برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

تلویزیون «شهروند و مافیا» دارد اما می‌خواهد «شب‌های مافیا» نباشد!

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
تلویزیون «شهروند و مافیا» دارد اما می‌خواهد «شب‌های مافیا» نباشد!

فیلم نیوز/ در پی انتشار و پخش همزمان چند رئالیتی‌شو برپایه بازی مافیا، ساترا تصمیم دارد از طریق شورای راهبری مجمع «رصتا» محدودیت‌هایی را برای تولید این قبیل رئالیتی‌شوها ایجاد کند . این در حالی است که یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون رئالیتی‌شو «شهروند و مافیا»ست که از شبکه نسیم پخش می‌شود.
شورای راهبری مجمع «رصتا» به توصیه رئیس سازمان صداوسیما، قرار است به جدول پخش برنامه‌های شبکه نمایش خانگی ورود می‌کند. آنطوریکه ایسنا گزارش داده هدف از این تصمیم ایجاد محدودیت برای پلتفرم‌ها در جهت تولید رئالیتی‌شوهایی بر پایه بازی مافیا است.
سعید ابوطالب با سرمایه‌گذاری پلتفرم «فیلیمو» در سال 1398 رئالیتی‌شو «شب‌های مافیا» را تولید کرد. این رئالیتی‌شو با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و همین شرایطی را موجب شد تا ابوطالب فصل‌های بعدی آن را هم تولید کند.
وجود برخی اشکالات اجرایی در تولید شب‌های مافیا و اعتراض‌هایی که از سوی مخاطبان و برخی شرکت‌کندها به مقرارات بازی وارد شد، شرایطی را ایجاد کرد تا ابوطالب تولید این رئالیتی را متوقف کند و آن را به شکل دیگری در پلتفرم «فیلمنت» تولید کند.
ماحصل این تصمیم تولید رئالیتی‌شو «پدر خوانده» بود که در آن بازی مافیا به شکلی کاملا حرفه‌ای تر و نزدیک به قوانین بازی اصلی اجرا می‌شد. طراحی یک سناریو جذاب و کم ایراد و اجرای آن توسط تعدادی از بازیکن‌های حرفه‌ای «پدر خوانده» را تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین محتواهای پلتفرم‌ها در سال 1401 کرد.
موفقیت پدر خوانده موجب شد تا ابوطالب تولید فصل دوم این رئالیتی‌شو را در برنامه کاری خود بگذارد، اما او پیش از آنکه تولید فصل دوم را شروع کند، بر پایه بازی مافیا دو رئالیتی دیگر به نام‌های «ارتش سری» و «ضد» را هم کارگردانی کرد. این دو رئالیتی اگر چه موفقیت «پدر خوانده» را به همراه نداشتند اما تب تولید این رئالیتی‌ها داغ نگه داشتند ، تا جاییکه «فیلیمو» تصمیم گرفت تا به عنوان پلتفرمی که شروع کننده تولید این قبیل رئالیتی‌ها بود، فصل دوم «شب‌های مافیا» را با حضور تیمی جدید تولید کند.

 «فیلیمو» بعد از موفقیت رئالیتی‌شو «پدرخوانده» تصمیم گرفت تا برند«شب‌های مافیا» را احیا کند، که ماحصل آن تولید رئالیتی‌شو «شب‌های مافیا، زودیاک» بود.
تولید و پخش  فصل جدید «شب‌های مافیا، زودیاک» خیلی زود به سرانجام رسید و این همزمان شد با پخش فصل دوم پدر خوانده و البته انتشار رئالیتی شو «ضد» از پلتفرم «تماشاخونه». به این ترتیب سه پلتفرم در یک برهه زمانی سه رئالیتی شو بر اساس بازی مافیا را در شبکه خانگی عرضه کردند.
پخش همزمان و حضور تعدادی بازیگر ثابت در این رئالیتی‌ها گویا ایجاد حساسیت کرده و همین عامل موجب شده تا پیمان جبلی ریس صداو سیما به ساترا این ماموریت را بدهد تا با هدف « طراحی چارچوب برای تعیین جدول پخش شبکه نمایش خانگی» محدودیت‌هایی را برای پلتفرم‌ها در زمینه تولید رئالیتی شوهایی که بر اساس بازی مافیا ساخته می‌شوند ایجاد کند.
ریس صدا وسیما در حالی قصد ایجاد این محدودیت را دارد که رسانه تحت مدیریتش بنیانگذار تولید رئالیتی براساس بازی مافیا بوده است. در سال 1397 برای نخستین بار پای بازی مافیا توسط تلویزیون به یک رسانه باز شد. شبکه سلامت براساس این بازی مسابقه «شهروند و مافیا»را تولیدکرد . مسابقه‌ای که آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که پخش و تولید آن به شبکه نسیم واگذار شد. در حال حاضر یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این شبکه رئالیتی‌شو «شهروند و مافیا» است.
 این خبر را رئیس شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران(رصتا) اعلام و تاکید کرده است از این طریق مردم می‌توانند بیشتر از منافع شبکه نمایش خانگی بهره‌مند شوند.
گویا تصمیم جدید ساترا در پی تولید و انتشار برنامه‌های مافیا و برخی برنامه‌های مشابه اتخاذ شده و مجمع رصتا به عنوان مجمع صنفی، مأموریت پیدا کرده است تا چهارچوبی را برای تعیین جدول پخش سکوهای نمایش خانگی طراحی کند تا از این پس شاهد پخش همزمان برنامه های مشابه در شبکه نمایش خانگی نباشیم.
روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) به نقل از مهدی شاملو ـ رئیس شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران(رصتا) ـ که در سیزدهمین جلسه این مجمع صحبت می‌کرد، آورده است: رویکرد مجمع «رصتا» در نظر گرفتن توأمان منافع ذی‌نفعان و کاربران و همچنین پیگیری سیاست‌ها و اهداف نهاد تنظیم‌گر فضای مجازی است.
این مقام مسوول با اشاره به جلسه مجمع رصتا با شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور، به رسمیت شناخته شدن مجمع «رصتا» بین سازمان‌های مرتبط با حوزه صوت‌و تصویر فراگیر را از دستاوردهای عملکرد این مجمع دانست و گفت: به‌زودی کمیسیون نقشه بازار مجمع «رصتا» تشکیل خواهد شد تا با همکاری معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب‌و کارهای ساترا شاهد فعالیت‌های دیگری در این حوزه باشیم‌.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar