برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
آشپزی من

چرا شيرازي ها به جاي فالوده مي گويند «پالوده»؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرين خبر/ اينجا بازارچه فيل يکي از محله هاي قديمي شيراز است، کاکو مهرزاد سلطاني عزيز که اصرار داره حتما به جاي فالوده بگيم پالوده به روش کاملا سنتي پالوده درست ميکنه، در بشکه چوبي به نام جوتي يک ظرف استوانه اي مسي به نام قوطي قرار ميدن و وسطش رو با يخ و نمک پر مي کنند ، با چرخاندن قوطي نشاسته و آب و شکر داخلش يخ مي زنه و ‌پالوده درست ميشه، جاتون خالي چه پالوده اي شد.
منبع ويدئو: اينستاگرام دور نيست


روش درست کردن پالوده شيرازي با دستگاه:

چي لازم دارم:
نشاسته:700 گرم
آب:يک و نيم ليتر
مواد شربت فالوده:
شکر:500 گرم
آب:700 سي سي
گلاب:نصف استکان
چه جوري درست ميشه:
ابتدا نشاسته و آب را با هم مخلوط کرده و با همزن بزنيد تا بخوبي با هم ترکيب شوند. مخلوط نشاسته و آب را داخل يک قابلمه مناسب بريزيد و روي حرارت بگذاريد و مرتب هم بزنيد تا نشاسته خميري شکل شده و وسط ظرف جمع شود. دقت داشته باشيد که مواد را بايد مرتب هم بزنيد تا ته نگيرد براي اين کار 20 دقيقه تا نيم ساعت زمان لازم است.
در اين مرحله خمير را داخل دستگاه فالوده ساز بريزيد و يک کاسه حاوي آب سرد را در مقابل خروجي دستگاه قرار دهيد تا رشته هاي فالوده داخل آن بريزد و خودش را ببندد. بعد از اينکه رشته ها آماده شدند آب فالوده را براي چند بار عوض کنيد و آب يخ داخل آن بريزيد تا کاملا خنک شود. اگر دستگاه فالوده ساز نداريد ميتوانيد خمير را داخل چرخ گوشت بريزيد و رشته هاي فالوده را آماده کنيد. رشته هاي فالوده را داخل شربت بريزيد و بعد از مخلوط کردن با آب ليمو و يا آب مرباي آلبالو سرو نماييد.
 براي درست کردن شربت همه  مواد را با هم مخلوط کرده و داخل دستگاه بستني ساز بريزيد تا يخ زده شود. اما اگر دستگاه بستني ساز نداريد از اين روش استفاده کنيد. ابتدا يک کاسه کوچک را داخل يک ظرف بزرگتر قرار داده و مابين آن ها را با يخ پر کنيد و روي يخ ها کمي نمک بپاشيد تا سرماي بيشتري توليد شود.
حالا همه مواد شربت را با هم مخلوط کرده و داخل کاسه کوچکتر بريزيد و با همزن مرتب هم بزنيد تا مواد حالت جامد پيدا کند. اما روش سوم براي درست کردن شربت به اين شکل است که همه مواد شربت را با هم مخلوط کرده و در يک ظرف فلزي بريزيد وداخل فريزر بگذاريد تا يخ بزند. هر نيم ساعت يک بار شربت را از فريزر خارج کرده و کمي هم بزنيد و مجدد به فريزر برگردانيد تا بخوبي يخ زده و به شکل دلخواه درآيد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره