برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

افعی تهران؛ موش و گربه دراماتیک فیلمساز و قاتل

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
افعی تهران؛ موش و گربه دراماتیک فیلمساز و قاتل

آخرین خبر/ مجموعه «افعی تهران» محصول جدید پلتفرم فیلم‌نت که به تازگی آغاز شده، در قسمت اول اثری جذاب و دیدنی نشان می‌دهد که لااقل در نخستین گام، ارزش کنجکاوی‌ها و انتظارها را داشته است. ماجرای یک منتقد سینما که در مسیر ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش، با یک پرونده قتل‌های زنجیره‌ای درگیر می‌شود، ایده یک خطی بسیار جذابی نیست، اما وقتی با گذشته شخصیت این منتقد و شباهت جالب او به شخصیت قاتل، ترکیب می‌شود و پای خرده‌داستان‌های زندگی شخصی کاراکتر اصلی سریال به میان می‌آید، به یک ایده دراماتیک دنبال‌کردنی و کنجکاوی‌برانگیز بدل می‌شود.
به نظر می‌رسد فیلمنامه «افعی تهران» برای پیمان معادی نوشته شده و حتی رد بعضی ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای این هنرمند مانند صراحت لهجه و ساخت اولین فیلم بعد از سال‌ها فعالیت هنری را می‌توان در کاراکتر «آرمان بیانی» یافت. بر همین اساس است که در مرحله اول، بازی معادی روی شخصیت نشسته و فضا برای این بازیگر به نحوی فراهم شده که بازی‌اش در قسمت‌های آینده نیز بیش از این‌ها به چشم مخاطبان بیاید. او البته در اجرای این نقش موفق نشان می‌دهد و به یاری کاراکتر همراهی‌برانگیزش، برای تماشاگر مجذوب‌کننده و جالب است.
مجموعه «افعی تهران» مانند اغلب سریال‌های این روزهای پلتفرم‌ها، از قصه‌ای پرملاط در قسمت اول بهره می‌برد که همراه با معرفی چند شخصیت اصلی، قلاب را به ذهن مخاطب می‌اندازد و تا چند قسمت آینده، تماشاگر را پای اثر نگه می‌دارد. گره‌هایی که قصه در این قسمت طرح می‌کند، قابلیت آن را دارد که سریال در ادامه، به موفقیتی ویژه و چشمگیر دست یابد.
سامان مقدم در کارگردانی قسمت اول «افعی تهران» از سبک بصری استفاده کرده که مخاطب را به یاد سریال «پوست شیر» دیگر محصول جنایی فیلم‌نت می‌اندازد؛ دوربین که در اغلب زمان اثر روی دست است و گاه از پشت ستون و پنجره به کاراکترها نگاه می‌کند، مشابهت‌سازی آگاهانه مقدم با سریال فوق‌العاده موفق این پلتفرم را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند علل تجاری داشته باشد و با توجه به توان این کارگردان در استفاده از تکنیک سینما، ممکن است در ادامه تغییر کند و به هویت مستقلی دست یابد.
«افعی تهران» در متن اما تفاوت واضحی با «پوست شیر» دارد. جدیت و تلخی آن اثر، اینجا به ملاحت و گاه حتی یک طنز ملایم تبدیل شده که لحن آن را از یک محصول صرفا جنایی به اثری در میانه‌های درام جنایی و درام روانشناسانه تبدیل می‌کند.
بر اساس آنچه گفته شد، «افعی تهران» در گام اول محصولی تماشایی نشان می‌دهد که اگر در همین سطح ادامه یابد، توجهات بسیاری را برخواهد انگیخت و شمایل محصولی دوست‌داشتنی خواهد داشت.

مصطفی قاسمیان

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره