logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

حلوا گردويي اصيل تبريزي با تمام نکات براي افطاري

منبع
بروزرسانی
حلوا گردويي اصيل تبريزي با تمام نکات براي افطاري

مجله افق کوروش/ در گزارش زير طرز تهيه حلوا گردويي تبريزي و مقوي را به شما آموزش مي‌دهيم.
بعد از يک روز کاري شلوغ و خسته کننده، هيچ چيز بيشتر از خوردن يک ليوان چاي داغ و يک شيريني خوشمزه خستگي را از تنمان در نمي‌آورد. حلوا گردويي اصيل تبريزي مي‌تواند همان شيريني خوشمزه‌اي باشد که کاممان را شيرين مي‌کند. حلوا گردويي يکي از قديمي‌ترين سوغات‌هاي تبريز است. اين شيريني سنتي، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چاي سرو مي‌شود؛ اما مي‌توانيد آن را به همراه نان، به عنوان يک صبحانه مفصل و مقوي هم ميل کنيد يا در کنار ساير غذا‌ها سر سفره افطار خود قرار دهيد. خوردن اين حلواي خوشمزه در وعده صبحانه يا سحري در ماه مبارک رمضان باعث مي‌شود تا بخشي از انرژي مورد نياز بدنتان در طول روز تامين شود؛ چرا که اين دسر بسيار مقوي بوده و شامل گردو و کنجد است.

گردو منبع خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي از جمله ويتامين B۶، ويتامين E، مس، اسيد فوليک، فسفر و … بوده و براي بهبود عملکرد مغز، کاهش بيماري‌هاي قلبي، پيشگيري از سرطان سلامت پوست و مو مفيد است. کنجد نيز حاوي پروتئين، آهن، روي و کلسيم است و در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشار خون، مبارزه با سرطان و تنظيم هورمون‌ها اهميت دارد. نکته جالب در مورد اين شيريني جذاب اين است که براي تهيه آن به مواد اوليه زيادي نياز نخواهيد داشت و احتمالا همين حالا بيشتر مواد مورد نياز براي تهيه آن را در منزل‌تان داريد. فقط کافي است يک‌بار اين شيريني خوشمزه را درست کنيد تا طرفدار دائمي آن شويد. در ادامه با ما همراه باشيد تا طرز تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي را به شما آموزش دهيم.

مواد لازم براي تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي


گردو (آسياب شده) يک پيمانه
برنج نيم دانه دو پيمانه
کنجد (آسياب شده) نصف پيمانه
روغن مايع سه‌چهارم پيمانه
شکر يک و نيم پيمانه
پودر نارگيل به مقدار لازم
پودر پسته به مقدار لازم

 
طرز تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي

حلوا گردويي تبريزي هم مانند شيريني قرابيه و حلواي زنجبيل از دسر‌هاي سنتي و محبوب اين شهر است که در تمام ايران طرفداران خاص خودش را دارد. اين حلواي مقوي و خوشمزه را مي‌توانيد در کنار يک ليوان چاي دمي در سفره افطار يا به عنوان ميان‌وعده دلنشين سرو کنيد و از طعم آن لذت ببريد. براي تهيه حلوا گردويي، ابتدا بايد برنج نيم دانه را بشوييد. سپس آن در ظرفي ريخته و روي آن آب بريزيد. اجازه دهيد برنج به مدت ۱۲۰ دقيقه خيس بخورد.

پس از گذشت ۱۲۰ دقيقه، يک قابلمه روي حرارت گذاشته و روغن مايع را در آن بريزيد. سپس برنج خيس‌خورده را آبکش کرده و داخل قابلمه بريزيد. گردو‌ها را آسياب کرده و کنار بگذاريد. کنجد را به همراه گردوي آسياب‌شده به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روي حرارت بگذاريد. مواد را خوب تفت دهيد. سپس يک پارچ را آب کنيد. شکر را به آب پارچ اضافه کرده و هم بزنيد.

آب و شکر را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهيد بجوشد. سپس زير حرارت را کم کنيد و در قابلمه را بگذاريد تا برنج بپزد. هر چند وقت يک‌بار برنج را هم بزنيد تا ته نگيرد. پس از اينکه برنج به غلظت رسيد، در قابلمه را برداشته و با يک قاشق چوبي هم بزنيد تا برنج ته نگيرد. يک سيني را با کمي کره يا روغن چرب کنيد. هنگامي که آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سيني چرب‌شده بريزيد و با يک قاشق سطح آن را صاف کنيد.

پس از صاف کردن سطح سيني، آن را کنار بگذاريد تا حلوا کاملا سرد شود. سپس با يک چاقوي تيز حلوا را به شکل لوزي‌ها يا مربع‌هاي يک اندازه برش دهيد. روي حلوا گردويي را با پودر پسته، پودر نارگيل و کنجد تزيين کنيد. حالا حلوا گردويي اصيل تبريزي شما آماده است. نوش جان!

چند نکته براي تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي


در صورت تمايل مي‌توانيد در مرحله سوم، يک قاشق غذاخوري زعفران دم کرده به مواد حلوا گردويي اضافه کنيد.
به جاي برنج، در صورت تمايل مي‌توانيد از آرد برنج استفاده کنيد.
خوردن اين شيريني لذيذ به دليل اينکه طبع گرمي دارد، در روز‌هاي سرد زمستان در کنار چاي بسيار لذت بخش است.
اين شيريني بسيار مقوي است و خوردن آن در وعده‌هاي افطار و سحر به روزه‌داران توصيه مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar