برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

نکاتی مهم درباره فیلم «روشن» با بازی رضا عطاران

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
نکاتی مهم درباره فیلم «روشن» با بازی رضا عطاران

فیلم نیوز/ فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی از چهارشنبه 25 بهمن روی پرده سینماها رفته است؛ فیلمی با بازی متفاوت رضا عطاران که با تمرکز روی زندگی مردی تنها و در آستانه فروپاشی به نام روشن پیش می‌رود. حجازی در این فیلم مشقت‌های زندگی طبقه فرودست و رنج‌هایی که برای گرفتن سهم خود از زندگی می‌کشند دست گذاشته و به نقد نظام سرمایه‌داری و بی‌توجهی به علایق و احساسات افراد طبقه پایین در این نظام پرداخته است. یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های فیلم بازی رضا عطاران در نقشی کاملا جدی است؛ نقشی که عطاران برای بازی در آن برنده جایزه سیمرغ شد. نگاهی داریم به نکات مهم این فیلم به بهانه اکران آن.
 «روشن» سال 1399 ساخته شد و یکی از مهم‌ترین آثار جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر بود و در چند بخش مورد توجه داوران قرار گرفت.

درباره کارگردان

روح‌الله حجازی بعد از «زندگی خصوصی خانم و آقای میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی»، «هیهات» و «اتاق تاریک»، سال 1399 «روشن» را کارگردانی کرد. حجازی معمولا تمرکز زیادی روی حالات درونی شخصیت‌ها دارد و سعی می‌کند سرخوردگی و اندوه شخصیت‌ها را از حقی که در زندگی به آن نرسیده‌اند ترسیم کند. در این فیلم به شکل دیگری روی این مسئله تمرکز کرده و می‌توان گفت «روشن» یکی از متفاوت‌ترین آثار اوست.
 سید روح الله حجازی همراه با سارا بهرامی سر صحنه فیلم «روشن»
درباره داستان

«روشن» درباره زندگی مردی عاشق سینماست که تمام سرمایه‌اش را برای پیش‌خرید یک واحد از برج‌های اطراف تهران صرف کرده و حالا که مسئولان پروژه به قولشان عمل نکرده‌اند و خانه‌ها نیمه‌کاره باقی مانده، زندگی‌اش درحال فروپاشی است. او یکی از ده‌ها نفری است که هر روز برای مشخص کردن تکلیف سرمایه‌شان، در سرما پشت درهای دفاتر ساختمانی می‌ایستند و به جایی نمی‌رسند. روح‌الله حجازی با دست گذاشتن روی زندگی روشن، درواقع بی‌توجهی نظام سرمایه‌داری نسبت به زندگی مردم عادی را نقد کرده است.
 ساختار فیلمنامه در «روشن» به گونه‌ای طراحی شده که مخاطب آرام آرام درگیر گرفتاری‌های کاراکترهایش می‌شود.
درباره بازی‌ها

تمرکز اصلی فیلم روی بازی رضا عطاران در نقش روشن است. عطاران که بیشتر به عنوان بازیگر آثار کمدی شناخته می‌شود بعد از تجربه ایفای چند نقش جدی، حالا در «روشن» یکی از متفاوت‌ترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشته. او در این فیلم با گریم متفاوتی به میدان آمده و در نقش مردی تنها و مغموم بسیار ملموس باورپذیر ظاهر شده. سیامک انصاری یکی دیگر از بازیگران فیلم است؛ مردی که به عنوان فامیل دور همسر روشن و البته دوست خودش معرفی می‌شود. مردی خوش‌گذران با وضع مالی به نسبت مناسب‌تر از روشن که تاثیر مهمی روی زندگی او دارد. سارا بهرامی هم سومین بازیگر اصلی این فیلم، در نقش همسر روشن ظاهر شده. او هم توانسته شمایی از زنی تنها که مجبور است به نحوی زندگی‌اش را بگذراند به تصویر بکشد.
 یکی از امتیازات فیلم «روشن» بازی خوب بازیگرانش است.
درباره شخصیت 

آنچه بیشتر از همه در این فیلم اهمیت دارد تمرکز روی شخصیت روشن است که بازی رضا عطاران آن را تکمیل می‌کند. روشن مردی عاشق سینماست که این عشق هیچ نکته مثبتی به زندگی‌اش اضافه نکرده جز اینکه سعی می‌کند در سخت‌ترین شرایط، همه چیز را مثل یک فیلم ببیند و حتی در تلخ‌ترین شرایط هم در جایگاه یک بازیگر، نقش بازی کند. درواقع زندگی روشن به سینما گره خورده و این مسئله به یکی از نکات فیلم تبدیل می‌شود.
 رضا عطاران برای فیلم «روشن» موفق شد دومین سیمرغ بلورین کارنامه‌اش را به دست بیاورد.
افتخارات

درباره بازی رضا عطاران در فیلم «روشن» نظرهای مختلفی وجود دارد اما در جشنواره سی‌ونهم، داوران او را شایسته سیمرغ دانستند و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در دستان او قرار گرفت. این فیلم علاوه بر این برنده سیمرغ بهترین فیلمبرداری هم شد؛ سیمرغی که به مرتضی نجفی رسید.
«روشن» به نویسندگی و کارگردانی روح‌الله حجازی و تهیه‌کنندگی مشترک جواد نوروزبیگی و روح‌الله حجازی ساخته شده و رضا عطاران، سیامک انصاری و سارا بهرامی بازیگران اصلی آن هستند. این فیلم از چهارشنبه 25 بهمن روی پرده سینماها رفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar