برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

طرز تهيه خورش قيمه با قارچ

منبع
ستاره
بروزرسانی
طرز تهيه خورش قيمه با قارچ

ستاره/ طرز تهيه خورش قيمه با قارچ را در ادامه بخوانيد
مواد لازم
پياز بزرگ2 عدد
لپه250 گرم
قارچ300 گرم
رب گوجه فرنگي2 قاشق غذاخوري
عصاره گوشت1 ليوان
سيب زميني متوسط2 عدد
دارچين1 قاشق چايخوري
گلاب2 قاشق غذاخوري
زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوري
نمک، زردچوبه و فلفلبه ميزان لازم
روغن  به ميزان لازم


نکته: مزيت اصلي لپه نسبت به ساير حبوبات اين است که خيلي زود مي‌پزد، همچنين بدون پوست بودن لپه از نفخ آن مي‌کاهد؛ بنابراين نيازي به خيساندن ندارد، البته افرادي که حساس هستند مي‌توانند لپه را خيس کنند، آب آن را دور بريزند و سپس در خورشت استفاده کنند.

دستور تهيه:
لپه را ۳-۲ ساعت در آب خيس کنيد، سپس آب آن را دور بريزيد.
پياز را خيلي ريز خرد کنيد و با ۳-۲ قاشق روغن در قابلمه بر روي حرارت ملايم سرخ کنيد تا طلايي شود.

نيمي از پياز داغ را از قابلمه خارج کرده و کنار بگذاريد، سپس لپه را به پياز داغ باقيمانده در قابلمه اضافه کرده و کمي با هم تفت دهيد.
نمک، زردچوبه، فلفل و رب گوجه فرنگي را اضافه کنيد و هم بزنيد.
حدود ۳-۲ دقيقه رب را تفت دهيد تا بوي خامي آن گرفته شود، سپس عصاره گوشت را اضافه کنيد و پس از جوش آمدن، درب قابلمه را ببنديد. حرارت را ملايم کرده و صبر کنيد تا لپه بپزد.
قارچ‌ها را پس از شستن، به صورت ورقه‌اي خرد کنيد و با مقداري روغن روي حرارت متوسط رو به بالا تفت دهيد تا آب آن‌ها کشيده شده و قارچ‌ها نرم شوند.
سيب زميني‌ها را شسته و به صورت خلالي خرد کنيد. سيب زميني خلالي را در مقداري آب و نمک خيس کنيد، پس از ۳۰ دقيقه سيب زميني‌ها را در آبکش صاف کنيد تا آب آن‌ها خارج شود و با دستمال نخي تميزي خشک کنيد. سپس در روغن سرخ کنيد تا طلايي شوند.
پس از ۱ ساعت، پياز داغي که کنار گذاشته بوديد به لپه اضافه کنيد.
قارچ تفت داده شده را ۱۰ دقيقه پايان پخت به خورشت اضافه کنيد و در انتهاي پخت، دارچين، زعفران دم کرده و گلاب را به خورشت اضافه کنيد.
پس از اينکه خورشت کاملا پخت و جا افتاد، نيمي از سيب زميني سرخ شده را در آن بريزيد و بقيه را براي تزيين روي خورشت کنار بگذاريد.
خورش قيمه با قارچ را در ظرف سرو بکشيد، روي آن را با سيب زميني سرخ شده تزيين کرده و با برنج زعفراني به همراه ترشي بادمجان، ترشي سير يا سالاد شيرازي نوش جان کنيد.


ذکر چند نکته مهم در طرز تهيه خورش قيمه با قارچ
مصرف قارچ براي افراد مبتلا به نقرس و اسيد اوريک بالا مضر است و بهتر است از برنامه غذايي اين افراد حذف شود.
قارچ را روي حرارت نسبتا بالا تفت دهيد تا آب نيندازد.
بهترين روش طبخ قارچ که باعث حفظ بافت آن مي‌شود، تفت دادن است. پس از تفت دادن قارچ ديگر زمان زيادي براي پختن آن لازم نيست و بهتر است در اواخر پخت، به خورشت اضافه شود.
دارچين را در اواخر پخت اضافه کنيد که رنگ خورشت تيره نشود.
گلاب و زعفران را در اواخر پخت اضافه کنيد تا عطر و بوي آن‌ها حفظ شود.
افزودن پياز داغ در پايان پخت به خورشت باعث بهبود عطر و طعم خورشت مي‌شود.
براي شستن قارچ، آن‌ها را يکي يکي بشوييد و هرگز در آب خيس نکنيد. خيس کردن قارچ در آب باعث نفوذ آب به بافت قارچ شده و موقع حرارت ديدن آب مي‌اندازد.
قارچ يک ماده غذايي باارزش است که وجود ترکيباتي، چون پورين و پريميدين در آن براي افراد دچار سوختگي شديد و يا سرطان بسيار مفيد است. به علاوه مصرف قارچ با مواد غذايي ديگري نظير حبوبات، اسيد‌هاي آمينه، ويتامين‌ها و مواد معدني آن را تکميل کرده، بنابراين مي‌توان گفت، خورش قيمه با قارچ از نظر ارزش غذايي کامل است و بهتر است در برنامه غذايي هفتگي قرار گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره