برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

طرز تهيه نان مهياوه‌اي

منبع
بيتوته
بروزرسانی
طرز تهيه نان مهياوه‌اي

بيتوته/امروز قصد داريم دستورالعمل تهيه نان مهياوه‌اي را به شما آموزش دهيم. با ما همراه باشيد.

مواد لازم براي تهيه نان مهياوه‌اي:

آرد سفيد قنادي ۲ ليوان
آرد گندم ۲ ليوان
روغن مايع ۱/۴ ليوان
مايه خمير ۱ قاشق غذاخوري
شکر ۳ قاشق غذاخوري
بکينگ پودر ۱ قاشق مرباخوري

نمک ۱ قاشق مرباخوري
آب ولرم به مقدار لازم
روغن براي سرخ کردن به مقدار لازم
مهياوه به مقدار لازم

طرز تهيه نان مهياوه‌اي:

ابتدا آرد سفيد و آرد گندم، مايه خمير و بکينگ پودر، شکر و نمک را با هم مخلوط کنيد و بعد از آن ۱/۴ ليوان روغن مايع را اضافه کنيد و در آخر آب ولرم را کم کم اضافه کنيد تا خمير نرمي بدست بياوريد و بدست نچسبد.

 

سپس خمير را ۱ ساعت استراحت بدهيد و بعد چانه بگيريد و دوباره به چانه‌ها استراحت بدهيد. در آخر چانه‌ها را باز کنيد و در روغن داغ آن‌ها را سرخ کنيد و در آخر روي آن مهياوه بريزيد.

مهياوه:

مهياوه مخلوطي از ماهي خشک شده که آن را پودر مي‌کنند، سپس با هر ادويه خوشبو و کمي نمک، سياهدانه، کنجد مخلوط مي‌کنند و در بيشتر شهر‌هاي بندر لنگه، خنج، لار، جهرم مورد استفاده است.

مهياوه چيست؟

مهياوه که مهيابه، ماهياوه، مهيوه، مهوه، موه، هم به آن مي‌گويند، غذاي مخصوص مردم جنوب ايران است گويا کلمه مهوه و مهياوه، در اصل از دوکلمه ماهي و آوه، مرکب بوده و آوه به معني آب است.

رنگ و طعم مهياوه: مهياوه يک نوع غذاي آبکي تيره رنگ و شور و تند است که آن را از يک نوع ماهي ريز به نام موتو، متو يا حشينه (مومغ، ساردين) درست مي‌کنند و با نان يا همراه غذا‌هاي ديگر به مصرف مي‌رسانند و بسيار مقوي و اشتها آور است.

روش تهيه نان مهياوه:

الف- از پودر ماهي: ماهي‌هاي مذکور را در روي شن و ماسه کنار دريا خشک مي‌کنند و اگر بخواهند از پودر آن استفاده کنند، پس از اينکه خوب خشک شد ماهي‌ها را کاملاٌ کوبيده و بعد، الک مي‌کنند و شن و ماسه را از آن جدا مي‌سازند و بعد پودر ماهي را با زردچوبه، فلفل، راز (دانه باريک و سياه رنگ)، گشنيز و خردل مخلوط ساخته، دوباره مي‌کوبند و در آب و نمک مي‌ريزند و در شيشه يا خمره مخصوص ريخته و در آن را مي‌بندند و بعد ظرف را به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز در آفتاب قرار مي‌دهند، مايعي که به اين ترتيب فراهم مي‌شود، نسبتاٌ روان و با بوي زننده مي‌باشد. مهياوه را روي نان ماليده مي‌خورند، بعضي مهياوه را به همراه برنج مصرف مي‌کنند.

ب- از ماهي: براي تهيه مهياوه از ماهي، در ابتدا مقداري ماهي خشک موتو يا حشينه را شسته و سر آن را جدا کرده و در حلب يا خمره مي‌اندازند و در حدود دو کيلو نمک به آن مي‌افزايند و در آفتاب مي‌گذارند و هر روز با چوب مخصوصي، آن را بهم مي‌زنند و به وسيله آبکش صاف کرده آب آن را در ظرفي ديگر جدا ساخته و تفاله آن را به دور مي‌ريزند سپس مقداري خردل بو داده و پوست نارنج کوبيده را روي مايع مي‌ريزند، سپس همه را داخل خمره کرده در آن را بسته مجدداٌ در آفتاب مي‌گذارند و چند روز صبر مي‌کنند و بعد به سراغ آن مي‌روند. (بيشتر بخوانيد: طرز تهيه نان تافتون)

سوراخ يا سوراغ: در بندرعباس مخلوط ماهي مومغ (حشينه) و آب نمک و گل سرخ و پوست نارنج را براي اينکه خوشبو شود در حلب مي‌ريزند و ان را سوراخ يا سوراغ مي‌نامند پس از آماده شدن آن آب سوراغ را برداشته و روي نان مي‌مالند و به اصطلاح خودشان. نان سوراغ روغني مي‌خورند.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar