خاک» برای نخستین بار عهده‌دار نقش اول یک فیلم شد.
شبنم مقدمی در این فیلم نقش مینا، همسر شهیدی را بازی کرد که بعد از سال‌ها مفقودی، حالا خبرهایی درباره احتمال یافتن پیکر همسرش به دستش رسیده است. او راهی منطقه‌ای می‌شود که احتمال می‌رود پیکر همسرش در آنجا پیدا شده باشد. در این مسیر با زنی کُرد همراه می‌شود که شغل خانوادگی‌شان تفحص پیکرهای به‌جا مانده از شهدا در مناطق صعب‌العبور است. ماجرای اصلی فیلم روی دوش این شخصیت است و مقدمی با این فیلم توانست بازی خودش را مقابل دید سینماگران بگذارد. این یکی از مهمترین نقش‌های کارنامه مقدمی در سینماست.


امروز | شبنم | رضا میرکریمی | 1392
 اولینسیمرغ بلورین کارنامه شبنم مقدمی برای فیلم «امروز» به او رسید.
فیلم «امروز» رضا میرکریمی در میان کارنامه او جایگاه چندان مهمی ندارد اما بازی شبنم مقدمی در نقش پرستار شیفت شب بیمارستان، جزو نکات مثبت این فیلم به حساب می‌آید. شبنم مجد سرپرستار بیمارستانی است که یونس به آنجا مراجعه می‌کند تا مسافر باردارش در آنجا وضع حمل کند. شبنم مقدمی در ایفای نقش این سرپرستار باید بخشی از قضاوت‌های اطرافیان نسبت به این کاراکتر را به تصویر درآورد و اتفاقا حضور موفقی هم در این نقش دارد. او باید با نیش و کنایه‌هایش، یونس را در موقعیت قضاوت قرار می‌دهد. شبنم مقدمی برای این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نقش مکمل را از آن خود کند.

نفس‌ | زن‌عمو | نرگس آبیار | 1394
 نقش بسیار کوتاه اما تاثیرگذار «زن عمو» در فیلم «نفس» دومین سیمرغ بلورین را برای شینم مقدمی به ارمغان آورد.
فیلم «نفس» به طور کلی درباره حال‌وهوا و خیال‌پردازی‌های دختربچه‌ای به نام بهار است و شبنم مقدمی در این فیلم، نقشی بسیار کوتاه ایفا کرده؛ نقشی کوتاه اما به‌شدت موثر. بهار در یکی از سفرهایش به اصفهان، با کاراکتر «زن عمو» روبه‌رو می‌شود. او با لهجه اصفهانی در یک مونولوگ کوتاه درباره زن دوم همسرش حرف می‌زند. این دیالوگ‌ها به قدری جذاب ایفا می‌شوند که پس از سال‌ها هنوز از ذهنمان بیرون نرفته‌اند. جالب اینجاست که بخش‌هایی از این دیالوگ در فضای مجازی هم دست به دست شده و حتی آنهایی که این فیلم را ندیده‌اند هم آن را به خاطر می‌آورند. مقدمی برای بازی در این نقش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.

ابد و یک روز | اعظم| سعید روستایی| ۱۳۹۴
 شبنم مقدمی برای فیلم «ابد ویک روز» نامزد تندیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در بخش بهترین بازیگر مکمل زن شد.
در فیلم «ابد و یک روز»، کارگردان روی زندگی اعضای یک خانواده نابسامان دست گذاشته و از این جهت با اینکه شخصیت محوری داستان، سمیه است اما ماجرای تک‌تک آنها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اعظم با بازی شبنم مقدمی، یکی از خواهرهاست. او هم مانند دیگر اعضای خانواده بحران‌هایی را در زندگی شخصی‌اش دارد اما مثل بقیه تلاشی برای عیان کردن دردها و مشکلاتش ندارد. سعی می‌کند خوشبخت‌تر از آنچه در واقعیت هست به نظر برسد و از این بابت به دیگران هم پز می‌دهد. شبنم مقدمی برای نفش‌آفرینی در «ابد و یک روز» در دهمین جشن منتقدان و شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد. او در این سال همزمان با این فیلم تلخ، فیلم کمدی زاپاس را هم در جشنواره داشت.


آباجان | شمسی | هاتف علیمردانی | 1395
 شبنم مقدمی برای فیلم «آباجان» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن شد.
فیلم «آباجان» با محوریت زندگی مادری به اسم آباجان درباره روابط میان اعضای خانواده‌ای است که دوران بمباران زندگی‌شان دستخوش تغییراتی می‌شود. مقدمی در این فیلم نقش زنی به سم شمسی را دارد که بی‌سواد است و  نام کاراکتری است که او در این فیلم بازی کرده و خودش تأکید دارد بسیار از شخصیت واقعی‌اش دور است. شمسی یکی از زنان طبقه متوسط و بی‌سواد است که خانواده‌اش در موقعیتی بحرانی قرار گرفته‌اند. مقدمی ویژگی‌های این نقش را به‌خوبی در رفتارش بازنمایی کرد و نهایتا سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر گرفت.

شبی که ماه کامل شد | عصمت | نرگس آبیار | 1397
 نقش «عصمت» در فیلم «شبی که ماه کامل شد» یک نقش سخت و پرچالش در کارنامه بازیگری شبنم مقدمی است.
در فیلم «شبی که ماه کامل شد»، شبنم مقدمی نقش عصمت، مادر فائزه را بازی کرد؛ مادری که ابتدا با ازدواج دخترش با عبدالحمید ریگی مخالفت می‌کند و بعد از ازدواج هم اجازه نمی‌دهد دخترش از او دور باشد اما نهایتا مقاومتش فایده‌ای ندارد و علاوه بر دخترش، پسرش را هم راهی پاکستان می‌کند. یکی از اثرگذارترین سکانس‌های فیلم، جایی است که عصمت می‌شنود قرار است تلویزیون تصویر پسرش را پخش کند و بعد از فراهم کردن یک مهمانی، جلوی چشم مهمان‌ها ویدئوی سر بریدن پسرش را می‌بیند. استیصال و بهت‌زندگی و جیغ و فریاد یک مادر را در چنین موقعیتی بسیار دقیق به تصویر می‌کشد. نقش «عصمت» یکی از نقش‌های سنگین و پیچیده در کارنامه مقدمی به حساب می‌آید.

زنبور کارگر | الهام | افشین صادقی | 1398
در فیلم «زنبور کارگر» شبنم مقدمی نقش زنی در ظاهر قدرتمند و مدیر را ایفا می‌کند که قصد دارد نماینده مجلس شود و برای رسیدن به این هدف حاضر است هرکاری انجام دهد. او پسری دارد که ابتدای فیلم متهم به قتل می‌شود و حالا در موقعیتی قرار می‌گیرد که باید بین حفظ موضع‌اش به عنوان یک نامزد نمایندگی مجلس و حفظ زندگی پسرش دست به انتخاب بزند. مقدمی در عین اینکه سعی می‌کند در تمام طول فیلم موضع قدرتش را حفظ کند، به‌خوبی از پس بازنمایی عواطف مادرانه برمی‌آید. بخش مهمی از ماجراهای فیلم توسط این شخصیت شکل می‌گیرد

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar